"זה חתיכת סיוט”, כך מגדיר ברוך נתנאל, בעל פיצוצייה בדרך ז’בוטינסקי שברמת גן, את הימים האחרונים. “פעם הייתי פותח את העסק בשש בבוקר, אבל היום אני נותן לעובד שלי לפתוח, כי עד שאני מגיע מחולון השעה כבר שמונה. לא שווה לי להגיע עם אוטו. יש פקקים ברחוב המסגר, את צומת מעריב סגרו, מחולון לוקח לי שעה של נסיעה, דרך שהייתי עושה עד לא מזמן ב־20 דקות”.



דרך ז’בוטינסקי, שנחשבת עורק מרכזי בגוש דן, שמחבר בין רמת גן, בני ברק ופתח תקווה, תמיד הייתה פקוקה. אלא שבימים אלו לעומס הרגיל נוספו כעת גם פקקי הרכבת הקלה, בליווי הצפירות ורעש העבודות. בעקבות החפירות שהחלו בשבוע שעבר לבניית תחנת הרכבת הקלה ברחוב ביאליק ברמת גן, נתיבים צומצמו, מדרכות הוקטנו וההשפעה על תושבי העיר ובעלי העסקים לא איחרה לבוא. 
 
“בימים האחרונים אני משתדל להגיע באופנוע, כי במכונית זה כמעט בלתי אפשרי”, מספר איציק ימין, בן 23, בעל חנות מיצים בדרך ז’בוטינסקי. “את המדרכה שליד העסק הקטינו לחצי מטר, האוטובוסים עוברים ממש ליד הפתח. היום נסעתי במכונית מהבית בפתח תקווה וזה לקח לי 45 דקות, פי שניים מבדרך כלל.

אבל הבעיה הכי גדולה מבחינתי היא שאין לי היכן לחנות. עבודות התשתית לקחו כל מקום פנוי, ובכחול־לבן אני לא יכול לחנות כי אני לא תושב העיר. כשראיתי מקום פנוי, השוטר אמר שהוא מיועד למי שעובד באתר, וכשהמשכתי להתווכח, הוא הזהיר אותי שאלך לפני שייתן לי דוח. כשקניתי את המקום לפני שנה, אף אחד לא הזהיר אותי שזה מה שיקרה. לא בעל העסק הקודם, לא האנשים באזור. לא תהיה לי ברירה, אני כנראה אסגור”.


  "אם לא תהיה ברירה - אסגור". העבודות ברמת גן. צילום: אריאל בשור 

"זה מאוד קשה. גם בעשר וחצי בבוקר לוקח כמעט חצי שעה לעבור מקטע של 600 מטר", אומר דורון, תושב העיר, שמנסה בימים אלה להתרגל למצב החדש. "העובדה שחלק מז'בוטינסקי הפך לכביש עם נתיב אחד בלבד לבעלי רכב פרטיים היא מאוד בעייתית ומתסכלת. הייתי צריך לתדלק את האוטו השבוע וכשראיתי באפליקציה שכמות הפקקים בדרך לתחנת הדלק בז'בוטינסקי היא מטורפת, ואני עלול להיתקע בדרך ללא דלק, החלטתי פשוט לנסוע בתחבורה ציבורית. אני מעדיף לחנות רחוק מהבית או מהגן של הילד רק כדי לא לעבור במוקדי הפקקים. ולחשוב שזוהי רק ההתחלה ומחכות לנו עוד כמה שנים כאלה". 
 
“אלחם בממשלה?"


כך, בעוד תושבי רמת גן וסביבתה ניסו בימים האחרונים להתמודד עם העומס הבלתי אפשרי בכבישים, בעיריית רמת גן מנסים ללמוד לקח מהפקקים הכבדים של תחילת השבוע. את שוטרי התנועה הם תגברו בצי גדול של פקחים, שעמד בצמתים ועזר לכוון את התנועה.
 
בנוסף, ביחד עם אנשי אפליקציית “ווייז” עבדו שם על אפשרויות של ניהול הפקקים בצורה חכמה יותר, כלומר לא להעביר את העומס מנקודה לנקודה, אלא לחלק אותו בין כמה דרכים. 
 
שלשום נערכה פגישה בין בכירי העירייה ושר התחבורה ישראל כץ, בנוכחות מנכ”ל נת”ע (נתיבי תחבורה עירוניים), כדי למצוא פתרונות למצב בדרך ז’בוטינסקי הבעייתית. חלק גדול מהמסחר ברחוב תמיד היה מבוסס על חניות לרגע, הפעלת איתות ודאבל־פארקינג, אלא שכעת כל הדרכים המוכרות עלולות להוביל לדוח. בגלל הקטנת מספר המסלולים עומדים במקום פקחים ושוטרים ולא מאפשרים לאף אחד לעצור לרגע. בית העסק הידוע באזור “שווארמת שמש”, למשל, שפועל בדרך כלל מבוקר עד ערב, בבוקר היה עוד סגור.
 
