הוועידה הבינלאומית ה-21 של פורום המאבק בשינויי האקלים בכדור הארץ ובהתחממות הגלובלית, תיפתח מחר בפריז. מדובר באחד האירועים הבינלאומיים החשובים של השנים האחרונות אליו יתנקזו כל מנהיגי העולם אבל לא פחות חשוב מזה, מדעני האקלים יישאו אליה את עיניהם. אלה גורסים כי אם במהלך השבועיים של דיוני הוועידה לא יצליחו מדינות העולם להגיע לאמנה מחייבת משפטית של עמידה ביעד עולמי לצמצום פליטות גזי החממה, האנושות עלולה להגיע לנקודת אל-חזור בהשפעתה על הרס האקלים. כישלון, מבחינת המדענים, להגיע לאמנה מחייבת ראשונה מאז פרוטוקול קיוטו שנחתם ב-1999 ותוקפו פג מאז, עלול לדון את עולמנו לעתיד עגום במיוחד של גלי חום ובצורות ממושכות, שיטפונות וסופות קשות. התוצאות יהיו לדבריהם, הרס שטחים חקלאיים נרחבים ועליית מחירי המזון, הצפות ערי החופים, הגירת מיליונים רבים מהעולם העני לעשיר ושאר קטסטרופות מתגברות שיהפכו את העולם שילדינו ונכדינו יחיו בו לאחר לגמרי מהמוכר לנו היום.  



גם ממשלת ישראל תהיה מיוצגת בוועידת האקלים אבל המתיחות בין השר להגנת הסביבה, אבי גבאי, לבין רה"מ בנימין נתניהו נותנת את אותותיה והחיכוך המובנה בין אנשי המשרד להגנת הסביבה למשרד האנרגיה מושפע ממנה, כך טוען בשיחה עם "מעריב" גורם מקצועי במשרד להגנת הסביבה שהיה מעורה בשיחות הדרג המקצועי בשני המשרדים בניסיון להביא לתכנית מוסכמת ליישום חלקה של ישראל בהפחתת פליטות גזי החממה.




השר אבי גבאי. צילום: דרור עינב



בחודש ספטמבר האחרון החליטה הממשלה על התכנית הלאומית המעודכנת להפחתת פליטות גזי החממה של ישראל בכ-27% עד 2030 ביחס ל-2005 והגעה עד אז לייצור 17% מהחשמל בישראל מאנרגיות מתחדשות לעומת 2% כיום. לתכנית קדם קרב כיפופי ידיים של משרד האנרגיה מול משרד הגנת הסביבה שהציג בתחילה יעדים שאפתניים יותר. את היעדים הגישה ישראל לוועידת פריז ומילאה בכך את מחויבותה הבינלאומית המחייבת את ישראל גם משפטית. אולם באותה החלטת ממשלה נקבע עוד: "להטיל על שרי האנרגיה, הסביבה, האוצר והכלכלה להגיש לממשלה בתוך 45 ימים החלטה אשר תצביע על הצעדים לעמידה ביעדים". 45 הימים הללו חלפו זה מכבר, אבל מתווה יישומי כזה לתכנית מעולם לא גובש וגם היום הממשלה לא תצביע עליו.



הגורם המקצועי במשרד הגנת הסביבה טוען: "לא כל השיקולים של משרד האנרגיה היו ענייניים. ישנו ויכוח עומד על גובה מיסוי ייצור החשמל מפחם מזהם, כך במשרד האנרגיה מתעקשים להפחית אף שהוא עומד על כ-60% מכושר הייצור של חברת החשמל, אבל עושה רושם שגם שיקולים זרים, פוליטיים, אולי בהכוונה מגבוה, עומדים מאחורי אי הרצון לשתף פעולה איתנו למען המטרה שהממשלה הציבה לעצמה".



יגיעו ביחד 



בניגוד לפרסומים קודמים בתקשורת, השר גבאי וגם רה"מ יגיעו לפריז וישתתפו בוועידה. גבאי ייקח חלק בדיונים המקצועיים בוועידה בעוד ראש הממשלה, בכל מה שנוגע לנושא האקלים שלא נמצא על סדר יומו כדבר שבשגרה, יגיע בעיקר כדי לנאום בה. גבאי הוא היחיד שהתנגד למתווה הגז הטבעי של הממשלה ומתכוון בשבוע הבא, למורת רוחה של לשכת רה"מ, למסור עדות בנושא בשימוע למתווה הנערך בימים אלה בוועדת הכלכלה של הכנסת. בלשכת רה"מ לא מרוצים, בלשון המעטה, מהגישה העניינית והעצמאית שנוקט השר להגנת הסביבה.  עם זאת, בסוף השבוע התקשר ראש הממשלה וביקש ממנו להגיע איתו במטוסו לוועידה שתפתח. מסביבתו של השר גבאי נמסר למעריב אונליין כי השר מתכוון לשוב ולהעיד בוועדת הכלכלה של הכנסת כמתוכנן ביום רביעי הקרוב ולאחר מכן, לשוב לפריז. 



