בני משפחתו של ג'לאל מצרי, תושב מזרח ירושלים שנורה למוות במחסום צבאי באזור חברון בינואר 2011, עתרו אתמול לבג"ץ בבקשה שבית המשפט יורה לפרקליטות המדינה לפתוח מחדש את התיק נגד החייל שביצע את הירי. לטענת העותרים, עדויות שניתנו במצ"ח אודות המקרה, מצביעות על כך שהירי כוון במכוון לראשו של מצרי, ללא הצדקה ובניגוד מוחלט להוראות הפתיחה באש.


מצרי, נשוי ואב לשני ילדים, היה בדרכו לבקר קרובי משפחה בכפר אידנה ליד חברון. הוא התקרב במכונית הפג'ו הלבנה שלו לעבר ארבעה חיילי מילואים שהקימו מחסום מאולתר באזור נבי יונס, לאחר שקיבלו התרעה על מכונית מסוג זה, שפרצה את מחסום גוש עציון. לטענתם, כשהגיע מצרי אליהם תחילה האט, אבל בהמשך האיץ את נסיעתו והתעלם מהסימנים ומהצעקות של החיילים שהורו לו לעצור והמשיך בנסיעה.

בדוח הפעילות של חטמ"ר עציון, נטען כי בעקבות זאת מפקד המחסום ירה שלוש יריות באוויר. חייל אחר, שהיה ממוקם בפילבוקס שחלש על המחסום המאולתר, ירה ארבע יריות. חלק מהיריות חדרו לתוך המכונית, פגעו בראשו של מצרי ופצעו אותו אנושות. המכונית נעצרה לאחר שנתקעה במעקה הבטיחות בצד הכביש. מצרי פונה במצב קריטי לבית החולים הדסה עין כרם, שם מת מפצעיו.


"טובים סיכוייו של ירי שכוון לשמשה האחורית להסתיים בפגיעה בראשו של הנהג"

התביעה הצבאית קיבלה את עדות החייל היורה, לפיהן חש סכנה לחיי החיילים האחרים וכי ירה לעבר הגלגלים, ולכן לא הגישה נגדו כתב אישום. בעתירה, שהגישו אביו ואחיו של מצרי באמצעות עורכת הדין אמילי שפר עומר-מן מעמותת "יש דין", נטען כי הראיות בתיק מציגות תמונה שונה לחלוטין. בין היתר, הם מציגים את עדותו של גשש שבדק את הזירה וטען בעדותו במצ"ח כי הירי היה מכוון לראש של הנהג. 
 
"טובים סיכוייו של ירי שכוון לשמשה האחורית להסתיים בפגיעה בראשו של הנהג, כפי שאכן קרה", נכתב בעתירה. עוד נטען בעתירה, כי סמח"ט עציון באותה תקופה העיד במצ"ח כי החיילים "לא היו צריכים לירות על הרכב" וכי לא קיבלו אישור לכך כנדרש.

עוד נטען בעתירה, שהפרקליטות הצבאית בכלל לא הייתה הגורם המוסמך להחליט בנוגע להעמדתו לדין של החייל, מכיוון שההחלטה התקבלה לאחר שעברה למעלה משנה מאז שסיים את שירות המילואים שלו, ולכן מי שאמורים לקבל את ההחלטה האם להעמידו לדין הם היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה.
 
"סגירת התיק ללא הגשת כתב אישום מהווה החלטה בלתי סבירה בעליל, גם משום שהיא מאפשרת לחשוד בגרימת מותו של אדם שומר חוק, בעל ואב לשני ילדים קטנים, להימלט מאימת הדין ומעבירה מסר למי שאוחזים בנשק במסגרת פעילותם הצבאית כי קיימת להם חסינות גם כאשר התנהגותם הפלילית גרמה למותם של אנשים תמימים שלא סיכנו אותם", נכתב בעתירה.

מדובר צה"ל נמסר: "לאחר בחינת חומר הראיות, הוחלט על סגירת תיק החקירה, כיוון שלא נמצאו ראיות לביצוע עבירה פלילית מצד החיילים המעורבים, זאת נוכח העובדה כי בנסיבות העניין לא נמצא שהייתה חריגה מהוראות הפתיחה באש. אמש הוגשה העתירה לבג"ץ בעניין, העתירה תילמד במסגרת תגובת המדינה, ויינתן מענה ענייני לטענות המועלות בה".