מספר דרי הרחוב בישראל מעל גיל 18 מגיע לכ-2,300 בני אדם, מתוכם כ-1300 המוכרים ומטופלים על ידי גורמי המשרד, כך על פי נתונים שפורסמו השבוע ע"י משרד הרווחה. אחת האוכלוסיות המאתגרות לטיפול הם דווקא הצעירים מביניהם, שאיבדו אמון בממסד. הלילות הקרים במיוחד הפוקדים את ישראל כבר בתחילת החורף השנה מהווים סכנה של ממש, לעיתים עד כדי סכנת חיים, לאותם צעירים וכך גם לבני נוער קטינים המשוטטים ברחובות ולא מוגדרים חסרי בית, אבל בפועל בורחים מבתים הרוסים והורים לא מתפקדים או אלימים.
ר' היא צעירה בת 20 שחיה ברחוב כבר שנתיים. היא נמלטה מבית מפורק שבו את שנות ילדותה והתבגרותה עברה באינסוף מריבות מרות עם אמה, שגם נהגה להכותה כשאביה כלל לא חלק מחייה. "היא חינכה אותי כמו שחינכו אותה, זה מה שהיא ידעה" אומרת היום (שלישי) ר' ל"מעריב-אונליין". "כבר ברחתי פעם אחת כשהייתי נערה צעירה אבל אחרי גיל 18 החלטתי שאני לא יכולה יותר. ברחוב חיפשתי לעצמי כל לילה מקום לישון, שמיכה או משהו לאכול ובזה הייתי עסוקה. זה קשה מאד, אבל הכרתי בשנתיים האלה עוד הרבה צעירים כמוני שרואים את הרחוב כמקום של חופש. קשה להסביר את זה אבל ברחוב אף אחד לא יכול להחליט בשבילנו", היא אומרת.

מישהו לרוץ איתו

המציאות פגעה לר' בתקופת הלימודים ובסיכוי לשרת בצה"ל, וכיום גם בסיכוי להתקבל לעבודה. היא סיפרה כי "אחד המעסיקים שניסיתי למצוא אצלו עבודה אמר לי 'איכס, תלכי מפה את והחיידקים שלך. אני לא צריך שתדביקי לי פה אנשים במחלות'. זורקים אותי לכל הרוחות כאילו אני חיה, אבל אני חזקה נפשית כמו כל מי שגר ברחוב". 

לתחום הזה נכנסת, וביתר שאת בלילות החורף הקרים, עמותת עלם לנוער בסיכון המסייעת מדי שנה לכ-700 צעירים וצעירות חסרי בית בגילאי 18-26. בימים האחרונים החלה ב"עלם" היערכות הכוללת יציאה מוגברת של צוותי עובדים ומתנדבים לאיתור צעירים ובני נוער חסרי מחסה בשעות הלילה, חלוקת מזון ושתייה חמה, איסוף וחלוקה של ציוד חם כגון שמיכות, שקי שינה וביגוד והארכת שעות הפעילות של מרכזי העמותה לצעירים חסרי בית בתל אביב ובירושלים. באותן שתי ערים מפעילה העמותה גם את תכנית "מישהו לרוץ איתו", כדי לסייע לאותם צעירים להיחלץ ממצבם הקשה.



על הימים הקשים של החורף מספרת ר': "בלילות הקרים ישנים מתחת לבניינים, מחפשים שמיכות לקשור בין עצים כדי לא להירטב. אני רוצה לצאת מהמצב הזה והרבה רוצים, אבל הרבה לא מאמינים במוסדות. כי הרבה מוסדות בגדו בנו ולא הקשיבו לנו. בעלם אני נעזרת לא רק בדברים הבסיסיים אלא בעיקר באוזן קשבת ובנכונות שלהם לעזור לצעירים כמוני לצאת מזה, הם כמו משפחה בשבילי". 
 

