עשרות אלפים התאספו הערב (מוצ"ש) כדי למחות נגד מתווה הגז במספר מוקדים ברחבי הארץ. מעל עשרת אלפים בני אדם התכנסו בכיכר הבימה שבתל אביב להפגנה המרכזית נגד מתווה הגז הטבעי, בבאר שבע הפגינו מעל ל-1,000 איש, בירושלים כ-500 בני אדם, בחיפה כ-400 הפגינו, בראש פינה ובזכרון יעקב הפגינו כ-300 איש ובחדרה הפגינו מעל ל-200 בני אדם.



בהפגנת ההמונים בתל אביב נאם פרופ' ירון זליכה, דיקן הפקולטה למנהל עסקים וראש ההתמחות בחשבונאות בקריה האקדמית אונו, שלאחרונה עלה לכותרות בזכות הסדרה הדוקומנטרית "מגש הכסף" ואמר כי "כבר חמש שנים מוכרים לנו את הגז שלנו במחירים מופקעים. לא צריך להוציא את הגז מהאדמה – הוא כבר זורם".




פרופ' ירון זליכה בהפגנה. צילום: אבשלום ששוני



"הקרב הוא על הרווחים של תשובה מהייצוא שהוא לא רוצה לשתף בהם את הציבור", אמר זליכה ושאל: "יש פה בעלי עסקים קטנים? יש פה מישהו שנותנים לו לנכות 300% הוצאות כמו שנתניהו נותן לתשובה? הם משקרים כשהם מדברים על 60% מס. מקסימום נקבל 15%".



"יזמים צריכים להרוויח אבל לא רווח חזירי. יזמים צריכים להרוויח אבל לא לחבור לממשלה לשוד מאורגן של הקופה הציבורית", סיכם את דבריו ולבסוף העלה את בתו הבכורה אל הבמה שאמרה: "קוראים לי נעה זליכה ואני תלמידת י'. אני והחברים שלי רואים את המלחמה שלכם ויודעים שאתם נלחמים בשבילנו".




צילום: אבשלום ששוני.

מור גלבוע, מנכ"ל מגמה ירוקה, קרא לאזרחי המדינה לצאת ולהפגין ברחבי הארץ: "אלפי אזרחים יוצאים הערב מבתיהם בקריאה לממשלת ישראל: תעצרו את שוד הגז, לא אותנו!  האלפים שהגיעו הערב להפגנות בכל רחבי הארץ מבינים שמדובר במאבק הכלכלי-חברתי-סביבתי הכי גדול של דורנו. אנחנו יותר מדיי צודקים כדי שנמשיך לשבת על הכורסא מול הריאליטי בזמן ששודדים את העתיד שלנו ושל הדורות הבאים שיחיו כאן אחרינו. הגז הטבעי הוא משאב טבע ציבורי, וככזה, עליו לשרת בראש ובראשונה את ציבור בעליו."

"אנחנו דורשים פיקוח על מחירי הגז לשוק המקומי", הסביר גלבוע, "מקסימום שלושה דולרים ליחידת אנרגיה כפי שמקובל בכל המדינות החכמות שמצאו גז טבעי בשטחן. אנחנו מדברים על קופת החיסכון הגדולה בהיסטוריה של מדינת ישראל ועל הזדמנות היסטורית להבטיח את הביטחון האנרגטי שלנו לעשרות שנים. אנחנו מדברים על תכנית לאומית להזרמת גז זול לעשרות מפעלים בפריפריה שרוצים לחיות. אנחנו מדברים על מלחמה בזיהום האוויר שכבר הפך כאן למכת מדינה ועל פיתוח תעשיות מבוססות גז טבעי שגם יחזקו את המשק וגם יבטיחו לנו אופק לתחבורה ציבורית ופרטית מבוססת גז טבעי והרבה פחות מזהמת".

"אנחנו דורשים מממשלת ישראל לבצע תכנון ארוך טווח למשק האנרגיה והגז לעצור את מתווה מונופול הגז. אנחנו דורשים להקים לאלתר ועדה מקצועית הכוללת אנשי מקצוע ונציגי ארגוני סביבה וחברה שתידון בעתיד משק האנרגיה ומשק הגז הטבעי של מדינת ישראל ושמסקנותיה יוגשו לאישור במשאל עם", סיכם מנכ"ל מגמה ירוקה.

צילום: אבשלום ששוני.

עומרי בללי, מוביל מאבק הגז מטעם מגמה ירוקה, התייחס גם למצב הבטחוני בצל המתווה: "בצל הטרור בארץ והפיגועים הקשים בצרפת, בתל אביב ובכל הארץ קמו יחד אזרחי ישראל על הרגליים ויצאנו לרחוב למחות נגד מתווה גז מסריח מהראש, שאינו משרת אותנו. אנו קוראים לראש הממשלה בנימין נתניהו לגנוז את המתווה ולגבש במקומו מתווה חדש להסדרה מלאה של משק האנרגיה לשנים לטובת הציבור. מתווה אשר יבטיח מחיר הוגן של מקסימום שלושה דולרים ליחידת אנרגיה, יבטיח יתירות בהולכה ע"י הקמת צינור נוסף ממאגר תמר, ידאג לחיבור מפעלים לגז, ישמור על הביטחון האנרגטי על ידי הגבלת היצוא וישמור על הדמוקרטיה הישראלית מפני הכוח של המונופול ע"י פירוק המונופול הפרטי והחזרת השליטה והניהול של המשאב לידי ולטובת הציבור".