מנכ"לית הרוח הישראלית,מיקי דהב, מאמינה כי הנתון הכואב ביותר בדוח העוני שפורסם השבוע על ידי הביטוח הלאומי, הוא כי שליש מהילדים בישראל עניים.



מנכ"לית הרוח הישראלית שהינה חברה לתועלת הציבור שהוקמה במטרה לגייס את הציבור הישראלי והמגזר העסקי למעורבות ולאחריות חברתית, לצד הקהילות היהודית מהעולם, מסבירה כי מטרתם לסייע לאותם ילדים.



"בישראל חיים כיום יותר מ- 2.4 מיליון ילדים. כ-31 אחוזים מהם מוגדרים כעניים. כ-330 אלף ילדים ובני נוער בישראל מצויים כיום במצבי סיכון ומצוקה, הזנחה פיזית, חינוכית ורגשית. יש הסובלים מהתעללות הפוגעת ביכולתם לממש את זכויותיהם הבסיסיות לביטחון, הגנה, כבוד ועצמאות. עמותת הרוח הישראלית תומכת ברצף תכניות למען הילדים והנוער בסיכון, מתוך מטרה להביא לשינוי משמעותי במצבם, ולסייע להם להשתלב בחברה כבוגרים וכאזרחים תורמים וזה כדי לשבור את העוני שעובר מדור לדור. על פי דוח העוני שהתפרסם לאחרונה למעלה מ-770 אלף ילדים נמצאים מתחת לקו העוני", מסבירה דהב.



לדבריה עוני בקרב ילדים אינו נובע בהכרח מיכולותיהם של ההורים: "עוני לא גורם להורות לא טובה, חשוב לזכור את זה. אבל עוני מייצר קושי בהתמודדות עם צרכים מיוחדים של ילדים, למשל כאלו הסובלים מבעיות של קשב וריכוז. עוני לא מאפשר להורים העסוקים בהישרדות, להיות פנויים לתמיכה בצרכים הלימודיים של הילדים. עוני מונע אפשרות לתשלום עבור אבחונים ושיעורי עזר".



השכלה - מפתח להצלחה



עוד הוסיפה דהב כי ברוח הישראלית תומכים בין היתר בארבעה כפרי נוער בהם מתחנכים כ-1,000 בני נוער בגילאים 12-18. הם מגיעים מרקע משפחתי מרובה בעיות וקשיים שונים שאחד המאפיינים שלו הוא עוני. "מחקרים רבים מראים את הזיקה הברורה בין השכלה לבין עוני בישראל. ככל שמספר שנות ההשכלה של אדם רב יותר, כך עולה שכרו הממוצע, קטנים סיכוייו להיות מובטל ומתקצר הזמן הדרוש לו כדי להשתלב מחדש במעגל העבודה. והפוך, ככל שצעירים מגיעים ממשפחות ממעמד חברתי-כלכלי חלש, כלומר ממשפחות עניות, קטנים סיכוייהם לרכוש השכלה ולהשלים תעודת בגרות והשכלה גבוהה. בהתאמה, כבוגרים שכרם הממוצע יהיה נמוך יותר ויהיה להם קשה יותר להשתלב במעגל העבודה", מסבירה דהב.



לטענת דהב המדינה אינה עושה מספיק כדי להתמודד עם מצוקת העוני בישראל. "היא לא מספקת במידה מספקת במידה ראויה את החינוך ואת התרבות שיכולים להקטין את ההשפעה המזיקה של סביבה שמתקיימת במחסור תמידי עם אמצעים כלכליים דלים. הדרך הטובה ביותר לצאת מהעוני היא באמצעות חינוך".



את הצלחתו של החינוך מסבירה דהב דרך הפנימיות הממומנות על ידי הרוח הישראלית. "בפנימיות שלנו 65 אחוזים בממוצע מקבלים תעודת בגרות. המטרה שלנו היא לתת הזדמנות לצאת ממעגל העוני לתת להם כלים כדי שאחרי סיום השירות הצבאי הבוגרים יוכלו לעמוד על רגליהם".