לקראת השבת שבפתח, לפניכם זמני כניסת ויציאת השבת והסבריהם של הרב ישראל מאיר לאו והרב ישראל מאיר זינגרוביץ' לפרשת השבוע, פרשת משפטים. 



זמני הדלקת נרות


ירושלים
כניסת השבת: 16:58
יציאת השבת: 18:12

תל אביב
כניסת השבת: 17:13
יציאת השבת: 18:13

חיפה
כניסת השבת: 17:04
יציאת השבת: 18:12

באר שבע
כניסת השבת: 17:16
יציאת השבת: 18:14

פרשת השבת, הרב ישראל זינרביץ': פרשת ויקהל

"וביום השביעי יהיה לכם קודש" (שמות לה, ב). יודעים אנו את חובת שמירת השבת, אך ישנה חובה נוספת שעליה לא כולנו מקפידים: להקדים בערב שבת את ההכנות לשבת, ולא להותירן לרגע האחרון, לפני הדלקת הנר. גם בכך יש משום כבוד השבת.

רבה של צפת, הרב שמחה קפלן זצ"ל, היה מבקש מקהל שומעיו להקפיד על כך וזאת עקב מעשה שבו היה נוכח. וכך סיפר: "כאשר למדתי בישיבת מיר, התאכסנתי אצל משפחה שהיה לה בן יחיד. באחד מימי שישי יצא בעל הבית לדרכו, ואשתו הזכירה לו כי ערב שבת היום וביקשה שיחזור מוקדם. 

"חזרתי מהישיבה בצהריים ואני רואה את האישה עומדת ליד החלון, מצפה לבעלה וממלמלת 'עוד מעט שבת, עוד מעט שבת'. ניסיתי להרגיעה שיש עוד כמה שעות עד כניסת השבת. 'אספר לך את קורות חיינו ותבין הכל', הגיבה האישה והוסיפה, 'שנים רבות לא זכינו לילדים. בעזרת ה', לאחר שנות סבל נולד לנו בן. לצערנו הילד לא התפתח היטב וסבלנו בגידולו.

"'נסענו לווילנה לגדול המומחים באותו זמן, שלאחר בדיקות מעמיקות אמר לנו: לילד אין סיכוי לחיות יותר משלוש שנים. הלב שלו פגום ללא תקנה, ואין כל תרופה למחלתו. חזרו לביתכם והשלימו עם המציאות.

"'יצאנו שבורים. מכיוון שעמדנו לחזור לעיירה מיר, החלטנו לעצור בדרכנו בראדין, שם גר הצדיק "חפץ חיים", ולבקש את ברכתו. למרות חולשתו קיבל אותנו הצדיק ואמר לנו בדמעות "איך אוכל להושיע?", פרצתי בבכי ואמרתי לו שזהו בני היחיד.

"'לאחר דקתיים של שקט נעור ממקומו ה"חפץ חיים" ופנה אלי בחיבה: "בתי, קבלי על עצמך להקדים ולקבל את השבת. ביום שישי בחצות היום תהיה כבר מפת שבת פרושה על השולחן ופמוטי הנרות סדורים עליו, ואל תוסיפי לעסוק בכל מלאכה".

"'קיבלתי על עצמי לשמוע בקולו', אמרה האישה. 'עם חזרתנו הביתה החל בהדרגה מצב בני להשתפר. הוא החל לאכול ולהתפתח כשאר הילדים. לאחר תקופת מה נסענו לווילנה לביקורת אצל המומחה. הרופא השתומם: "אתם צוחקים עלי? זה ילד אחר ולא הילד שבדקתי לפני תקופה קצרה".

"'שאל הרופא: "האם הייתם במרכז הרפואי בווינה?". ענינו בשלילה. "אלא איפה?", הוא שאל והשבנו שנסענו ל"חפץ חיים" והוא יעץ לנו את עצתו. התרגש הרופא ואמר: "אנחנו הרופאים משתדלים לתקן את הקיים. הצדיק שלכם יכול כנראה לברוא יש מאין. עכשיו אני מגלה לכם שהלב של בנכם היה אכול לחלוטין, כמעט ללא חיות". 

"סיימה בעלת הבית את דבריה: 'מאז אנו מסיימים מוקדם מאוד את הכנותינו לשבת, ולכן אני דואגת לבעלי שטרם שב'".


האזינו לדבריו של הרב ישראל מאיר לאו