טרגדיה בקריית אונו. נועם יהונתן מתיתיהו, בן 14, נחנק בזמן שאכל סושי בבית הספר ולאחר שנערכו בו פעולות החייאה, נקבע מותו.



עדי מתיתיהו, אחיו התאום של נועם יהונתן ז"ל, סיפר בעצב ל"מעריב אונליין": "נועם אהב לעשות רושם, להיות תמיד במרכז העניינים. למדנו בבית ספר יסודי ביחד, תמיד תמכנו אחד בשני. זה קרה בהפסקה ב-12 בצהריים, הייתי עם חברים ולא ידעתי מה קורה עד ששמעתי אותם מתלחשים שקרה לנועם משהו".



לדבריו, הוא הבחין בכך שהגיע אמבולנס לבי"ס. "רצתי לאמבולנס ולא נתנו לי לראות אותו", אמר והוסיף כי נועם היה תלמיד פופולרי מאוד: "סושי היה המאכל האהוב עליו ולכן הביא הרבה לבית ספר את האוכל הזה. לנועם היו הרבה ידידות וחברים מהעיר, ואפילו מאור יהודה. הוא תמיד היה במרכז העניינים. הידידות שלו סיפרו לי שהוא הכניס בבת אחת הרבה אוכל לפה, כנראה כדי לעשות רושם, ואז החל להיחנק והבנות נבהלו והזמינו את הסייע".



נועם יהונתן מתיתיהו ז"ל השאיר אחריו שלושה אחים, נוסף על עדי, שתי תאומות בנות 18. ההלוויה תתקיים מחר (רביעי) בשעה 14:00 בבית העלמין ירקונים.




נועם מתיתיהו ז"ל. צילום: באדיבות המשפחה


קבוצת הגיל הבולטת במקרי מוות מחנק היא תינוקות ופעוטות בני 0-4


במד"א מרחב ירקון התקבל דיווח על נער שנחנק בזמן שאכל בקריית באונו. חובש במוקד מד"א החל לתדרך את האנשים במקום בחילוץ גוף זר ובהמשך בפעולות החייאה. חובשים ופרמדיקים של מד"א שהגיעו למקום העניקו לנער טיפול רפואי ופינו אותו תוך כדי פעולות החייאה לבית החולים "תל השומר" כשמצבו אנוש.



חובש במוקד מד"א אביב קובסי סיפר: "תדרכתי את האנשים במקום בחילוץ גוף זר ובהמשך בפעולות החייאה". הפרמדיקים של מד"א חיים ברנס ואוהד ביין שהגיעו למקום סיפרו: "ראינו ילד כבן 14 מחוסר הכרה כשאנשים במקום מבצעים בו פעולות החייאה בסיסיות. הענקנו לו טיפול רפואי וביצענו פעולות החייאה מתקדמות וממושכות ופינינו אותו תוך כדי פעולות החייאה לבית החולים כשמצבו אנוש".



בעקבות האירוע, ארגון "בטרם" פרסם נתונים אודות בטיחות ילדים מהם עולה כי בין השנים 2008-2015 אירעו 80 מקרי תמותה של ילדים עקב חנק (כולל המקרה הנוכחי). בשנת 2015 אירעו 11 מקרי חנק שהסתיימו במוות.



קבוצת הגיל הבולטת במקרי מוות מחנק היא תינוקות ופעוטות בני 0-4 (כ-82% מהמקרים), כאשר כ-41% מהמקרים התרחשו בשל חנק ממזון ושתייה. זירת ההיפגעות השכיחה ביותר במקרי תמותה עקב חנק היא הבית וחצר הבית (כ-67% מהמקרים), בעוד שכ-22% מהמקרים התרחשו במוסדות חינוך. רוב מקרי התמותה (כ-71%) היו של בנים.



"מדינת ישראל נוהגת ברשלנות"


ח"כ רוברט אילטוב, יו"ר סיעת ישראל ביתנו, מסר: "נחרדתי לשמוע כי נער בן 14 נחנק למוות בזמן שאכל סושי בבית ספרו שבקריית אונו. מן הכתבות שקראתי כוחות ההצלה שהגיעו לבית הספר פינו את הנער במצב אנוש לאחר שחובש במוקד הטלפוני של מד"א תדרך את האנשים שהיו בסביבתו של הנער כיצד להחיותו. לפני שבועיים התבשרנו על מקרה דומה שבו ילד בכיתה א' בבית הספר יסודי בחיפה התמוטט בכיתה ואיבד את הדופק. למרבה המזל, מנהלת בית הספר שהיא רופאה בהכשרתה השיבה לילד מספר פעמים את הדופק בהחייאה עד שהגיעו לבית הספר כוחות ההצלה".

עוד הוסיף אילטוב: "אני זועם ומודאג, כהורה לשלושה ילדים, איני מבין מדוע חובש צריך לתדרך טלפונית כיצד מבצעים החייאה בתלמיד? מהי הרשלנות אותה נוהגת ממשלת ישראל אל מול מאות תלמידים בכל בית ספר אשר אינם זכאים ולו לאחות אחת שתוכל לסייע במקרים הקריטיים הללו? בימים הקרובים אגיש הצעת חוק שתשיב לבתי הספר את צוות האחיות ואין לי ספק כי יתר חברי הכנסת יתמכו בה. ילד הוא עולם ומלואו, ואין לו מחיר שמדינת ישראל לא יכולה לשאת בו".