ועדת החינוך של הכנסת דנה הבוקר (רביעי) בלימודי מורשת רבין לציון 20 שנה לרצח ראש הממשלה. בדיון השתתפו נציגי משרדי הממשלה, מרכז רבין, נציגי מועצת התלמידים והנוער הארצית ומורים. ח"כ יעקב מרגי, יו"ר הוועדה פתח את הדיון ואמר כי ועדת החינוך לא יכולה להרשות לעצמה להתעלם מן היום החשוב הזה. "20 שנה מאותו לילה ארור וחשוך. מאז אותו לילה מהבהב רמזור אזהרה המתריע כי אסור לתת לקיצוניים משני הצדדים להשתיק אותנו. כל אחד יאמר את דעתו ללא מורא ומבלי לפחד שישתיקו אותו, כי אחרת אין לנו זכות קיום. שמעתי קולות שאמרו כי די לפסטיבל ואני אומר לא די. כל שנה נזכיר מחדש".



הדרה רוזן, מנהלת יחידת מועצת תלמידים ונוער במשרד החינוך סיפרה לוועדה כי משנה לשנה נושא ההנצחה והלימוד הופך להיות קשה יותר ויותר. "יש יותר לגיטימציה להגיד דברים שלא העזו להגיד בעבר. כואב לי לראות שבני הנוער לא מכירים את ההיסטוריה וכיצד מורים חוששים לגעת כיום בנושא הזה. השיח לא נדחק, זה באוויר, אך לא באותה עוצמה, למרות שאנחנו מנסים. היא ציינה שבעבר בתי ספר ממלכתיים דתיים רבים יצאו לסייר בקבר רחל ואילו השנה הוציא משרד החינוך חוזר מיוחד האוסר על טיולים בימים אלה כדי שהתלמידים יוכלו להתמקד בלקחי רצח רבין.



במרכז רבין שואפים "להוציא ממערכי החינוך את הקונטקסט של שמאל וימין, ולהתמקד ברצח עצמו - שהרוצח הרים יד על הדמוקרטיה הישראלית. אנחנו פוגשים הרבה מאוד תלמידים שמצדיקים את הרצח, שהיו שמחים ללחוץ על ההדק בעצמם. היום נשמעות אמירות בריש גלי ובלי היסוס ולפעמים אפילו בגיבוי של איש החינוך שמלווה אותם. יש מגזרים שלמים בחברה הישראלית שלא עוסקים ברצח הזה – חרדי, ערבי וגם מערכת החינוך הממלכתית דתית", אמרה ד"ר נורית כהן – לוינובסקי ממרכז רבין.



בסיכום הדיון אמרה ח"כ מירב בן ארי, ממלאת מקום יו"ר הוועדה, כי הוועדה רואה בדאגה את הפיחות שחל בציון רצח רבין במערכת החינוך. הוועדה קוראת לציין את רצח רבין גם במוסדות החינוך שאינם ממלכתיים וכן להרחיב את שיעורי האזרחות גם לתלמידי היסודי ולתלמידי חטיבות הביניים באופן שיאפשר ליותר תלמידים להיחשף לנושאים החשובים של דמוקרטיה וזכויות אדם.