מחוץ לתחום: יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט פרסם היום (שלישי) סטטוס בחשבון הפייסבוק שלו ובו הוא מורה על איסור הופעת ארגון שוברים שתיקה ונציגיו בבתי ספר. לדברי שר החינוך, "מי שפוגע בחיילי צה"ל - אין לו מקום במערכת החינוך".

 

החלטתי שארגון ״שוברים שתיקה״ לא יופיעו יותר בבתי ספר. מי שפוגע בחיילי צה״ל אין לו מקום במערכת החינוך.

Posted by ‎נפתלי בנט‎ on Tuesday, December 15, 2015

ח"כ מטעם מרצ זהבה גלאון הגיבה מיד להחלטתו של בנט: "גם בנט נסחף בגל הפופוליזם וההתלהמות של אם תרצו וחבר מפלגתו רונן שובל. ההחלטה לא לאפשר לארגון שוברים שתיקה להיכנס לבתי ספר חותרת תחת החינוך לדמוקרטיה ופלורליזם, והצורך לטפח ביקורתיות בקרב בני נוער. חשוב שדווקא צעירים העומדים בפני גיוס יכירו בחשיבות ובחיוב של חשיפה והתראה על עוולות וחריגות בפעילות הצבא".

בנט החליט זאת לאחר התייעצויות עם גורמים בכירים במשרד החינוך. הוא הנחה את מנכ"לית המשרד ואת הגורמים המקצועיים לעדכן את חוזר המנכ"ל שמסדיר את הנהלים לגבי שיח חינוכי (חוזר תשע״ה 1), כך שיצוין בו מפורשות כי ארגונים המסיתים כנגד חיילי צה״ל, כגון שוברים שתיקה, לא יורשו להיכנס לבתי ספר. השר בנט הדגיש: "ילדינו נשלחים למערכת החינוך כדי לעודד אותם לערבות הדדית ולא לפגיעה בחיילי צה״ל. פעולתם של שוברים שתיקה גרמה להוצאת דיבתה של ישראל בעולם, כשהם שמו לעצמם למטרה לפגוע באחיהם, המגינים עלינו.
אתמול  השיב ארגון שוברים שתיקה להודעת שר הביטחון משה בוגי יעלון כי יאסור את כניסתם של פעילי הארגון לכל פעילות עם צה"ל באשר היא, כי לא יירתע מהמשך פעילות. 

בפוסט שפרסם בפייסבוק תקף הארגון את יעלון ואת מפעל ההתנחלויות: "לבוגי לא היתה בעיה לשלוח אותנו להקריב את חיינו בשמירה על מאחזים לא חוקיים, אבל הוא לא מוכן להתמודד עם זה שאנחנו חוזרים הביתה ומספרים על הפקודות והמשימות שהוא הטיל עלינו לבצע, על מנת לשמר את מפעל ההתנחלויות המשיחי".
"למרות ההתקפות והאיומים, אנחנו נמשיך לשבור שתיקה ולהגן על מדינת ישראל מפני מדיניותה ההרסנית של ממשלת הימין, בה חבר משה (בוגי) יעלון", הם הבטיחו.
 

"צבועים העוסקים בפעילות של תעמולה שקרית נגד חיילי צה"ל"

השר יעלון החליט בתחילת השבוע להוציא את הארגון מפעילות בבסיסי צה"ל וקרא להם "צבועים העוסקים בפעילות של תעמולה שקרית נגד חיילי צה"ל ומדינת ישראל". עוד מסר השר יעלון בהודעתו: "זהו חלק ממסעות הדה-לגיטימציה נגדנו. הוריתי לאסור את כניסתם של חברי 'שוברים שתיקה' לכל פעילות עם צה"ל. אם אנשי 'שוברים שתיקה' היו באמת חרדים למוסר שלנו, כפי שאנו דואגים וחותרים לשמור על ערכי המוסר שלנו, הם היו פועלים מול צה"ל באופן ישיר, ולא משחירים את פני חיילינו בחוץ לארץ".
השר הוסיף כי ארגון "שוברים שתיקה" הצליח לגרום למערכת הביטחון לחקור אירועים שונים, אולם כל החקירות לא העלו מאום. "בעבר היו ניסיונות לברר אירועים ומקרים שאנשי 'שוברים שתיקה' הצביעו עליהם, והם עלו בתוהו. ככל שחלף הזמן התברר שמדובר בארגון הפועל ממניעים זדוניים, ונגד תופעות שכאלו ניאבק בחורמה" סיכם השר.


