חיזוק חיובי: הצוללת אח"י רהב, הצוללת החמישית שצפויה להיכנס לשירות בחיל הים הישראלי יצאה לדרכה לכיוון נמל חיפה. הבוקר (חמישי) בישר גורם בכיר בחיל הים, כי הצוללת צפויה להגיע במהלך חודש ינואר לישראל: "אח"י רהב יצאה לדרכה מגרמניה. הצוללת החמישית יצאה למסע שאורכו 3,000 מייל והיא צפויה לפקוד את נמל חיפה בחודש ינואר". עוד אמר הגורם הבכיר: "על סיפונה 50 אנשי צוות והיא זהה לצוללת הקודמת שנקלטה בחיל הים אח"י תנין באותן יכולות הכוללות תאי דלק שיכולים לקחת חמצן ומימן ולייצר שהייה ארוכה מתחת למים", הוא הסביר.



עוד סיפר הגורם כי כחלק מהמסורת, הצוללת אח"י רהב תעצור בדרכה בנקודה שבה טבעה אח"י דקר שם יתקיים טקס זיכרון. "יש על הצוללת את החימוש המינימלי הנדרש לאבטח את תנועתה ארצה ומהלך הפיכתה לצוללת מבצעית נע סביב מספר חודשים עד שנה".



טקס מסירת אח"י רהב לחיל הים
טקס מסירת אח"י רהב לחיל הים



כפי שפרסמנו בתחילת השבוע ב"מעריב אונליין", בחודש שעבר קיימו אנשי הצוות של הצוללת אח"י רהב את הטקס המסורתי במספנות קיל בגרמניה בו נמסרה הצוללת באופן רשמי לחיל הים הישראלי. מיד לאחר הטקס שלח מפקד בכיר בחיל הים את המסרון למספר מפקדים בחיל בזו הלשון "הצוללת החמישית אח"י רהב הצטרפה לפני כשעה לסדר כוחות הציר של זרוע הים. דגל ישראל הונף ומתנוסס בגאווה לאחר טקס שנערך במספנות קיל בגרמניה. זרוע הים מברך את אח"י רהב בהצטרפותה לסדר כוחות הצוללות של שייטת 7. ביחד ננצח". הודעת הטקסט פורסמה באתר החדשות 0404.



אח"י רהב בדרך לישראל. צילום: דובר צה"ל
אח"י רהב בדרך לישראל. צילום: דובר צה"ל



מדובר בשיפור משמעותי של הכוחות של שייטת הצוללות של חיל הים. אח"י רהב צפויה להצטרף למגוון המשימות החשובות העומדות בפני החיל בשנים הקרובות. רק לפני שבוע אמר גורם בכיר בצה"ל בהקשר הגעת הצוללת בעתיד כי צה"ל רוצה להתייצב על חמש צוללות: "יש המשך רכש של צוללות ואנחנו רוצים להתייצב על חמש צוללות", אמר הגורם הבכיר. לדבריו "אחת תגיע ואחת תצא מהשירות", המשמעות היא שהצבא לא יעמוד על סדר כוחות של שש צוללות וישפר באופן משמעותי את היכולות המבצעיות של צי הצוללות שלו.


הצוללת זוכה לקבל את השם המיתולוגי של אחת הצוללות הראשונות של חיל הים. "רהב" הראשונה היתה צוללת מדגם S של הצי הבריטי ובהמשך עברה לשירות בחיל הים הישראלי. בחודש פברואר 1959, בבסיס הצי בפורטסמות' שבאנגליה, עברה הצוללת מהצי הבריטי לחיל הים הישראלי והוסר הלוט מעל שמה החדש: אח"י "רהב". אח"י רהב בפיקודו של הדר קמחי, הגיעה לנמל הבית החדש שלה בחיפה ביוני 1960, והוצאה מהשירות בדצמבר 1967. בסוף שנות ה-70' צוללת מדגם גל קיבלה על עצמה את השם רהב והיא יצאה משרות בשנת 1997. כעת השם "רהב" חוזר לצי הצוללות ובקרוב היא תצא לישראל, תעבור שורה של אימוני כשירות עד שתיכנס מבצעית לשירות מלא בישראל.



השם רהב מגיע מהתנ"ך ומשמעותו מפלצת או אל ים.


ספר ישעיהו, פרק נא פסוק ט: "עוּרִי עוּרִי לִבְשִׁי עֹז זְרוֹעַ יְהוָה עוּרִי כִּימֵי קֶדֶם דֹּרוֹת עוֹלָמִים הֲלוֹא אַתְּ הִיא הַמַּחְצֶבֶת רַהַב מְחוֹלֶלֶת תַּנִּין."