יוסף לטיף, ספר בן 89, שמחזיק את המספרה שלו מ־1968, מספר שבימי הזוהר של המספרה עבדו שלושה כיסאות, בפנים היה מלא עד אפס מקום בקליינטים, ובחוץ היה ממתין תור ארוך עד שהוא יתפנה. אלא שהימים האלה כבר חלפו. עכשיו לטיף יושב בעסק השומם, שותה תה וקורא עיתון. “אני מוכן להתערב איתך”, הוא מציע. “אני שם אלף שקל, אתה שם רק 100. אם עד השעה 12 ייכנס קליינט, אתה לוקח את כל האלף. קליינט אחד. כולם ברחו לי. אין להם חניה, אז הם מצאו ספר אחר. אולי אני אספר היום אחד, אולי שניים, אולי בכלל לא. מה אעשה, אלחם בממשלה?”.
 
“הרבה עסקים ייסגרו”, משוכנע נתנאל, בעל פיצוצייה. “איך אפשר לעבוד ככה? משלושה נתיבים הצרו לשניים, אתה עומד בפקק, ואם אתה חותך, עומד שם שוטר שישר מדביק לך דוח. תמיד התבססנו על אלה שהמתינו בתחנת האוטובוס, אבל בגלל העבודות העבירו את התחנה, ועכשיו אנחנו יושבים ומחכים עד שנתפוס את האחד שייכנס אלינו”.
 
זה בא בהפתעה? 
“אני כבר תשע שנים במקום הזה. דיברו, אני לא אומר שלא, אבל אתה חי בישראל ומשוכנע שזה לא יצא לפועל, כמו כל דבר אחר והנה - הפתיעו, הוציאו לפועל”.
 
“שמעתי הרבה אנשים שגרים בסביבה ואמרו שהם מעוניינים לעזוב”, מספר גם עופר, שעובד במכולת המקומית. “מי ששוכר דירה לא רוצה להישאר עם הרעש הזה. מחפשים איך לעוף מכאן”.
 
אור בקצה המנהרה


בעיריית רמת גן הבהירו שעד שהחוק ישונה, אסור להם לתת הנחות בארנונה או להעניק פטור מארנונה לעסקים הסובלים מהמצב הנוכחי. אבל הם הקימו מינהלת שתיתן מענה לבעיות כדי שעסקים לא ייפלו בין הכיסאות, במקביל לזו שהקימה נת”ע. כך, מי שלמשל לא מצליח לפרוק סחורה בדרך ז’בוטינסקי יכול לפנות אליהם, והם ינסו למצוא פתרון מהיר.
 
כמו כן, בעירייה הקימו פורום שמיועד לעסקים קטנים, ומטרתו לתת עוד כתובת במקרה של קשיים. במסגרתו הם העבירו סדנאות שיווק שעסקו בהגעה לקהלים חדשים ובניסיון לתת כלים לימי צרה. בנוסף, במטרה ליישם את לקחי הרכבת הקלה בירושלים, אנשי העירייה נפגשו עם בכירים, למדו את העסק ומנסים לסייע במשימת ההקלה על העומס.
 
זאת ועוד, בעירייה ביקשו ממשרד התחבורה שיאפשר להם לפחות לשלוט ברמזורים בכמה מוקדים כדי שלא כל העומסים יתרכזו בציר הראשי.
 
מול הפסימים, יש גם מי שמצליחים לראות את האור בקצה המנהרה. “המצב יהיה בעייתי בשנתיים־שלוש הקרובות ודירות יעמדו”, מעריכה רוחמה בכר, מתווכת במשרד התיווך רמי. “אני לא מאמינה שתהיה ירידת מחירים, אולי תהיה הקפאה, אבל בעתיד המחיר יעלה כמו בערים הגדולות בעולם, למשל ניו יורק ולונדון. כשאתה יושב ליד הסאבוויי, מחיר הדירה גבוה יותר. זה הכיוון. מי שחושב לטווח ארוך כבר התחיל לחפש כאן חנויות ודירות”.
 
מנת”ע נמסר בתגובה: "בימים אלה חברת נת"ע החלה בבניית התחנה התת־קרקעית 'ביאליק' של הרכבת הקלה. ציר ז'בוטינסקי הנו הציר העמוס והמבוקש ביותר עבור תחבורה ציבורית במטרופולין של תל אביב, ולכן קיים הכרח לבניית הקו האדום, שיעבור לכל אורך הציר בתת הקרקע.
 
"תחנת 'ביאליק' ברמת גן עתידה לשרת מאות אלפי נוסעים ביום באמצעות נסיעה מהירה, נוחה ומודרנית בדומה לכל עיר מפותחת ומתקדמת בעולם. אנו מודעים לקושי של התושבים והסוחרים באזור ונעשה כל שיידרש על מנת להקל עליהם בתקופת העבודות.
 
"יחד עם זאת, אנו נחושים להקים את מערכת הסעת ההמונים בציר העמוס הזה. אנו נמצאים כחמש וחצי שנים לפני מועד הפעלת הקו האדום, ובכל שלב שבו נתקדם בעבודות בניית התחנה יצטמצמו חסימות הצירים.