"לא אהיה בפאנל שבו יהיה נציג של שוברים שתיקה"


למרות המחאות של חברי כנסת, של ארגון "אם תרצו" ושל קציני מילואים, שקראו לנשיא המדינה להימנע מלהשתתף בכנס של עיתון "הארץ" בניו יורק בשל השתתפותו נציג של "שוברים שתיקה", נשא בתחילת השבוע הנשיא ריבלין דברים בפני באי הכנס והתייחס גם לנוכחות נציג "שוברים שתיקה": "לא הייתי מוצא לנכון להגיע לדבר בחו"ל בכנס של 'שוברים שתיקה', אבל זה כנס של עיתון הארץ ולא אהיה בפאנל שבו יהיה נציג של שוברים שתיקה", אמר הנשיא בטרם נפתח הכינוס.
 
לבאי הכנס אמר: "אני יודע שיש כאן נציג של שוברים שתיקה. צה"ל הוא הצבא המוסרי ביותר בעולם. לפעמים צריך לומר את המובן מאליו – צה"ל עושה הכל כדי לשמור על סטנדרטים מוסריים גבוהים. חיילינו מגנים עלינו ואנחנו נעשה הכל כדי להגן עליהם".
 
בעקבות דברים אלה פרסם עמית דרעי, אחד מקציני המילואים שמחו על השתתפותו של ריבלין בכנס, פוסט בפייסבוק שבו כתב: "אנו רוצים להודות לנשיא ריבלין על כך שאמר את מה שכולנו כבר יודעים. בדבריו אלו מוקיע הנשיא את שוברים שתיקה ומערער על הלגיטימיות שלהם. זו מכה אדירה לארגון הזה. יש עוד עבודה אבל אנחנו בדרך הנכונה".
 

"ארגון חוקי וחשוב שמעמיד מראה אל מול עינינו" 

 
בתגובה לפניות לנשיא לבטל את השתתפותו בכנס אמרה ביום ראשון ח"כ תמר זנדברג (מרצ): "שוברים שתיקה הוא ארגון חיוני בדמוקרטיה שמעוניינת להמשיך ולפעול לאור ערכי זכויות האדם והצדק. צבא לא יכול להיות קדוש במדינה דמוקרטית, הוא לא חסין לביקורת ואל לו להיות כזה. הפניות לנשיא המדינה רובי ריבלין על מנת שיבטל את השתתפותו בכנס בשל השתתפות ארגון שוברים שתיקה מעידות על המשך ניסיון הדה-לגיטימציה וצמצום האפשרות לפעול של ארגון חוקי וחשוב שמעמיד מראה אל מול עינינו, ומאלץ אותנו להתמודד דווקא עם הדברים שאנו מעדיפים להדחיק".
 
ח״כ יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת), אמר בתגובה לפנייה לנשיא: "מדיניות ההשתקה וסתימת הפיות של הימין חוצה גבולות ומגיעה לארה"ב, ואף מנסה לכפות את עצמה על נשיא המדינה. זו מגמה מסוכנת שאסור להיכנע לה". ג'בארין קרא לנשיא המדינה "להגן על עקרונות היסוד של הדמוקרטיה, ולא להיסחף אחר האווירה הלאומנית הפושה בחברה הישראלית".