במכתב חריף ליושב ראש ועדת חוקה, חוק ומשפט, שעליו חתומים כל העומדים בראשות המוסדות ללימודי משפטים בישראל והגיע לידי "מעריב", יוצאים הדיקאנים נגד תוכניתה של שרת המשפטים, איילת שקד, להאריך את תקופת ההתמחות של לימודי עריכת הדין לשנתיים.
על פי דיקאני הפקולטות, ההארכה מנוגדת לחוק יסוד חופש העיסוק. הם כותבים במכתבם: "אין בתוכנית כל תועלת מקצועית. מימושה יביא לפגיעה חמורה ולא שוויונית בציבור לומדי המשפטים, ובתהליך הכשרתם האקדמית".
לפני כחודשיים הודיעה שקד כי החליטה להאריך את התמחות עורכי הדין בשנתיים, כך שסך תהליך הלימודים וההכשרה יימשך כחמש שנים. על פי התוכנית, מחצית השנה הראשונה של ההתמחות תתקיים במקביל למחצית השנה האחרונה של הלימודים לקראת התואר במשפטים. לדברי השרה, הצעד יוביל לירידה בכמות עורכי הדין ולשיפור ברמתם המקצועית. במכתב, שנשלח שלשום לחבר הכנסת ניסן סלומיאנסקי, מביעים הדיקאנים תרעומת על כך שהחלטת השרה התקבלה ללא כל התייעצות עמם.

התעלמות מטרידה

"התעלמות זו מדיקאני הפקולטות למשפטים מטרידה", הם כותבים. "מעולם לא נעשה מהלך דומה לזה ללא התייעצות עם הדיקאנים האמונים על החינוך המשפטי בישראל". בהמשך מביאים הדיקאנים את הטיעונים שלדעתם צריכים להוביל לביטול התכנית. לטענתם, התחלת ההתמחות במקביל ללימודים תפגע בפריפריה ו"לא רק שלא תביא לשיפור הרמה המקצועית של עורכי הדין, אלא לפגיעה משמעותית בתהליך ההכשרה ורכישת הידע במוסדות להשכלה גבוהה".
הדיקאנים מזכירים את חוות הדעת שניתנה ב-2012 במסגרת ועדה שמינה משרד המשפטים לדון בנושא זה, בראשות מנכ"ל המשרד לשעבר ד"ר גיא רוטקופף, שקבעה כי לעת זו אין להאריך את תקופת ההתמחות. "אין זה סביר כי משרד המשפטים פשוט מתעלם מחוות הדעת המקצועית שלו עצמו", כותבים הדיקנים. 
בנוסף, הדיקאנים מפנים לסקר שנערך ב-2010, לפיו 90% מהמתמחים דיווחו כי הועסקו גם בעבודה שאינה משפטית, כשליש מהמתמחים משתכרים פחות משכר המינימום במשק, למעלה מ-70% מהמתמחים לא קיבלו שכר עבור שעות נוספות ומציינים כי הארכת ההתמחות תפגע במיוחד בתלמידים מאוכלוסיות מוחלשות.
לבסוף, טוענים הדיקאנים, כי "במתכונתו הנוכחית, התיקון המוצע יהווה מגבלה על הכניסה למקצוע עריכת הדין שאינה עומדת בתנאי פסקת ההגבלה של חוק יסוד: חופש העיסוק. אם התכלית האמיתית של תוכנית הארכת ההתמחות היא להפחית את מספר עורכי הדין, הרי שמטרה זו פוגעת ישירות בעיקרון החוקתי של חופש העיסוק".
לסיכום, הם כותבים כי "במצב הקיים אין לנו אלא להביע את התנגדותנו לתוכנית לשכת עורכי הדין להאריך את ההתמחות לשנתיים. אין בתוכנית כל תועלת מקצועית, ומימושה יביא לפגיעה חמורה ולא שוויונית בציבור לומדי המשפטים, ובתהליך הכשרתם האקדמית. אנו קוראים לכל הנוגעים בדבר להקפיא את הדיון בהצעה להאריך את ההתמחות עד לקיום דיון מלא בנושא בין כל הגורמים, ולהביא את ההצעה לדיון רק לאחר קיום דיון כזה".

רשימה ארוכה ומכובדת
רשימת החתומים על המכתב ארוכה ומכובדת וכוללת את פרופסור גדי ברזילי, דיקאן הפקולטה למשפטים, אוניברסיטת חיפה; פרופסור סיני דויטש, דיקאן בית הספר למשפטים, המכללה האקדמית נתניה; פרופסור אביעד הכהן, דיקאן הפקולטה למשפטים, המרכז האקדמי שערי מדע ומשפט; פרופסור רון חריס, דיקאן הפקולטה למשפטים, אוניברסיטת תל אביב; פרופסור עמיחי כהן, דיקאן הפקולטה למשפטים, הקריה האקדמית אונו; פרופסור שחר לפשיץ, דיקאן הפקולטה למשפטים, אוניברסיטת בר אילן; פרופסור אשר מעוז, דיקאן בית הספר למשפטים, המרכז האקדמי פרס; פרופסור ניר קידר, דיקאן בית הספר למשפטים, מכללת ספיר; פרופסור יורם רבין, דיקאן בית הספר למשפטים, המסלול האקדמי - המכללה למינהל; פרופסור שרון רבין-מרגליות, דיקאנית בית הספר למשפטים, המרכז הבינתחומי;  פרופסור יעד רותם, דיקאן הפקולטה למשפטים, המרכז האקדמי למשפט ועסקים; פרופסור יובל שני, דיקאן הפקולטה למשפטים, האוניברסיטה העברית בירושלים; פרופסור עמוס שפירא, דיקאן הפקולטה למשפטים, המרכז האקדמי כרמל.
ממשרדה של שרת המשפטים איילת שקד נמסר כי "שרת המשפטים תפגש עם הדיקנים מחר ותשמע את כל טענותיהם. השרה קיבלה את ההחלטה על הארכת ההתמחות לאחר התייעצות עם מגוון רחב של גורמים. תזכיר החוק טרם גובש, כך שכל טענות לגבי אופן ותוכן ההחלטה אינן רלוונטיות בשלב זה".