בצל איום על קיומו של ענף הדבורים בישראל, התקיים כנס חירום של העוסקים בענף בישראל. הכנס הפך למתקפה קשה נגד רשות הטבע והגנים, בטענה לכריתה מאסיבית של עצי אקליפטוס, המתבצעת לטענת הדבוראים, בשמורות טבע. ברשות דחו את הטענות והבהירו שמדיניות כריתת האקליפטוסים בשמורות תימשך, לנוכח היותם זן פולש. 



מאות דבוראים השתתפו בכנס הסוער, במהלכו הזהירו כי כריתת האקליפטוסים מהווה איום ממשי על המשך קיום ענף הדבש, מאחר והדבורים ניזונות מצוף עצי האקליפטוסים המספקים צוף לאורך כל השנה. עוד נטען, כי משמעות הפגיעה הינה גם לענף החקלאות, מאחר שהאבקת הגידולים החקלאיים נעשית על ידי הדבורים.



פרופ' דן איזיקוביץ מאוניברסיטת תל אביב, בוטנאי מזה 50 שנה ומומחה לבוטניקה, אמר בכנס, כי האקליפטוסים נמצאים במדינת ישראל מעל 100 שנים והפכו לחלק מהתרבות והציונות בארץ ישראל.



פרופ' איזיקוביץ תהה מדוע מתרכזים דווקא בכריתת אקליפטוסים, החיוניים לקיום ענף הדבורים ולקיומה של חקלאות בישראל, כאשר לדבריו, קיימים זנים פולשים אחרים בישראל שאינם כה נחוצים לקיום ענף חשוב כמו ענף הדבורים. הוא הוסיף לדוגמה את עלי עץ האלון, שהינו זן מקומי, העלים הנושרים מתחרים בגידול מיני עשבוניים בקרקע, כמו גם עצים אחרים.



פרופ' איזיקוביץ אמר עוד כי גם עץ האזדרכת הינו מין פולש הנובט בכל מקום, העלים והפירות שלו רעילים והוא מתפשט בשמורות הטבע. "הפתרון שלי לגורמים האחראיים, שלא לטעת עוד עצי אקליפטוס חדשים בסמוך למקורות מים, נחלים ולכינרת, אך אסור לפגוע בעצים קיימים, אלא לתכנן תכנית עתידית במקום להרוס את הקיים", הוא הציע והזהיר שבמידה ותימשך כריתת עצי אקליפטוס, תגרם פגיעה אנושה למקורות הצוף של הדבורים וכתוצאה מכך גם בגידולי החקלאות בישראל".



פקיד היערות במשרד החקלאות, ישראל גלאון הבהיר שלא ניתן לכרות עצים ללא אישור המשרד וטען שאם משרדו לא היה מתערב, הכריתה היתה מאסיבית יותר.



יו"ר מועצת הדבש, הרצל אבידור טען כי בעקבות כריתת העצים נפגעו מעל ל- 2,000 כוורות דבורים המוזנות מצוף פריחת עצי האקליפטוסים. לדבריו עץ אחד של אקליפטוס הינו מקור צוף המספק מזון לכוורת שלמה אחת, שתפוקתה מגיעה לכמות דבש של 50-30 ק"ג בשנה.



"עץ פולשני ומזיק"



המדען הראשי של רשות הטבע והגנים, ד"ר יהושע שקדי, דחה את הטענות. "התפקיד שלי הוא לשמור על החי והצומח בארץ ישראל ולא על פרנסת הדבוראים. אם עצי האקליפטוס כל כך חשובים לענף, שינטעו עצים כאלו בשדות חקלאיים, שאינם שמורות טבע", הוא אמר.



ד"ר שקדי הבהיר שעד כה נכרתו אקליפטוסים בעיקר בשני אזורים: בצפון הכנרת ובעמק חפר. "מדובר בכריתה של כחמישה אחוזים מכלל עצי האקליפטוס. המטרה היא לרווח את הצומח ליד גדות הנחלים ולשמר אזורים נדירים שבסכנת הכחדה. האקליפטוסים הוגדרו ברמת סכנה גבוהה בגדות נחלים ומקורות מים ובעלים שלהם יש חומרים כימיים שמפריעים למינים אחרים לצמוח. העדיפות שלנו היא לצמחי ועצי ארץ ישראל והאקליפטוס הוא עץ פולש שהובא בזמנו מאוסטרליה", הוא הסביר, "אנחנו מבצעים על הכריתות על פי תכנית עבודה ובאישור פקיד היערות ותוך הידברות ומחקר".



הוא ציין שסיבה נוספת לכריתות עצי האקליפטוס היא בטיחותית. "היו אסונות מנפילות ענפי עצי אקליפטוס והאחריות היא עלינו ולא על הדבוראים. במקומות שקיימת סכנה בטיחותית אנו מבצעים את הכריתות", אמר שקדי. בעתיד הרחוק צופה שקדי שהאקליפטוסים ייעלמו בהדרגה מהנופים. "הם ייעלמו בכוחות עצמם, כי הם אינם מתרבים", הוא העריך, "הם גורמים נזק לטבע ונמשיך בתכנית הרב שנתית שלנו. אנחנו מוכנים להידבר עם הדבוראים, אבל ללא עיוותים של העובדות", הדגיש שקדי.