בית משפט השלום בקריות קבע כי אישה בעלת לקות ראייה תפוצה ב-27.5 אלף שקלים לאחר שמסעדה סירבה להכניסה עם כלב נחייה.



מהתביעה עולה כי ביום העצמאות של שנת 2012 הגיעה גרציה בן מויאל, אישה עיוורת הנעזרת בכלבת נחייה, בלוויית אחותה יפה, למסעדת דג המושט בקריית ביאליק. מנהל המסעדה באותה עת סירב להכניס את בן מויאל למסעדה יחד עם כלבת הנחייה, והיא ואחותה נאלצו לשבת מחוץ למסעדה, במנותק מיתר האורחים.



בן מויאל טענה כי חשה יחס מפלה ומשפיל ופנתה לנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים. הנציבות הגישה בשמה תביעה לפיצויים לבית משפט השלום בקריות.



בעקבות הצעת בית המשפט, התפשרה הנציבות באופן נפרד עם מנהל המסעדה השכיר, על פיצויים בסך של 7,500 שקל, ובית המשפט נתן תוקף של פסק דין להסדר זה.



כנגד המסעדה עצמה, אשר נמנעה מלהציג גרסת הגנה משלה בתיק, פסק בית המשפט פיצויים בסך של 20 אלף שקל שישולמו בנפרד ובנוסף לסכום הפשרה שישלם המנהל. סך הכל פסק בית המשפט סכום של 27.5 אלף שקל כפיצוים שישולמו למויאל.



פיצויים משמעותיים


עו"ד יועד הלברסברג, מנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות אמר כי "פסק הדין מהווה נקודת ציון חשובה במאבק לשוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, שכן הוא פוסק פיצויים משמעותיים בגין הפלית אדם רק בגלל מוגבלותו, גם אם השירות לא נמנע ממנו לחלוטין אלא סופק בנפרד מיתר הלקוחות".



הלברסברג הדגיש כי פסק הדין מטיל את האחריות על המסעדה עצמה אך גם על עובדיה השכירים. "בית המשפט קיבל את עמדת הנציבות והעביר בהחלטתו מסר חד וברור לבעלי עסקים והן למנהלים – להסיר את החסמים בפני אנשים עם מוגבלות על מנת שהחברה הישראלית תהיה נגישה, מקבלת וסובלנית יותר כלפי אנשים עם מוגבלות ותאפשר להם להשתלב כאזרחים שווים בתוכה", הוסיף הלברסברג.