חג שמח וטעים: לרגל חג החנוכה, שיחול בשבוע הבא, ערכה עמותת חסדי נעמי באמצעות מכון הסקרים רפי סמית סקר על הרגלי החג. מהממצאים שהתקבלו ממדגם מייצג של 500 אנשים עולה כי 49% מהציבור מעדיפים לאכול את סופגניית התות המסורתית. 25% אוהבים את סופגניית ריבת החלב, וכ־%11 דווקא אוהבים סופגניות במילוי שוקולד.



עוד עולה מהסקר כי לא פחות מ־%97 מההורים לילדים מתחת לגיל 18 נוהגים להדליק נרות בחנוכה, רובם בכל הימים. 94% מדליקים בעיקר עם המשפחה, 86% מההורים המסורתיים נוהגים להדליק נרות כל הימים, ו־%95 מההורים החילונים נוהגים להדליק נרות לפחות פעם אחת במהלך החג.



כמעט רבע מהציבור, 23%, לא יקנה סופגניות, חלקם משיקולים כספיים. למרות זאת, כ־%50 מאלו שכן יקנו סופגניות יעשו זאת במאפיות בוטיק, היקרות באופן ניכר מרשתות שיווק וממכולות. מהסקר עולה כי 37% מהציבור שיקנה סופגניות מוכן להשקיע בין חמישה עד תשעה שקלים עבור המאכל המשמין והטעים הזה, בעוד 50% מאלו שיקנו סופגניות מוכנים להשקיע עשרה שקלים ואפילו יותר תמורת סופגנייה אחת.



מנכ”ל עמותת חסדי נעמי, משה כהן, הסביר כי “בישראל של היום יש אנשים שחוסכים בלחם או במקרה הטוב אוכלים לחם וגבינה, לכן איני מופתע שרבע מהישראלים לא יקנו סופגניות. אין ספק שחלק גדול מהם עושה זאת לנוכח השיקולים הכלכליים, דבר שמצער עד מאוד. עמותת חסדי נעמי תמשיך לפעול ולהוביל את פעולות הרווחה בישראל, ואף על פי שעם השנים הקשיים רק גדלים, כולי תקווה שיבוא יום ונהיה מובטלים”.



ההורים הדתיים והחרדים הכי נדיבים



אף על פי שמדובר במסורת ארוכת ימים, מהסקר שנערך מתברר כי הורים רבים כלל לא מאמינים במתן מעות חנוכה לילדיהם. לא פחות מ־%42 מההורים לא נותנים דמי חנוכה. 31% מהם נותנים לילדיהם עד 50 שקל, 18% מעניקים בין 50 ל־100 שקל, ו־7% לילדים מאושרים במיוחד, יעניקו להם יותר מ־100 שקל לכבוד החג.



על פי הסקר, מספר החילונים שנותנים דמי חנוכה נמוך לעומת שאר האוכלוסייה: 51% מהם לא מעניקים דמי חנוכה, לעומת 39% מההורים הדתיים והחרדים שלא נותנים כסף בחג.



מספר ההורים המסורתיים שנותנים דמי חנוכה הוא הגבוה ביותר – 71%, בעוד ההורים הדתיים נותנים את הסכומים הגבוהים ביותר לילדיהם.