ארבעת חודשי האחרונים של אינתיפאדת היחידים מלווים גם בהעמקת האיבה בין יהודים לערבים אזרחי ישראל. אף שרובם המכריע של המפגעים הינם תושבי הרשות הפלסטינית בגדה, האווירה הגזענית כלפי ערבים בעקבות גל הטרור מקבלת היום (שלישי) תימוכין בדמות נתונים שמפרסם המטה למאבק בגזענות.

מנתונים שאסף המטה מהתקשורת מאז החל גל הטרור הפלסטיני ועד אמצע דצמבר עולה כי בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד כמות האירועים האלימים כלפי ערבים הוכפלה: 23 אירועים מדווחים, ביניהם 11 אירועים של תקיפה פיזית ו-24 נפגעים. מהבדיקה עולה כי בתקופה המקבילה בשנה שעברה היו רק 12 אירועים מדווחים של גזענות יהודים כלפי ערבים. במטה למאבק בגזענות מציינים כי בין האירועים שאירעו בחודשיים החולפים היו תקיפת אזרחים ערבים בזירת פיגוע בעפולה, תקיפת שלושה ערבים בנתניה, אירוע דקירה כלפי אזרחים ערבים בדימונה וההפגנות האחרונות בעפולה כנגד שיכון ערבים בעיר.
המטה הוא קואליציה ערבית-יהודית של כ-40 ארגוני זכויות אדם ומיעוטים בישראל הפועלים למען קורבנות של דעות קדומות ואפליה, בין היתר בחסות הקרן החדשה לישראל, ארגון חברתי יהודי-ערבי-אמריקני המגייס תרומות בחו"ל עבור ארגונים אלה ומושמץ על ידי הימין בישראל דרך קבע.

עו"ד נדאל עותמאן, מנהל המטה למאבק בגזענות, מאשים: "הגיעה העת להפסיק לטמון את הראש בחול מול הגזענות המשתוללת שעולה לכולנו, יהודים וערבים, בגוף ובנפש ולנקוט באמצעים אקטיביים למניעתה. עלינו להיאבק בראש ובראשונה בשורשי הבעיה והיא נבחרי ציבור ובעלי תפקידים רמי דרג אשר לוקחים חלק במסע השיסוי הגזעני. הקריאות וההתבטאויות של נבחרי ציבור שבמקום להוות דוגמא אישית, רק מלבות את האש  ומתסיסות את האווירה המתוחה ממילא. עותמאן מדגיש: הרוב המכריע של הציבור היהודי והערבי הנם נגד גזענות ונגד אלימות, אולם זה רוב דומם שחשוב שישמיע את הקול השפוי הזה".