מסמטה צרה ברחוב לדרך המלך

מור הרפז, עובדת סוציאלית ומנהלת התכנית "מישהו לרוץ איתו" בעלם, מסבירה: "מבחינתנו חסרי בית הם לא בהכרח צעירים דרי רחוב, שחיים כל הזמן על ספסל בגן ציבורי, אלא צעירים שאין להם בית לפעמים גם במובן הרחב יותר של המילה. שהבית שלהם הוא פוגעני, אלים או מתעלל, מנצל, לא בטוח, לא יציב וקבוע. התכנית לא מתיימרת להוציא מהר ובכח את הצעיר ממצבו אלא מנסה לבנות מחדש את האמון שלו באנשים ובמסגרות. בתפיסה שלנו לכל צעיר כזה מגיעה ארוחה חמה, צרכים בסיסיים, כבוד וחום. ברוב המקומות הממסדיים והעמותות מתנים את העזרה עבורם בגמילה מסמים או בכניסה למסגרת טיפולית מחייבת או אם יש להם רקע פסיכיאטרי ואנחנו עובדים הפוך - אין אצלנו את ההתניה הזאת והמטרה היא לייצר את הרצון החופשי של הצעיר או הצעירה לטפל בעצמם מתוך בניית אמון".
הרפז מוסיפה: "לעודד מוטיבציה לשינוי היא דרך שמצליחה להוציא לא מעט צעירים חסרי בית ממצבם ויש לנו גם את פרויקט 'דרך המלך' שמחבר אותם לעסקים ידידים כדי להכניס אותם למעגל התעסוקה. כי איך תמצא עבודה אם לא אכלת או התקלחת שבועיים? או לא ישנת כל הלילה כי פחדת שמישהו ישדוד, יאנוס או ירביץ לך. ונניח מצאת עבודה - איפה תאגור כוחות ליום המחרת? אפילו דברים שנראים לנו טריוויאליים כמו לקחת אוכל לעבודה. אבל זה מתחיל מלחגוג יום הולדת לצעיר בן 20 שאין מי שיחגוג לו וזה חשוב לו, ולתת לו אוכל וסיוע רפואי ומשפטי גם אם הוא תלוי בסמים. אחר כך ננסה להנגיש לו מרכז גמילה". לטענתה, ברגע שלצעירים האלה תהיה קורת גג בטוחה וקבועה זה המפתח. ויש לנו צעירים שהצליחו להיכנס למסגרת טיפולית אבל לא היה להם לאן לחזור ממנה ונפלו מחדש. נכון שחלקם חוזרים לרחוב אבל חלקם גם מצליחים לשכור ולהחזיק דירה, לצאת לעבודה, ואנחנו מסייעים להם במה שאפשר".
ממחקר משרד הרווחה עולה עוד כי כשליש מדרי הרחוב מעל גיל 18 בישראל מצויים בתל אביב. ערים נוספות המכילות ריכוזים גדולים של דרי רחוב הן חיפה (כ-9%), ירושלים (כ-8%), אשדוד (כ-5%). שר הרווחה, חיים כץ, מסר בעקבות הנתונים כי "נוכח גל הקור המגביר את הפגיעה בדרי הרחוב, הוריתי לחדד את הנהלים ושיטות העבודה מול הרשויות המקומיות. גורמי הרווחה יצאו במהלך השבוע אל הרחובות ויספקו לדרי הרחוב שמיכות, מזון ושתיה חמה ויפנו אותם אל מסגרות הקלט והחירום" והוסיף: "אני סבור כי יש לבחון פיתוח מענים ארוכי טווח לדרי הרחוב והנחתי את הגורמים המקצועיים להגיש הצעות בנושא".
ב-23.12 ייערך ערב התרמה שנתי של עמותת עלם, מופע של שלום חנוך מארח את שלומי שבן, אשר הכנסותיו יוקדשו לפרויקטים של העמותה למען צעירים וצעירות חסרי בית.