ההלם הציבורי מהלינץ' במבקש המקלט מאריתריאה הפטום זרהום נותן את אותותיו: פרקליטות מחוז דרום שלחה היום (חמישי) לחמישה חשודים, ובהם שני אנשי שב"ס, שני אזרחים וחייל צה"ל, שהיו מעורבים באירוע בתחנה המרכזית בבאר שבע שבמהלכו בוצע הלינץ', כתבי חשדות המייחסים להם עבירה של חבלה בכוונה מחמירה. זאת לקראת השימוע שייערך להם בפני פרקליט המחוז. נוסף על עבירת חבלה בכוונה מחמירה, לקצין השב"ס מייחס כתב החשדות גם עבירת תקיפתו של אזרח שניסה למנוע את המשך התקיפה.
מכתב החשדות עולה כי במהלך האירוע, עת המנוח שוכב על הרצפה, מדמם, כשהיה ברור לעין כל כי הוא חסר אונים, וקהל רב מסביבו, התקרבו החשודים למנוח, הכו אותו, בעטו בראשו והטיחו בו מספר פעמים ספסל, שהיה מוצב בסמוך, בכוונה לגרום לו חבלה חמורה.
 
הנוכחים במקום, ובהם קצין הבטחון של התחנה ושוטרי יס"מ ואזרח נוסף, הרחיקו את החשודים מהמנוח, ביקשו שיפסיקו לתקוף והרימו את הספסל, אך החשודים, בתגובה, כך על פי החשד, התעמתו עמם והטיחו בו את הספסל שוב ושוב, כאשר המנוח עדיין שוכב על הרצפה ומתבוסס בדמו. 

בטרם יוחלט אם להגיש כתב אישום, הוזמנו החשודים להשמיע את טענותיהם בהליך שימוע שיתקיים בפני פרקליט מחוז דרום. היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, עוקב מקרוב אחר ההתפתחויות בתיק זה.


הפטום זרהום

נורה בשוגג בחשד כי הוא מחבל

בפיגוע הירי והדקירות בתחנה המרכזית בבאר שבע ב-18 באוקטובר, שבו חטף מחבל נשק מחייל וירה לכל עבר, נרצח סמל עומרי לוי, לוחם גולני ממושב שדי חמד שבשרון, ו-10 נפצעו. 
זרהום נורה בשוגג על ידי קב"ט התחנה שחשד כי הוא מחבל, אך הוא לא היה מעורב בפיגוע. עוברי אורח ביצעו בו לינץ', יידו בו חפצים ובעטו בו. הוא מת מפצעיו בבית החולים סורוקה בעיר באותו לילה.

עד ראייה סיפר כי ל"מעריב אונליין" כי הגיע למקום לאסוף את בנו ושמע את היריות. "ראיתי את המאבטח יורה באדם שחום עור ברגליים. צעקתי אליו: 'אולי הוא לא המחבל' אבל הם צעקו לי לצאת מהמקום". הוא הוסיף כי ליד האדם הירוי היה אייפון לבן וכי לא ראה סכין או אקדח באזור.

זרהום לא יוגדר כנפגע פעולות איבה מפני שלא נכנס לארץ כחוק. משרד הביטחון והמוסד לביטוח לאומי אמרו כי זרהום אינו עומד בתנאי חוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה. משפחתו תוכל לפנות לוועדה מיוחדת כדי לדון בנושא. המכון לרפואה משפטית קבע כי הוא נהרג מהירי ולא מהלינץ'.

"אנו מלאי בושה וחרדה"

עצומה המבקשת לייצר לחץ ציבורי על הממשלה להעניק מעמד של חלל פעולת איבה למהגר האריתראי המנוח, שנהרג בשל טעות בזיהוי, החלה לצבור תאוצה בסוף אוקטובר בקרב מאות תומכים, כך טענו מארגני העצומה. 
 
העצומה מוענה אל נשיא המדינה ריבלין, ראש הממשלה נתניהו, שר הרווחה חיים כץ ומנכ"ל הביטוח הלאומי פרופ' שלמה מור יוסף, עם העתק אל נציבות האו"ם לפליטים.
 
מארגני העצומה כתבו: "מאז שמענו על המעשה הנורא שנעשה בבאר שבע בידי אזרחים של מדינת ישראל אנו מלאי בושה וחרדה. ההתעללות האכזרית באדם חסר ישע שאינו מהווה שום סכנה ושום איום הייתה מהווה מעשה פשע נתעב. כאשר התברר שמדובר באדם חף מפשע, המדינה הייתה צריכה לקבל מיד אחריות ולעשות את הדבר המתבקש המינימלי, להכיר בקרבן הזה כנפגע טרור ולהעניק פיצויים למשפחתו. מרגע שיצאנו עם העצומה היא צוברת חתימות בקצב מרשים". 

הלינצ' שבוצע בזרהום עורר תחושות קשות בחברי הקהילה האריתריאית בארץ בפרט ובמבקשי המקלט בכלל. רבים מהם צפו בסרטון ברשת, שבו זרהום שוכב על הרצפה ומדמם לאחר שהמאבטח ירה בו בטעות כי חשב שמדובר במחבל. בסרטון נראים האזרחים מכלים בזרהום את זעמם, בועטים בו, מכים אותו ומטיחים בו ספסל וכיסא. זמן קצר לאחר האירוע נפטר זרהום בבית החולים.

שיפור משמעותי

במקביל, חל שיפור משמעותי במצבו של דניאל הרוש, חייל שנפצע לפני כחודש בפיגוע בב"ש. הרוש פונה לחדר הטראומה בסורוקה כשהוא סובל מפגיעה קשה באיברים פנימיים ובידו. הוא נותח מספר פעמים וטופל ביחידה לטיפול נמרץ כללי כשהוא מונשם ומורדם.

לפני יומיים הרוש נגמל מהנשמה, הוא בהכרה מלאה ועבר היום (חמישי) מהיחידה לטיפול נמרץ למחלקת אשפוז כירורגית. פרופ׳ סולי מזרחי, מנהל מחלקת כירורגית א' בסורוקה, אמרה כי: "דניאל הגיע עם פצע ירי שגרם לפגיעה קשה בכבד ובכיס המרה. הוא עבר מספר ניתוחים להפסקת הדימומים המסיביים ולתיקון הנזק שגרם הכדור".