חברת הכנסת חנין זועבי הגיבה הבוקר (שני) בגל"צ לסערה שעוררה לאחר שהשוותה בין המתרחב בישראל היום לימי השלטון הנאצי. 



הסערה החלה לאחר שהתפרסמו דבריה של זועבי במהלך טקס שנערך באמסטרדם לציון 77 שנים ל"ליל הבדולח", הפוגרום שבוצע ביהודי גרמניה ואוסטריה.


זועבי אמרה בין היתר, כי "ישראל עוברת הידרדרות דומה לזו שהתחוללה בגרמניה של שנות ה-30 והביאה את "ליל הבדולח".



נאומה של חברת הכנסת זועבי עסק בלקחים אותם ניתן ללמוד לדבריה מליל הבדולח, אותו היא רואה כשיא של התדרדרות ארוכה שהתרחשה בגרמניה תחת השלטון הנאצי שבו נחקקו לדבריה חוקים גזעניים ואנטי יהודים, בעוד שהציבור הגרמני שתק מולם. 



זועבי אמרה הבוקר כי השתמשה בליל הבדולח כדוגמא לטרגדיה אנושית. "הזדהות עם קורבן של פשעים וטרגדיות של האנושות, בלי לנכס לזהות מסוימת, אנחנו מתסכלים על הטרגדיה של ליל הבדולח מהזווית האנושית והאוניברסלית", אמרה זועבי.



"המסר הוא שאנחנו עומדים מול טרגדיה היסטורית אנושית שאנחנו לא יכולים לשתוק מול גזענות אנחנו חיים עם דיכוי והרג של פלסטינים. אני שואלת למה הגרמנים שתקו", הוסיפה זועבי.



"נאבקים בגזענות על ידי דמוקרטיה"



חברת הכנסת מהרשימה המשותפת הדגישה כי דבריה עוררו הזדהות גם בקרב יהודים ניצולי שואה שנכחו בטקס באמסטרדם. "לא רק חנין זועבי, מחאו שם כפיים גם ניצולי שואה. דעת הקהל אומרת שאנחנו צריכים ללמוד לא לשתוק - לזהות את העוולות", הבהירה זועבי.



בתגובה לביקורות על ההשוואה בין ישראל לתקופת השלטון הנאצי הדגישה זועבי כי ההשוואה נועדה להציב זרקור על סוגיית השתיקה. "אני מעמידה בהשוואה את השתיקה, ההרג ברחובות הדמוניזציה של הפלסטינים. מה שהעמדתי כהשוואה זה השתיקה מול הגזענות, לא לזהות את הדיכוי וההשתלטות של עם שלם. היהודים לא מעמידים את הערכים הדמוקרטיים מעל הערכים היהודיים", אמרה זועבי.



לדבריה המטרה היא התמודדות עם ההיסטוריה כדי שזו לא תחזור על עצמה: "זה לא רק להגן על הפלסטינים, זה למען מציאות שפויה ונורמלית. נאבקים בגזענות על ידי דמוקרטיה ועל ידי שוויון".