סמדר הרן, מי שאיבדה את בעלה דני ובנותיה עינת ויעל בפיגוע הטרור בנהריה בשנת 1979, התראיינה הבוקר (ראשון) בגלי צה"ל לאחר היוודע דבר חיסולו של סמיר קונטאר שהשתתף בפיגוע.



סמדר סיפרה כי שמעה על כך לפנות בוקר כשעיתונאי התקשר אליה: "התגובה ראשונה זו הפתעה, העירו אותי בסביבות ארבע בבוקר. התקשר אליי עיתונאי כלשהו, אני לא זוכרת מי כי ישנתי ועבר לי הסרט בראש של כל השנים האלה מאז האירוע וחשבתי שנעשה סוג של צדק היסטורי". היא הוסיפה כי "סמיר קונטאר שהה בכלא הישראלי זמן ממושך ובמהלכו אירעו אירועים שאנשים שילמו בחיים שלהם על זה שהוא ישב בכלא".



עינת ויעל הרן ז"ל. צילום: האתר לחללי פעולות האיבה
עינת ויעל הרן ז"ל. צילום: האתר לחללי פעולות האיבה



"המילה נקמה לא מתאימה לזה"


על שחרורו של קונטאר בעסקת חילופי הגופות של אודי גולדווסר ואלדד רגב בשנת 2008: "אני בחרתי אז להשאיר את ההחלטה לראשי המדינה. הבנתי שאנחנו נפגעי פעולות איבה לא מחזיקים במפתח של הכלא של הרוצחים, אין היגיון שנחווה דעה. התקופה שהוא שוחרר היתה תקופה קשה, של אבל קשה עבורי ועבור המשפחה, אבל מאחר שהוא חזר להילחם ולסכן את עצמו אני לא חושבת שהמילה נקמה מתאימה לזה. הוא בחר בתוצאה שאין לה דרך אחרת חוץ מההרג שלו".



"אני חושבת שהטעות היא שהמשפחות של חללי פעולות איבה נדרשים כל פעם לנושא הזה, להילחם או להביע את דעתנו פעם אחרי פעם כאילו אנחנו הופכים לבני הערובה של הרוצחים שיושבים בכלא כדי להבטיח שהם יישארו בכלא ואני חושבת שזה התפקיד של המדינה, למדינה יש מערכת חוקים. המדינה קיבלה החלטה, זה יכול למצוא חן בעיניי או לא אבל אני חיה במדינה דמוקרטית. זה לא שככל שאני אצעק יותר חזק דעתי יותר תקבע", אמרה סמדר.



היא סיימה את השיחה בהתייחסות למשפחתה שנשארה וצמחה: "אני רואה הבוקר עד כמה נהריה גדלה ומשגשגת ואני מסתכלת על עצמי ועל המשפחה שלי ואני רואה שמהענף היחיד שנשאר צמח עץ עבות עם ענפים רבים".



סגרנו מעגל


ברוך קרן, אחיו של דני הרן ז"ל, התראיין בגלי צה"ל ואמר כי "סמיר קונטאר רצח בדם קר את אחי ואת האחיינית שלי - לא הביע חרטה עד היום. חיכינו לסיום הפרשה כמו שקרה הבוקר, סגרנו מעגל".



יורם שחר, אחיו של השוטר אליהו שחר שנרצח בפיגוע בנהריה, אמר בראיון הבוקר ברשת ב', כי בשביל משפחתו מדובר ביום חג: "לא היה לי ספק שהוא לא יישאר בחיים. הוא רוצח נתעב והוא לא היה אמור לחיות דקה אחרי שהוא השתחרר". על שחרורו של קונטאר תמורת גופותיהם של רגב וגולדווסר, אמר שחר: "אנחנו התנגדנו לעסקה. משיחות שהיו לי עם ראש הממשלה דאז אהוד אולמרט, היה ברור שהם לא בחיים. אני רציתי שאם כבר מחזירים אותו ללבנון, אז שלפחות יחליפו אות תמורת מישהו חי".



בתוך כך, במערכת הפוליטית התייחסו לחיסולו של קונטאר. יו"ר המחנה הציוני, ח"כ יצחק הרצוג, אמר: "אני מחזק את אמירתה של סמדר הרן היקרה: חיסול קונטאר - צדק היסטורי. הוא היה טרוריסט שלא זנח ליום אחד את דרך הטרור והרצח. האיזור בטוח יותר בלעדיו".