גם בארגוני הסביבה מביעים אי נחת מהמתיחות הפוליטית בין לשכת רה"מ ומקורבו, שר האנרגיה שטייניץ, לבין השר להגנת הסביבה שפוגעת לדבריהם בהתנהלות ישראל מול המאבק הבינלאומי בהתחממות הגלובלית. "המשרד להגנת הסביבה כבר ניסח גרסה משלו להצעת מחליטים בממשלה של מתווה היישום לתכנית הלאומית. היא היתה אמורה לעלות להצבעה כבר לפני שבוע, אבל משרדי האנרגיה והסביבה לא הצליחו להגיע להסכמה וגבאי החליט לגנוז בינתיים את המתווה היישומי להפחתת הפליטות כהחלטת ממשלה ולקדם אותו בלית ברירה עצמאית בכלים של משרדו משום שהתכנית כבר תוקצבה", מסביר אלעד הוכמן, רכז קשרי ממשל בארגון "מגמה ירוקה". הוכמן מדגיש: "גבאי ומשרדו שאפו לפני חצי שנה ליעד של הפחתת 35% גזי חממה ונאלצו להתפשר על 27%. על 30% חשמל מאנרגיות מתחדשות והתפשרו על 17% בתוך 15 שנה. אנחנו כמובן תמכנו ביעדים השאפתניים יותר שגבאי הציג כבר לפני חצי שנה. אבל הקרב הזה קורה גם במדינות אחרות, אבל חוסר היכולת להגיע להסכמה על מתווה יישום מחייב מעידה יותר מכל על כך שהפוליטיקה הפנימית הקטנה אצלנו מצליחה לסכן אפילו התחייבות בינלאומית עם תוקף משפטי מחייב".



בלשכת השר להגנת הסביבה מסרבים להתייחס למתיחות הפוליטית בתוך הממשלה ומקפידים להדגיש כי הוויכוח הוא מקצועי בלבד. בתגובה לדברים נמסר למעריב: "קיים ניגוד עניינים מקצועי ומובנה עם משרד התשתיות והאנרגיה. המשרד להגנת הסביבה תומך בשימוש באנרגיות שאינן מזהמות ולעומת זאת משרד האנרגיה דורש להשתמש יותר בפחם".



סופי לגוט, מנהלת אגף הדוברות בשגרירות צרפת בישראל, מבהירה בשיחה עם מעריב: "כבר באוקטובר, אחרי החלטת הממשלה מ-20.9 ישראל הגישה לוועידת פריז את יעדי הפחתת פליטות גזי החממה שלה. מדובר ביעדים מחייבים משפטית מבחינת החוק הבינלאומי וכל הפרוצדורה של דרך היישום היא עניין ישראלי פנימי".



עם זאת, יש קשר ישיר בין הדברים משום שבהקשר הבינלאומי מבהירה לגוט: "אנחנו ערים לחשיבות הדרמטית של דיוני פריז. לכן מרבית מנהיגי העולם יפקדו את הוועידה בעצמם אבל גם אם לא נצליח להגיע בתוך שבועיים לאמנה בינלאומית מחייבת וזה ייקח קצת יותר זמן, היעד המרכזי שאנחנו מציבים לעצמנו הוא להביא להסכמת כל מדינות העולם קדם כל על מנגנון מחייב של פיקוח לעמידה ביעדים שהממשלות עצמן הגישו". היא מדגישה: "גם לגבי היעדים עצמם, כבר ברור מחיבור כל ההתחייבויות שהוגשו שלא די בהן כדי לעמוד ביעד הגבלת התחממות כדור הארץ שקבעו המדענים ושיהיה צורך לרתום גם את המגזר העסקי במדינות השונות למטרה. אבל אנחנו, כמו מארחי 20 הוועידות הקודמות, נעשה כל שבאפשרותנו שעוד בשבועיים הקרובים של דיוני הוועידה נוכל להכריז על פריצת דרך משמעותית במאבק".