67% מהפלסטינים תומכים בהמשך טרור הסכינים, כך עולה מסקר שנערך בשטחי יהודה ושומרון. רינה מצליח וחגי גולן שוחחו ב"רדיו ללא הפסקה 103FM" עם ד"ר ערן לרמן, לשעבר סגן ראש המל"ל ומרצה לאסלאם במרכז האקדמי שלם, שאמר להם: "אין שום סיבה להיות מופתע, כי זה המסר שהרשות הפלסטינית משדרת הרבה זמן, שישראל כפי שהיא אין מה לשאת ולתת וצריך ללכת לתכונת של פתרון כפוי. זה הקו שסאיב עריקאת ואבו מאזן עצמו למעשה מובילים מאז שנטשו את מתווה קרי באביב של השנה שעברה.

"המסר הוא שנתיב המשא ומתן כרגע חסום. כמובן שהם טוענים שכל כוונתם היא להביא לאכיפה בינלאומית, אבל הציבור הפלסטיני מגיע למסקנות משלו באווירה הזאת והוא גם מוצף בדברי שבח, הלל וכל מיני מחוות לחללים של גל טרור האחרון, שרק מחזקות את התחושה שזה מה שנכון לעשות ומה שנכון לחשוב. בסופו של דבר זה נתון מאוד עצוב. העם הפלסטיני יש לו היסטוריה ארוכה של היאחזות באשליות ושל הידרדרות ליאוש כשבעצם אין לו סיבה אמתית. בצד שלנו אנחנו צריכים לשמור על ההפך מזה".


אבו מאזן אומר שהצעירים מיואשים ושהמתנחלים הם אלה שהתחילו. עד כמה יש משקל לאמירות שלו?
"שמענו גם את סאיב עריקאת בשני פורומים בעת האחרונה, פחות או יותר באותו הסגנון. אין בכלל לקיחת אחריות לכשל שאנחנו רואים לנגד עינינו בצד שלהם, זה הכל אשמת ישראל והמערכת הבינלאומית צריכה להתגייס ולאנוס את ישראל לקבל פיתרון. זה המנגנון האנליטי. ככה הוא עובד וזה נכון אצל שניהם. צריך לומר שאבו מאזן באופן קונסיסטנטי נזהר מלהטיל את הכוחות הפלסטינים, את הארגונים הפלסטינים ישירות לתוך הטרור. זאת כתוצאה מלקח הכישלון של ערפאת בעשור הקודם, כישלון שאבו מאזן עצמו זיהה די מוקדם ואפילו כתב עליו מאמר קטן בשם 'הובסנו', שבו הוא ניתח למה הפנייה לטרור היתה טעות.

"מצד אחד הוא מחזיק בעמדה הזאת, מצד שני הוא לא מוכן לרסן את סממני היאוש והתסכול בצד הפלסטיני. זה מצב לא פשוט שמחייב בצד שלנו חוסן, סבלנות וזהירות לא לקבל החלטות לא לימין ולא לשמאל".


החוסן שלנו יביא להם תקווה?
"לא, אבל הוא ימחיש להם שמה שהם עושים עכשיו לא יועיל להם בכלום".

מי שהולך להתאבד לא מצפה שמשהו יועיל לו
"לא לו, אבל לעמו. הוא חושב שהוא מקריב את עצמו למען ההישגים של העם הפלסטיני. כך היה גם בטרור המתאבדים של העשור הקודם. אם לאורך זמן הולך ומתברר שזה לא משיג שום מטרה מאלו שלכאורה אמורות להתממש בדרך הזאת, אז המוטיבציה דועכת".

עד הגל הבא. כי מהאינתיפאדה השנייה לא יצא להם כלום והם חזרו לטרור
"זה נכון, ובמשך תקופה מאוד ארוכה הלקח החזיק מעמד. בסופו של דבר צריך להגיע לפתרון שממשלת ישראל דוגלת בו. צריך לנהל עליו משא ומתן. אם הם חושבים שבדרך הטרור או אכיפה בינלאומית הם סוללים כביש עוקף מש ומתן, הם טועים".