ארגון המורים צפוי להודיע היום (רביעי) על סכסוך עבודה במערכת החינוך העל־יסודית מיד לאחר חופשת החנוכה, בטענה לסחבת מצד משרדי החינוך והאוצר בכמה נושאים, הפוגעת בהם ובתלמידים כאחד. לדברי המורים, הם עובדים יותר שעות מהמחויבות שלהם וגם לא זוכים לתשלום עבורן.



על פי הסכם תוכנית עוז לתמורה, שנחתם בשנת 2011 בין הארגון למשרד החינוך, עבודתו של המורה מתבצעת במסגרת 40 שעות שבועיות בלבד, ושעתיים מתוכן מיועדות להשתלמויות.



"תוכנית הלימודים באנגלית עברה בשש השנים האחרונות מהפך גדול, המורים מלווים את התלמידים בכתיבת פרויקט לקראת בחינת הבגרות בעל פה", מסביר שאול נוימן, מורה בתיכון בתל אביב, "אנחנו נפגשים עם קבוצות קטנות של תלמידים כשמונה פעמים במהלך השנה". לדבריו, החל משנת הלימודים הנוכחית המורים צריכים לכתוב בעצמם את הבחינות של כיתות י"א בספרות אנגלית - עוד מטלה שדורשת מהם זמן.



"כל עבודתו של המורה צריכה להתבצע ב־40 שעות של שיעורים בשבוע, כולל פגישות הורים. רק שהמפקחים מזמנים את המורים אחרי יום עבודה ארוך של שמונה שעות לארבע שעות נוספות מבלי לשלם להם שעות נוספות", טוענת נורית ולנסי, יו"ר המחלקה הפרופסיונלית של הארגון, "זה בניגוד להסכם שחתמנו. המורים מותשים. אנחנו דורשים למלא אחר ההסכם".



בארגון טוענים עוד כי בעקבות רפורמת הבגרויות של השר לשעבר שי פירון, נוסף מקצוע בגרות בנושא מעורבות חברתית. "המורים מתבקשים להפעיל את התוכנית לאחר שעות הלימודים. למרות בקשות חוזרות ונשנות למשא ומתן וחתימה על הסכם קיבוצי בדבר תנאי עבודתם, לא נעשה דבר עד כה", טוען רן ארז, יו"ר ארגון המורים.



בנוסף, נטען בארגון כי משרד החינוך מבצע ניכויי שכר ממורים ללא הודעה מוקדמת, ללא בירור או פריסת תשלומים. "מורים נשארים לפעמים ללא שכר. החוק אומר שאסור לנכות יותר מרבע משכרו של העובד והם מנכים לעתים את כל המשכורת. אנחנו דורשים לקיים נוהל של הידברות עם המורה ועם ארגון המורים על מנת לבדוק את הנושא ולבצע ניכויים כחוק", הוסיף ארז.


כ


מו כן, עדיין אין התקדמות בהסכם עם מורי השל"ח, למרות מו"מ ארוך, ולא נחתם הסכם קיבוצי. "לכל החלטה פדגוגית יש השלכות כלכליות. משרד האוצר שם יד על הברז, ולמעשה, לדעתי, מנהל את משרד החינוך", מאשים ארז, "אם הדברים לא יבואו לפתרונם עד אחרי חופשת חנוכה, נפעיל את סכסוך העבודה ונשבית את מערכת החינוך העל־יסודית".



ממשרד האוצר נמסר: "כל הנושאים נידונים באופן שוטף במסגרת ועדה שהקים משרד החינוך".