המעבדות הרפואיות שובתות. עובדי המעבדות הרפואיות מעוניינים לגרום ללחצים בכל מוסדות הבריאות בישראל על מנת להסב את תשומת הלב לתנאי השכר שלהם. החל מהשעה שמונה בבוקר (חמישי) כל מערך המעבדות הרפואיות במדינת ישראל מושבת, והן יפעלו במתכונת שבת וחג וייתנו מענה רק במקרים דחופים ומצבי חירום. השביתה כוללת את המעבדות הרפואיות בבתי החולים, המעבדות לבריאות הציבור, מעבדות משרד הבריאות, בנק הדם, וכן המעבדות במשרד החקלאות והשירות הווטרינרי ומעבדות המחקר.



ד"ר בנצי רז, סגן יו"ר הסתדרות עובדי המעבדות והמחקר, אמר ל"מעריב אונליין": "קוברים את המקצוע. רוב העובדים מבוגרים ומתקרבים לגיל הפנסיה ואחרים בורחים מהמקצוע בגלל התנאים הבלתי אפשריים של השכר". העובדים מוחים על כך שהסכם השכר בין האוצר להסתדרות נחתם מאחורי גבם, זאת למרות שהיו בסכסוך עבודה מזה חצי שנה, ובמשא ומתן נפרד עם האוצר, שהיה אמור להיות חלק מהדיונים. "ההסתדרות הפקירה אותנו", אמרה נציגות הארגון. "מעולם לא שבתנו, אנחנו עובדים מסורים ונאמנים, אבל המצב שלנו הפך בלתי נסבל".



בכירים בארגון חשים כי ההסתדרות דואגת לארגונים החזקים ומפקירה את החלשים: "גילינו שמשרד הבריאות ומשרד האוצר יותר חברתיים ויותר מבינים את המצוקות של העובדים המוחלשים מאשר ההסתדרות שאמורה לדאוג לנו ודואגת בעיקר לחזקים", נאמר. עוד נמסר מהארגון שההסתדרות חתמה על הסכם מסגרת עם האוצר ללא ידיעתם, למרות הסכמת האוצר לנהל מולם משא ומתן נפרד. אתמול יצאו עובדי המעבדות והמחקר להפגנה מול בניין ההסתדרות בתל אביב ובהסתדרות נעלו בפניהם את השערים ומנעו מהם להיכנס. יו"ר ארגון עובדי המעבדות, אסתר אדמון: "מדובר במחטף שנעשה ללא הסכמתנו ותוך הפרה בוטה של התחייבויות מצד האוצר וההסתדרות".



למעלה ממאה מעובדי המעבדות הרפואיות במערכת הבריאות ומעבדות בריאות הציבור ערכו אתמול הפגנה מול בניין ההסתדרות, במחאה על חתימת הסכם השכר על ידי יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן. העובדים מוחים על כך שההסכם נחתם מאחורי גבם וללא ידיעתם, למרות התחייבות משרד האוצר וההסתדרות להחריג את המעבדות מהסכם השכר במשק ולאפשר להם לנהל משא ומתן בעצמם על תנאי שכרם, שלא עודכנו מזה עשרים שנה. העובדים מתחו ביקורת על ניסנקורן ודרשו ממנו לרדת ולהסביר להם מדוע חתם על ההסכם מאחורי גבם. ד"ר טליה מזרחי, עובדת במעבדת ההמטו-אונקולוגית בבית החולים מאיר: "אנחנו התעוררנו ולא נחזור לחלום. זה המאבק שלנו ואנחנו נעמוד על כך שיכירו בהחרגה שלנו. אחרי שמונה שנות עבודה במעבדה, שלושה תארים אקדמיים ואין ספור חולים שהייתי שותפה להצלת חייהם, המשכורת הבסיסית שלי היא 5,222 שקל לחודש – 42 שקל לשעה. ללא תוספות השכר שאני מקבלת עבור הכוננויות, השעות הנוספות, התואר השלישי, גמולי ההשתלמות ועוד, הייתי פשוט גוועת ברעב".



ההפגנה זכתה גם לגיבוי מעובדי הרנטגן ומהעובדות הסוציאליות, שהגיעו להביע תמיכה בעובדי המעבדות. "באנו להביע תמיכה בעובדים, כי זה המאבק המשותף של כל השירותים החברתיים בישראל", אמרה אלה כהן, עובדת סוציאלית שהשתתפה בהפגנה.



בהסתדרות ניסו למנוע את סיקור ההפגנה ומנעו מעיתונאים וצלמים להיכנס. במהלך ההפגנה ביקשו העובדים להיכנס לבניין ההסתדרות, אבל בהנהלת הארגון הורו על סגירת השערים, במטרה למנוע את הכניסה למקום. העובדים דפקו על דלתות הבניין, בדרישה לאפשר להם להיכנס ולהיפגש עם ניסנקורן, תוך קריאות: "ההסתדרות בהסתגרות".



יו"ר ארגון המעבדות הרפואיות, אסתר אדמון: "ההסכם שהתגבש בין ההסתדרות לאוצר הוא גזר דין מוות למקצוע שלנו וריסוק של העובדים החלשים במגזר ציבורי. איננו מקבלים ואיננו יכולים לקבל את ההסכם שנעשה במחטף, ללא הסכמתנו, ותוך הפרה בוטה של התחייבויות ברורות. ההתחייבויות ניתנו הן מצד ההסתדרות והן מצד האוצר, להמשיך ולנהל איתנו משא ומתן נפרד המתנהל כבר למעלה מחצי שנה על מנת למנוע קריסתן של המעבדות הרפואיות בישראל. זהו אינו רק מאבק שכר לשיפור תנאי העובדים שלנו, אלא מאבק למניעת ההתמוטטות של מערכת הבריאות ופגיעה חס וחלילה בחיי אדם".