ועדת השרים לענייני חקיקה החליטה היום (ראשון) להקפיא את הדיון בהצעת החוק לתיקון חוק הכלבת שיזם ח"כ איציק שמולי, אשר ביקשה למזער ככל שניתן את משך הזמן שבו מצוי בעל החיים בבידוד לאחר מעצר בשל נשיכת אדם, זאת מאחר ונושא הבידוד הוא כאוב עבור בעלי בעל החיים ומהווה לא אחת טראומה קשה לבעל החיים עצמו, בעיקר עבור אלה שבעצמם הגיעו ממתקנים אלה. ההחלטה הרשמית של ועדת השרים היא לדון בעוד כחודש מחדש בהצעה לאחר שתגובש מדיניות ברורה של משרד החקלאות בעניין. זאת למרות התחייבות מפורשת של ראש הממשלה לטפל מידית בנושא.



ההצעה עלתה לכותרות בעקבות תקרית הנשיכות של קאיה, כלבתם של משפחת נתניהו, שנשלחה להסגר לאחר שתקפה את ח"כ השכל ואת בעלה של סגנית שר החוץ, ציפי חוטובלי.



ח"כ איציק שמולי האשים את הוועדה כי הדחייה מתרחשת כיוון שהנושא כבר אינו 'טרנדי': "אחרי שקאיה נתניהו שוחררה, אולי כבר לא כל כך דחוף לממשלה לדאוג לזכויות בעלי החיים, זאת על אף התחייבות מפורשת של ראש הממשלה לפעול מידית בעניין. צריך להבין שדחיית הדיון בהחלטה, משמעותה שבינתיים בעלי החיים ימשיכו לסבול. אני חושב שכל ידידי בעלי החיים שמחו מאוד על הכרזות ראש הממשלה בדבר השינוי שחייב להיעשות, והנה ההצעה לשינוי מונחת לפניו. למה לא לאמצה באופן מיידי? אנחנו קוראים לו לממש באופן מיידי את ההצהרות שנתן רק לפני כמה ימים".



הצעת החוק התבססה על מסקנות צוות הבדיקה שהוקם במשרד החקלאות ופיתוח הכפר, שקבעו כי ניתן לצמצם את מספר המקרים בהם יוחזקו כלבים בבידוד, כאשר לא מתקיימת הצדקה לכך. דוגמא לכך הם המקרים בו הכלב המועבר לבידוד הינו מחוסן ונמצא באזור שאינו נגוע בכלבת ו/או אין היסטוריה של מקרי נשיכה. על פי ההצעה, הווטרינר העירוני הוא שיוכל להפעיל שיקול דעת ולהחליט באופן בלעדי, בהסתמך על פרמטרים שונים, האם ניתן לבחור בחלופות לבידוד בתקופת המעקב אחר מצבו של הכלב כתחליף לתקופת הבידוד.



יודגש כי בישיבה שהתקיימה בוועדת המשנה למניעת צער בעלי חיים בכנסת לפני כשלושה שבועות נמצא כי מתקנים אלה אינם ערוכים דיים לחורף ובחלק מהמקרים בעלי החיים השוהים בהם עלולים לחוות סבל מתמשך. בנוסף, יש להדגיש כי במרבית המתקנים התפוסה מלאה ולכן הכנסתם של כלבים נושכים בכל מקרה אליהם, מחייבת (מבחינת הרשויות) המתתם של בעלי חיים זקנים וחולים יותר אשר הסיכויים למצוא להם אימוץ נמוך יותר.