דו"ח העוני של הביטוח הלאומי הגדיר 60% מהחרדים כעניים. איש התקשורת החרדי, עורך הדין דב הלברטל, כתב מאמר שמבקר את מסקנות הדוח וכותרתו היא "אין עניים חרדים". גבי גזית ציטט מהמאמר ב"רדיו ללא הפסקה 103FM": "אתה טוען שאנחנו מדינה של כפויי טובה, ושהקריטריון לעוני הוא כגודל החומרניות של הדור, ועל החרדים אתה אומר שלכל אברך יש 'פראק' יוקרתי ושכל חתן עורך חתונה באלפי שקלים. אתה ממוטט את כל התאוריה של ערבים וחרדים עניים במדינה".

עו"ד הלברטל השיב: "כל הסיפור הזה של מיליון וחצי ילדים רעבים או שני מיליון עניים זה שטיפת מוח קולקטיבית. מישהו שם מרוויח מזה הון תועפות, אלה שמתעסקים עם זה, כל הארגונים האלה שמעלים את המחקרים ההזויים. אתה רואה מיליון וחצי ילדים ברחוב מחטטים בפחי אשפה כמו בהודו?".

לא צריך לחטט בפחי אשפה כדי להיות עני ורעב. אתה כופר בעובדה שבקרב החרדים העוני גדול יותר מאשר אצל החילונים?

עו"ד הלברטל: "בוודאי, יש פה אי הבנה מוחלטת של המגזר החרדי. ממש אי הבנה מוחלטת. בוא נחלק את זה לשניים, החסידים והליטאים. החסידים הם לא עניים, הם אנשים עובדים. רובם הגדול הוא לא עני בכלל, ממש לא, ואם תראה את ההיכלות ובתי המדרשות בבני ברק וירושלים אתה אפילו תשאל מאיפה הגיעו לכספים כאלה. המגזר הליטאי, שהוא באמת היותר עני, זה עוני מרצון. עוני מרצון אומר שהוא מוכן להיות עני כי הוא רוצה לשבת וללמוד ולהקדיש לכך את חייו"

סוג של קורבן למען הלימוד.
עו"ד הלברטל: "כן. הקורבן הזה גם אומר שהוא מוכן להתפרנס מצדקה. זה אידיאל, זה לא בדיעבד. באים המחקרים, תופסים 30-40 אלף מהאנשים האלה ואומרים שהם עניים. איזה עניים? זה אנשים שהכניסו את עצמם לעוני מרצון, מקבלים צדקה או ממומנים על ידי אחרים, תרומות ממיליארדרים יהודים".

אבל גם מי שהוא עני מרצון, הוא עדיין עני.
עו"ד הלברטל: "לא, הוא לא עני בכלל. הוא מקבל תרומות. יש היום ארגוני חסד וגמ"חים. הוא חי בעוני כי זה מה שהוא רוצה. הם לא מחזיקים מכונית, לדוגמה, כי זו טרדה עבורם, זה לא עזרה. אי אפשר להכליל סוג כזה של אנשים. זו כפיות טובה אדירה לדבר על עוני במצב כזה, שבו הוא יכול לשבת וללמוד, הוא מקבל מלגה ואשתו עובדת, זה בדרך כלל במגזר הליטאי, ויש מסביב המון סיוע. איך הם קונים דירות? איך אנשים מתחתנים? יש ברוך השם המון עזרה מסביב. אז לקרוא לזה עוני? זה עוני מרצון".
 
זה שימוש פוליטי בעוני כדי להשיג עוד משאבים וכדי למנף את השליחות הזו שצריך לעזור לחרדים שלא עובדים.
עו"ד הלברטל: "זה כבר ויכוח אידיאולוגי עמוק במדינה שנוגע לגיוס וכל הדברים הגדולים האלה. השאלה היא מה הוא הערך העליון היום, מה הוא ה'נטל' במדינת ישראל. על זה הויכוח, וודאי שזה מגיע לרמה הפוליטית. החרדים נמצאים בפוליטיקה כדי לקחת תקציבים, לקבל תקציבים, שמגיעים גם בזכות. יושבת ועדת הכספים שפתאום מגלה מיליארדים פנויים. אני מציע להעמיד בתור את מיליון וחצי הילדים הרעבים, שטוענים שיש פה במדינת ישראל, יעמדו בתור לפני ועדת הכספים, יעמוד יושב ראש הוועדה, ילחץ יד לכל ילד עני, ייתן לו פרוסת לחם עם קוטג' ויגיד לו 'יהי רצון שתזכה ותפרח כמו ועדת הכספים'".

ערך: אסף נבו