מחר תחגוג הכנסת את “יום קידום מעמד המורה וההוראה בישראל”, ובין המשתתפים תהיה אורחת מיוחדת שהזמינה אישית יו”ר הוועדה לזכויות הילד, ד”ר יפעת שאשא־ביטון - המחנכת שלה.
 
“חנה עמרם הייתה המחנכת של השכבה שלי. מורה למתמטיקה ולפיזיקה בתחילת דרכה, שהצליחה לכבוש לא רק אותי אלא את כל התלמידים. היא תמיד שידרה שחשוב לה שכולנו נצליח, ונתנה מוטיבציה לכל התלמידים. היא לא הסכימה לוותר, גם למי שפקפק בעצמו”. כך סיפרה אתמול חברת הכנסת הנרגשת, שנזכרה כיצד במהלך מבחן שנערך בכיתה “חנה פשוט הייתה יוצאת להביא לעצמה קפה ובכך הדגימה את רמת האמון הגבוהה שלה בנו. לא היה ציוץ בכיתה. אף אחד לא העתיק וכולם המשיכו לעשות את המבחן כאילו היא נוכחת בכיתה. בסוף כיתה י’ תלמידי הכיתה נלחמו שתישאר המחנכת שלנו שנתיים נוספות. שלחנו מכתבים למנהל, ארגנו עצומה, הפעלנו את ההורים ובסוף זכינו בה עד סוף י”ב”. 
 
היום, במעין סגירת מעגל עבור שאשא־ביטון, מלמדת המחנכת עמרם - שבמערכת ההוראה כבר 28 שנה - את בנה של חברת הכנסת, רואי. גם הוא, בדומה לאמו, מלא הערכה כלפי המורה המיוחדת: “היא מורה מגניבה שמדברת אלינו בגובה העיניים. התלמידים ממש אוהבים אותה”, אמר אתמול בחיוך.
 

שאשא־ביטון לא מסתפקת בהזמנת אורחים מיוחדים לאירוע המציין את יום קידום המורה בישראל. מחר היא מתכוונת להעלות הצעה לסדר במליאת הכנסת, ובה תדרוש לקיים מבחני אישיות כתנאי קבלה ללימודי הוראה.”מעמד המורה במדינת ישראל עלה על סדר היום לא אחת”, הסבירה אתמול, “מורים המחנכים את דור העתיד ועושים את עבודתם נאמנה מתוך אידיאולוגיה עמוקה של שינוי ושיפור חברתי נקלעים לעתים קרובות למטח אש של זלזול וניקור חברתי ומקצועי. לתפיסתי, כדי להיות מורה טוב לא מספיק להיות בעל ציונים גבוהים ותנאי סף בפסיכומטרי ובבגרות. אנו מפקידים בידי המורים את היקר לנו מכל, את דור העתיד שלנו, ולכן יש לבחון גם את התאמת המועמד להוראה בהיבט האישיותי”. שאשא־ביטון מסבירה כי מבחני האישיות יעצימו את יוקרת המקצוע, יתרמו לתהליך מיון איכותי יותר ויגדילו את הסיכוי לקבלת מועמדים מתאימים למקצוע: “יש במבחנים האלו כדי לסייע בהפחתת אחוזי הנשירה בשנים הראשונות בהוראה”, טוענת חברת הכנסת. 


ח"כ שאשא-ביטון עם בנה והמחנכת. צילום: יפעת שאשא-ביטון
 
זאת ועוד, הדיון הראשון של חברי השדולה לקידום מעמד המורה וההוראה בישראל בראשותה של שאשא־ביטון יתקיים מחר ויעסוק בהתפתחות המקצועית של מורים ובהתאמת ההכשרה למאה ה־21. 
 
יצוין כי זוהי השנה השלישית שבה מתקיים "היום לקידום מעמד המורה וההוראה בישראל", שיזכה גם לציון מיוחד במוסדות החינוך ביום חמישי הקרוב. מדובר באירוע שזכה להכרה ושותפים בו משרד החינוך ועשרות ארגונים חינוכיים בישראל כמו ארגוני המורים, ההורים והתלמידים. הפעילות נתמכת בסיוע קרן טראמפ וארגון LEAD לפיתוח מנהיגות. במהלך האירועים לציון יום זה יעניק ראש הממשלה בנימין נתניהו את "פרס טראמפ להוראה איכותית" על סך 100 אלף שקל למורים מצטיינים שנבחרו מאלפי מוסדות החינוך בארץ.