ועדת הבריאות של הכנסת אישרה היום (שלישי) פה אחד את צו משרד הבריאות, לפיו ייאסר עישון בכל מקום בשטחי בתי הספר, ותיאסר הקצאת חדרי עישון לצוותי ההוראה.



העישון יותר רק בטווח של 10 מטרים משער המוסד החינוכי. הצו לא יחול על מוסדות על תיכוניים ומוסדות להשכלה גבוהה. בדברי ההסבר לצו החתום על ידי שר הבריאות יעקב ליצמן נכתב: "גיל התחלת העישון הממוצע בקרב בנים הוא 15.6 ובקרב בנות עומד על 16. הסביבה בה נמצאים בני הנוער והנורמה הנהוגה בה משפיעים על החלטתם האם להתנסות בעישון. הימצאותם של אנשי צוות מעשנים המהווים מודל לחיקוי, מגדילה את הסיכוי שתלמיד יבחר להתנסות בעישון. בנוסף, בתי ספר המאפשרים עישון של מורים מעוררים התמרמרות בקרב תלמידים מעשנים הדורשים לקבל זכות דומה".



יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף, אמר בדיון: "המלחמה בעישון צריכה להימשך בצורה מתמדת, במיוחד בנגע המתפתח בקרב הצעירים שלנו". יו"ר המועצה הישראלית למניעת עישון, עמוס האוזנר, הדגיש כי "אבד הכלח על חדרי עישון במקומות ציבוריים. בכל העולם אין יותר חדרי עישון. לצערי אין שום תקציב לחינוך למניעת עישון בישראל".



הממונה על מניעת סמים ואלכוהול במשרד החינוך, קרן רוט-איטח הוסיפה כי "משרד החינוך הוא זה שיאכוף את הצו, ויבצע פעולות הסברה וגם ענישה לפי הצורך".



"אפליה כלפי המורים"


בתוך כך נשמעים קולות התנגדות מצד מורים מעשנים. "זו גזירה שהציבור לא יכול לעמוד בה. אני מעשן כמעט כל הפסקה, אם תעבור כזאת גזירה אני פשוט אצא בכל פעם מבית הספר לעשן", אמר בכעס מורה מתל אביב. "כרבע מהמורים אצלנו מעשנים ואנו בבית הספר בין שבע לשמונה שעות", הוא הוסיף. לדבריו כיום קיים בבית הספר חדר עישון ולטענתו אינם מפריעים בכך.



"אני מרגישה שזו אפליה כלפי המורים. ההפסקות שלנו מדודות לעשר דקות עד רבע שעה שבהם צריך להספיק להכין חומרים לדבר עם תלמידים לשתות, לאכול ולעשן", טוענת מורה מעשנת מאזור המרכז.



"מצד אחד אני מבין את החקיקה מכיוון שמדובר במוסד עם תלמידים. הבעיה העיקרית תהיה עם מורים ותיקים שיתרגלו לעשן במשך כל שעות היום", אמר שרון גולד מזכיר סניף תל אביב בארגון המורים. אני לא רואה איך מורה שמעשן 25 שנים יוכל לעמוד בזה ביום של כשמונה שעות. ואיך יכפו את זה על המורים? יתנו להם קנס? המנהל יצטרך לבלוש אחריהם? זה יכול לגרום לאווירה לא נעימה בבית הספר".