נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין ספד היום (שבת) לנשיא המדינה החמישי, יצחק נבון ז"ל , שהלך אמש לעולמו. "נבון יצר סגנון והווי חדשים של נשיאות. יצחק היה אדם אציל, אריסטוקרט ללא גינונים, נשיא שבא מן העם, והעם העריך ואהב אותו מאוד", אמר ריבלין.



ריבלין התייחס לאהדתו הגדולה של נבון בציבור והוסיף: "מדינת ישראל איבדה היום בן אהוב, נשיא של העם, שמעולם לא ראה עצמו מורם מעם אך עיני כולנו נישאו אליו בהערכה ואהבה", הוסיף ריבלין.



לדברי ריבלין, תרומתו הרבה של נבון ניכרת עד היום "יצחק היה איש רוח ומעש, שעסק לצד בן גוריון בהקמת המדינה וביסוסה, ויצר את אחת היצירות המשמעותיות בתרבות היהודית והארצישראלית, בוסתן ספרדי, שהפכה לאבן דרך בתרבות הישראלית", אמר ריבלין.



"יצחק ירושלמי, בן בנם של ירושלמים, היטיב לשמור על המסורת היהודית ספניולית, מסורת שיצרה ישראליות חדשה, הגאה במקורותיה ואיננה שוכחת את שורשיה. במסלול חייו צעד יצחק יד ביד עם מדינת ישראל. פעם אחר פעם נמצא שם - בצמתים המשמעותיים בתולדותיה של המדינה. תמיד במקום משמעותי", הוסיף ריבלין.



בהתייחסות למידותיו של נבון אמר: "תמיד כמצפן שלא מהסס לומר את אשר על ליבו, ולא מהסס להתערב כאשר חש שזוהי חובתו המוסרית והמצפונית, גם במחיר סיום תפקידו, כאשר איים להתפטר אם לא תוקם וועדת חקירה לאחר סברה ושתילה".




יצחק נבון ושמעון פרס. צילום: אורי לנץ

נתניהו: "ייזכר כאחד מאצילי האומה וכאחד מבכירי בניה"



ראש הממשלה, בנימין נתניהו הביע צער עמוק על לכתו של נשיא המדינה החמישי יצחק נבון ואמר: "תמיד התרשמתי מעומק השכלתו, מפתיחותו לבריות ומאהבתו העמוקה לעם ישראל ולמורשתו".



"נבון, כמזכירו של דוד בן גוריון, כשר חינוך וכנשיא המדינה, היה שותף מלא לעיצובה של ישראל כמדינה חופשית, יהודית ודמוקרטית", הוסיף נתניהו. ראש הממשלה ספד לנבון ואמר: "כנשיא, סופר ומחזאי פעל נבון לקירוב לבבות בין עדות ישראל, להנצחת יהדות ספרד ולהכרת תולדות ירושלים בה נולד והתגורר כל חייו. נבון ייזכר כאחד מאצילי האומה וכאחד מבכירי בניה. יהי זכרו ברוך".



יצחק נבון, הנשיא החמישי של מדינת ישראל, הלך לעולמו והוא בן 94 במותו. נבון היה פוליטיקאי, סופר, מחזאי ואיש חינוך ישראלי. הוא השאיר אחריו אישה ושני ילדים. טרם נמסרו פרטים על מועד הלווייתו. בהודעה שנמסרה היום ממשפחתו, הובהר כי הוא נפטר כבר אמש בבית החולים, וכי הם רצו לפרסם את ההודעה על מותו בצאת השבת, אך לאחר שאלות של עיתונאים רבים, החליטו לפרסם כעת את ההודעה.



"בראש מורכן ובצער עמוק אנו מודיעים בזאת על פטירתו של בעלי, אבינו, חמנו וסבנו היקר, הנשיא החמישי של מדינת ישראל יצחק נבון. יצחק נבון, איש מעש ורוח, איש חינוך ומדינאי שוחר שלום, אוהב אדם באשר הוא אדם, נפטר אמש בביתו בירושלים. בשל קדושת השבת, הודעה בדבר סדרי ההלוויה ומועדה תינתן בצאת השבת", נמסר ממשפחתו.



ב-29 במאי 1978 החל נבון לכהן כנשיאה החמישי של מדינת ישראל, והיה נשיא המדינה עד שנת 1983. נבון, בעל תואר ראשון בספרות ערבית ומוסמך בתרבות האסלאם וחינוך מהאוניברסיטה העברית, למד בנעוריו במחזור הראשון של התיכון שליד האוניברסיטה. הוא הצטרף לאצ"ל, אך כעבור זמן קצר עבר לשורות ארגון "ההגנה".



טרם כניסתו לחיים הפוליטיים, כיהן נבון כדיפלומט באורוגוואי ובארגנטינה. לאחר ששב לישראל הוא הפך למזכירו הפוליטי של שר החוץ דאז משה שרת. בשנות ה-50 ובתחילת שנות ה-60 שימש מנהל לשכת ראשי הממשלה דוד בן-גוריון ומשה שרת.



בשנת 1984 נבון נבחר לכנסת ה-11, ולאחר הבחירות מונה לסגן ראש הממשלה ולשר החינוך והתרבות, והחזיק בתפקיד זה לשנת 1990. במהלך כהונתו כשר החינוך, הנהיג את חובת לימוד השפה הערבית לתלמידים יהודים בבתי הספר הממלכתיים. בשנת 1992 פרש נבון מהחיים הפוליטיים כיהן כיו"ר של גופים ציבוריים שונים כמו חברת "נאות קדומים", האקדמיה למוזיקה ולמחול בירושלים, יו"ר הרשות הלאומית לתרבות הלאדינו.



נבון חיבר מספר מחזות, ביניהם "בוסתן ספרדי", המחזה הוותיק ביותר אשר מוצג ב"הבימה". המחזה המתאר את חיי העדה הספרדית בתחילת המאה ה-20.