ד"ר אברהם דותן (64) מנהל מחלקת ההרדמה בבית החולים וולפסון הוא הרופא שנעצר לפנות בוקר (שני) כחשוד בהנפקת אישורים והמלצות לקבלת קנאביס רפואי למטופלים שאינם עומדים בקריטריונים לכך. ד"ר דותן, תושב תל אביב, חשוד בעבירות לקיחת שוחד, הספקת סם, הלבנת הון, קבלת דבר במרמה ועבירות מס.



בדיון שנערך בבית המשפט בראשון לציון, שם הוארך מעצרו של ד"ר דותן ב-11 ימים, חשף נציג הימ"ר כי בידי החוקרים רשימה ובה 130 חשודים שככל הנראה יעצרו בימים הקרובים או ייחקרו, בחשד כי קיבלו אישורים לקבלת קנאביס רפואי, וזאת מבלי שעמדו לכאורה בקריטריונים של משרד הבריאות, אלא עשו זאת כנגד תשלום שוחד לרופא, למתווכחים ולשותפים.



בהחלטתו להאריך את מעצר כתב השופט מנחם מזרחי: "ניתן לומר, שבדוח הסודי הוצגו בפני חומרי ראיות, לכאוריים, שהם מעל ומעבר לנדרש בשלב מקדמי זה, המלמדים כי החשוד יחד עם חשוד אחר, רקמו שיטה של סחר בסמים (קנאביס רפואי) במסווה של חסות החוק, וכנגד כספי שוחד... די אם אציין, כי החקירה מבקשת לגבות את גרסאותיהם של כ-130 קונים פוטנציאליים". בנוסף, הוארך גם מעצר שותפו של הרופא לדבר העבירה, רועי חברה בן 36 ממושב אמץ  ב-11 יום.


ד"ר אברהם דותן. צילום: פלאש 90

"שחיתות ציבורית"

מוקדם יותר, התייחס ניצב מוטי כהן, מפקד מחוז מרכז, לפרשה שפורסמה היום בבוקר: "עצם המחשבה שאנו הולכים עכשיו לקראת מבצע מעצרים על תיקי סחר בסמים בלבד היא מחשבה מוטעית. אנו נכנסים לגל מעצרים כאשר מדובר על רשת מורכבת, עם רופא שהוא רופא בכיר ומתווך לקליינטים. בסופו של דבר מדובר פה בשחיתות ציבורית שרופא בכיר מנצל את מעמדו, הוא מספק המלצות לאנשים תמורת בצע כסף. בסופו של הליך אותם אנשים מקבלים היתר לשימוש בקנאביס בחסות החוק, אנשים שאינם מורשים כמשתמשים בסם".



כזכור, לפנות בוקר בתום חקירה סמויה שניהלה היחידה המרכזית (ימ"ר) של מחוז המרכז בפיקודו של נצ"מ מוטי אדרעי. עם היציאה לשלב הגלוי של החקירה נעצרו הרופא הבכיר ושותפו לעבירה, שדאגו להתקשרות מול הצרכנים ולהעברת הקנאביס לידיהם בשיטת "חבר מביא חבר". יחד איתם עוכבו לחקירה עוד 36 צרכנים שקיבלו את האישורים באמצעות מסמכים כוזבים ולמרות שלא נמנו על הזכאים לקבלת הסם הרפואי ובעניינם על פניו המשטרה לא תפעל בשלב בחקירה האמורה. החוקרים בפיקוד ראש צוות החקירה, רפ"ק רותם גיל, ערכו חיפוש בבתי החשודים ובמשרדו של הרופא, תפסו מסמכים ומחשבים.



על פי החשד, בין ד"ר דותן, שהיה אמון ומקובל במשרד הרפואי כמי שמתמחה בתחום הכאב והטיפול הנמרץ, ניצל את האמון שלו זכה וטיפח קשר חריג ופסול עם חשוד נוסף שהקים יחד עם הרופא את הרשת המסועפת והמשומנת היטב. עוד עלה החשד לפיו אותו חשוד שניפק לרופא את הצרכנים הראשונים רקם עם הזמן את המבנה המסועף שבו 12 צרכנים וותיקים הפכו לשמש כמתווכים והם שדאגו לצרף ל"מבנה הארגוני" עשרות לקוחות אשר תמורת סכום של 10,000 שקלים קיבלו אישורים לשימוש בקנאביס רפואי ובכך בעצם צרכו סמים בהיתר החוק למרות שלא היו זכאים בפועל להיתר שכזה.

ניצב כהן, אמר אתמול לפנות בוקר בתדריך לקראת היציאה למבצע המעצרים "יש כאן חשד כבד, שתמורת בצע כסף, רופא וחבורת חשודים סביבו השתלטו על אמצעי להפחתת סבל שהמדינה אישרה אותו לשימוש לחולים בלבד, ומיסדו למעשה קו להספקת סם".