מאות מתבצרים נמצאים בבית הכנסת "איילת השחר" בגבעת זאב בשל הכוונה להרוס אותו. המשטרה הגישה אתמול בקשה דחופה לעיכוב ביצוע נוסף של פסק הדין, שקובע כי יש לממש את צו ההריסה שניתן למבנה המשמש בית כנסת באדמות אלג'יב, בסמוך ליישוב גבעת זאב. הבקשה, החתומה באופן אישי על ידי ניצב צ'יקו אדרי, מפקד מחוז ירושלים, מציינת כי "להערכת המשטרה, הריסת המבנה מושא העתירה, בימים אלה, על רקע אווירה טעונה, טומנת בחובה פוטנציאל גבוה למחאות ולפעילות ימין קיצוני כנגד ערבים וכנגד סמלי דת מוסלמים". מאוחר יותר בג״צ הודיע כי הוא דוחה את הריסת בית הכנסת ללא יאוחר מה-17 בנובמבר.



כתב ערוץ 10, רועי שרון שהגיע למקום, הותקף בברוטליות על ידי עשרות מהמתבצרים והוא סיפר: "מה שחטפתי עכשיו בבית הכנסת של גבעת זאב מ-50 פרחחים, בריוני ימין זה איבוד בלמים טוטלי. בושה".




בעלי הקרקע עליה נבנה בית הכנסת הם משפחה פלסטינית המונה 12 ילדים שאביהם היה זה שקנה את המקום וכבר לפני 15 שנה היו חסרים לו מספר מסמכים שיוכיחו כי האדמה שלו. האב נפטר לפני שנה וילדיו הזניחו את הבירוקרטיה, וכעת הם חוששים שהריסה של בית הכנסת תגרום לבידוד של המקום. גבאי בית הכנסת אמר הבוקר: "יש כאן מאות מתבצרים עם בלוני גז. יהיו כאן הרוגים ומתאבדים למען בית הכנסת". אחד המתפללים כך נטען איים לתלות את עצמו עם חבל וגז בבית הכנסת אם יתקבל צו הריסה. כמה מהמתפללים עודדו אותו למעשה וציינו כי ירכשו עבורו את החבל והגז.



הרב יוסף טולדנו, דיבר עם המתפללים שהתבצרו בתוך בית הכנסת: "הכל בידי הרשות המוניציפלית של גבעת זאב כך שכל התביעה היא טענת סרק. זו טענה של ארגון שהמריץ את התובע לתבוע בעלות על הקרקע למרות שאין לו שום מסמך לא רשום בטאבו על שמו. לכן ברור שבג"צ יבטל את הדרישה בעוד שנציג המתפללים קנה בכסף עובר לסוחר זה אחד הדברים שעל פי המדרש לא ניתן לטעון על גזלנות".



בנוסף, נמצאה הבוקר על קיר של בית המשפט העליון כתובת שרוססה בספריי צבע: "לא הורסים בית כנסת רוצים מדינה יהודית". במרחב מוריה במשטרה פתחו בחקירה וחוקרי המעבדה לזיהוי פלילי (מז"פ) הגיעו למקום כדי לאסוף ראיות.



כזכור, בית הכנסת נבנה על אדמותיו של רבאח אללטיף בשנת 2000. מיד לאחר שהוא גילה שעל אדמתו החלו עבודות בנייה הוא ניסה למנוע זאת. המנהל האזרחי הוציא צו הריסה לבית הכנסת, שנבנה ללא היתרים, אולם, הצווים לא מומשו. משצעד זה לא צלח הוא נקט בצעדים משפטיים. בשנת 2008 עתר אללטיף לבג"צ, באמצעות עורכי הדין מיכאל ספרד ושלומי זכריה מהצוות המשפטי של "יש דין", כדי שבית המשפט יורה על הריסת המבנים. לאחר הגשת העתירה טענה עמותת אי"ה שמפעילה את בית הכנסת כי גורמים מטעמה רכשו את הקרקע ממי שנחזה להיות הבעלים (הטוען לבעלות טען כי אביו של רבאח אללטיף מכר לו את הקרקע עוד בשנת 1966). "יש דין" הגיש תלונה למשטרה בגין חשד לזיוף, וב-2011 נמסר לנו כי צוות הזיהוי הפלילי (מז"פ) קבע שמסמך הרכישה זויף.



ביולי 2014 נתן בג"צ פסק דין שקובע כי יש להרוס את המבנים עד ה-30 ביולי השנה, אלא אם במהלך תקופה זו ייקבע שהעמותה המפעילה את בית הכנסת הינה הבעלים של המבנה. לאחר מכן ביקשה העמותה שמפעילה את בית הכנסת להאריך את פרק הזמן שנקצב לה לצורך השלמת הליכי הבעלות. המדינה התנגדה לבקשה, בין השאר מכיוון שקיימת קביעת מז"פ שהמסמך עליו נסמכות טענות הבעלות של העמותה מזויף. בתחילת אוגוסט, בית הכנסת פונה וזאת כתנאי להענקת דחייה זמנית של ההריסה. אולם, בהמשך הוחזר הציוד לבית הכנסת, בניגוד מפורש לצו בית המשפט. נציגי בית הכנסת ניסו בטענות שונות למנוע את ההריסה, אולם המדינה התנגדה לכך.



לבקשת המדינה, הריסת בית הכנסת נדחתה עד לאחר החגים, ובהמשך המועד נדחה שוב, לאחר שהמדינה טענה כי בשל המצב הביטחוני לא ניתן להקצות כוחות להריסת המבנה. יום לאחר שבג"צ העניק את האורכה, השתתפה המשטרה בפינוי משפחה מביתה בסילוואן. כעת מבקשת המדינה שוב לעכב את הריסת בית הכנסת, וזאת בטענה שההריסה עלולה להוביל לפעולות תג מחיר .