אירועי הדקירה בראשון לציון ובנתניה, אשר החזיר בבת אחת את טרור הסכינאות גם למרכז הארץ, גרמה לתושבים רבים להרגיש חשש גדול מאוד ביום שאחרי. אזורי הפיגוע כבר מזמן לא מזכירים את מה שארע בהם רק אמש, וכעת מתעסקים כולם באירועים שסבבו את הפיגוע, כגון הנסיון ללינץ' במחבלים.



על פי בית החולים אסף הרופא, שניים משלושת האזרחים שנפצעו אמש בפיגוע בראשל"צ, אשר היו במצב קשה, נמצאים כעת במצב בינוני לאחר שבמהלך הלילה חלה הטבה במצבם. הפצוע בן ה-70 מארוע הדקירה בנתניה עדיין מאושפז במצב קשה. יש לציין כי לאף אחד מהם לא נשקפת סכנת חיים, אך גם המשפחות יודעות כי הליך השיקום צפוי להיות ארוך מאוד. כזכור, בפיגוע בראשון נפצע עוד אזרח באורח קל. 



למרות השבחים שחילקו אנשי המשטרה וראשי הערים לתושבים, אשר חתרו למגע על מנת לסכל את הפיגוע, ישנם גם טענות קשות בעקבות הניסיון לעשות בו לינץ'. אחת הטענות העיקריות הגיעה משגית ברכה-אייזנקוט, נכדתה של הפצועה קשה בת ה-80 מהפיגוע בראשון לציון. בריאיון לתוכנית הבוקר עם אפי טריגר בגלי צה"ל, תקפה הנכדה את חלק מהאנשים שהגיעו לארוע וסיפרה כי חלקם לא הגיש עזרה לסבתה.



"מדברים על החברה הישראלית, על כמה היא מאוחדת בעקבות משבר. ואז אתה רואה בסרטון את תחושת הזעם והנקם של ההמון", אמר ברכה-איזנקוט, "אתם רצים אחרי מחבל כדי שלא יפגע באנשים אחרים, בזמן שאתם צריכים לעשות דבר אחר. תרימו את סבתא שלי. אפילו היה איזה בחור אפילו קפץ מעליה ולא ניסה אפילו להושיט לה יד ועזרה".


ראש עיריית ראשל"צ: "יכול להיות שנרגענו מוקדם מדי"

ראשל"צ, אשר בגל הפיגועים הנוכחי, ספגה ארוע כזה בפעם הראשונה, מנסה לחזור לשגרה. ראש העיר, דב צור, התראיין הבוקר לתוכנית ב-103FM וסיפר על התחושות בעיר, שיבח את תגובת התושבים, וטען כי רק קומץ ניסה לעשות שפטים במחבל.
 
אמיר בן דוד, דובר מחוז מרכז של המשטרה: "אחד האתגרים הראשיים זה פחות להשתלט על התוקף ולנטרל אותו, אלא יותר לבודד אותו מההמון לפני שמבצעים בו שפטים. ראינו את זה בתחילת הסבב ברעננה, ראינו את זה ברעננה, כששני שוטרים שניטרלו את המחבל במקצועיות, החלו לסוכך עם הגוף שלהם על המפגע, כשעשרות אזרחים מנסה להגיע. אחד התושבים מנסה לפגוע במחבל והוא פגע בשוטר, עצרנו אותו.

"לא הופתענו שזה הגיע אלינו, וקיווינו שזה יירגע", אמר צור, "אי אפשר להיות ערוך לזה בצורה ספציפית כי אי אפשר לכסות כל מקום שזה קורה. הסתכלנו על מצלמות המוקד העירוני - פרק הזמן שעבר מאז הדקירה ועד לרגע שהגיעו השוטרים, עמד על כ-35-40 שניות, וזה עוד בלי האזרחים, שרדפו אחריו. זוהי עבודה טובה מאוד של כל הגורמים". 
 
כשהתייחס לניסיון הלינץ', ניסה צור למזער את הארוע: "קומץ קטן ניסה לעשות לינץ'. צריך ללמוד איך אנחנו משתלטים על עצמנו. הרוב המוחלט מגיב נכון, חותרים למגע, רצים אחרי המפגע. זה לא דבר פשוט. הוא רואה את המחבל עם סכינים ורודף אחריו". על העתיד אמר: "היו כמה ימים יותר שקטים, אבל יכול להיות שנרגענו מוקדם מדי. כל המדינה נמצאת בעימות הזה. אנחנו חיים עם רמת הדריכות הזאת חיים לא מעט זמן. צריכים להתרגל לזה". 
 
במשטרה טוענים: "קשה יותר לשמור על המחבל מההמון, מאשר על ההמון מהמחבל"

עמי בן דוד, דובר מחוז מרכז של המשטרה סיפר על התמודדות המשטרה בנושא: "זוהי מציאות בלתי נסבלת. מצד אחד, הציבור עירני, משתפים אותנו באלפי שיחות על כל חשד. מכאן ועד לקחת את החוק לידיים ולעשות לינץ', המרחק גדול.

"הכעס והתסכול מובן. מגיע מחבל למרכזים ומתחיל לדקור - זקנים, אישה בת 80 בראשל"צ, הזעם והמתח מובנים וגם צריך להגיד את זה - הנחישות של הציבור לנסות ולסייע לסיים את האירוע כמה שיותר מהר, זה  דבר מצוין. מהרגע שהמפגע מנוטרל והסכנה פסקה. הטיפול אמור להיות משטרתי לחלוטין. זה לא אמור להסתיים בלינץ'. אנחנו רואים את סיום האירועים בראשל"צ ונתניה. שוטרים ספגו מכות מהאזרחים". מוקדם יותר אמר גורם משטרתי כי: "עשרות אנשים ניסו לקחת את החוק לידיהם ולפגוע במפגע. המשטרה התמודדה והרחיקה את האזרחים. הפעילות הייתה במקרה הזה לא פחות קשה, אפילו הרבה יותר מסובכת, מאשר לסיים את האירוע".

"אני רוצה לציין את עירנות התושבים האזרחים ואת התגובה המהירה של כוחות המשטרה שתוך זמן קצר הגיעו למקום בנתניה. לאחר שהאירוע הסתיים אחד האזרחים ניסה לתקוף את המפגע במוט ברזל וגם פגע בשוטרים. הוא נעצר ויובא הבוקר לבית המשפט".