52 שנים לאחר שהניח את אבן הפינה להקמת מדרשת שדה בוקר, חזונו של ראש הממשלה הראשון דוד בן־גוריון להקמת "אוקספורד של הנגב" מתגשם.

ביום השנה ה־42 למותו של בן־גוריון, הנגב נראה בתנופה חסרת תקדים. בתוך פחות משעה אפשר להגיע בכבישים שנסללו ובמסילות הרכבת שהונחו בשנים האחרונות מתל אביב לבאר שבע. 
 
לצד הפיתוח המואץ של בירת הנגב, עיר הבה"דים יוצרת חיים חדשים ותוססים ומדרשת שדה בוקר הפכה לחלון ראווה חינוכי וערכי. "קורים דברים, והעתיד הוא בנגב", מעריך המנכ"ל של מדרשת שדה בוקר אורי דיסטניק בשיחה עם "מעריב-אונליין". "מדרשת שדה בוקר היא תאגיד חינוכי המקדם ערכים של חינוך, התיישבות, הפרחת הנגב וציונות", אומר דיסטניק. המדרשה פועלת בכמה זרועות. הזרוע הגדולה ביותר היא החינוכית, ואת ספינת הדגל מהווה בית הספר התיכון, המעניק דגש לחינוך סביבתי.
 

בבית הספר לומדים 400 תלמידים, רובם בתנאי פנימייה, המשקיפה על הנוף הפסטורלי של נחל צין. "בית הספר משלב לימודים מוגברים לצד לימודי סביבה, והתלמידים זוכים לחינוך ולערכים במשך 24 שעות ביממה", מספר דיסטניק, "חלק גדול מלימודי הסביבה הם חווייתיים ונערכים באמצעות סדנאות המתקיימות בשטח בכל מיני מקומות בארץ. לאחרונה התקיימה באשקלון סדנת "חוף הים". התלמידים עברו במשך שבוע מחוף לחוף ולמדו את כל המקצועות הקשורים לחינוך הסביבתי בים. בערב הם נשארו לישון על חוף הים. הם למדו דרך השטח".
 
אחת מהסדנאות המובילות שהתקיימה לאחרונה הייתה סדנת "הנגב", שבה התלמידים למדו על כל המאפיינים וחוו באופן אישי את החומר הלימודי.
"בתיכון לומדים תלמידים מכל הרבדים של האוכלוסייה", מציין דיסטניק, "השנה גדלנו באופן ניכר והמניעה שלנו מלגדול עוד היא מספר המיטות המוגבל".
 
זרוע נוספת של המדרשה היא מרכז גל למנהיגות. דיסטניק מבהיר שהמרכז הייחודי כולל גם מכינה קדם־צבאית, המכשירה את הצעירים שסיימו את לימודיהם התיכוניים לקראת שירותם הצבאי, תוך מתן דגש להיבטים הערכיים והאישיותיים. "הבוגרים שלנו יוצאים לתפקידים משמעותיים ופיקודיים בצה"ל", מדגיש דיסטניק.
 
בימים אלו מקודמת תוכנית לפתיחת שלוחה נוספת של המכינה הקדם־צבאית באחד מיישובי האזור – מצפה רמון, ירוחם או דימונה. "הביקוש עצום. השנה קיבלנו 1,200 בקשות להתקבל למכינה, אבל יכולנו לקלוט רק 52", מספר מנכ"ל המדרשה, "כולם מרוויחים מהמדרשה, שבמסגרתה פועל פרויקט "קו הזינוק". תלמידים מהאזור מגיעים לפעילות מגוונת, המתחילה בגיל 15 ונמשכת לאורך עשר שנים.

"אנו מלווים אותם בפרק התיכון, בשלב הצבא ופוסט-הצבא והקשר נמשך עד גיל 25", מספר דיסטניק, "התלמידים מקבלים מטלות לפרויקטים של מנהיגות וערכיות – כל אחד באזור מגוריו, כגון סיוע לקשישים או לבני נוער. הם מכירים מקרוב את הביורוקרטיה הישראלית, כמו המפגשים עם הרשויות, לצורך ביצוע המטלות", הוא מסביר.
 
מיזם ייחודי נוסף שאותו מבקשים לקדם במדרשה נועד לצעירים לאחר שירותם הצבאי – מכינה קדם־אזרחית. "המטרה היא לסייע לצעירים לאחר שחרורם מצה"ל להשתלב בחברה הישראלית".
 
אחת מגולות הכותרת של מדרשת שדה בוקר היא בית ספר שדה הפועל עשרות שנים. קבוצת מדריכים המתמחה בהכרת הנגב מובילה מדי שנה אלפי תלמידים, משפחות ואף מטיילים יחידים במשעולי הנגב", ההדרכות מגוונות והן מתחילות מטיולים יומיים עד לטיולי נוודים לשלושה־ארבעה ימים", מסבירים במדרשה.
 
זרוע נוספת במדרשה היא הזרוע התיירותית. במקום פועל בית הארחה לתלמידים ולמשפחות. "זה אחד מהדברים היפים כאן", מציין דיסטניק בסיפוק.