שרת המשפטים, איילת שקד, נפגשה בשבוע שעבר עם אמו של נער ישראלי-אמריקאי המוחזק בבידוד על ידי השב"כ ונחקר לגבי מעורבותו ברצח בני משפחת דוואבשה שאירע בכפר דומא. בפגישה נכח גם עדי קידר, עורך דין של ארגון "חוננו" ואמו של אחד העצורים בן ה-17. על הפגישה דיווח המגזין "פורוורד" האמריקני. כזכור, משפחתו של הנער אמרה כי עונה על ידי השב"כ.
הנער האמור הוא בין כמה עצורים יהודים המוחזקים ללא אישומים, בתוקף צו מעצר מנהלי, בגין ההצתה של בית משפחת דוואבשה בכפר דומא ביולי האחרון ורצח שלושת בני המשפחה.
לפי הדיווח, לא היה ניתן להשיג את דוברה של שקד לגבי הפגישה, אך שקד התבטאה בנושא לפני יומיים בערוץ 7 ואמרה כי לאחר שהתלונות לגבי העינויים הובאו לידיעתה, היתה בקשר קרוב עם ראש השב"כ על מנת לוודא ש"חציית קווים אדומים לא התרחשה" בחקירת החשודים באירוע דומא. שקד הוסיפה כי נאמר לה שהטענה לגבי כך שעצור אחד ביצע ניסיון התאבדות בעת מעצרו - אינה נכונה. כזכור, משפחתו של העצור אמרה כי ניסה להתאבד.
 

"אני לא יכול לדמיין שבן משפחה של עצור פלסטיני החשוד בטרור יפגוש אי פעם שר בישראל"

בזמן שהטיפול בנער ובנערים אחרים שהמוחזקים על ידי השב"כ הצית מחאה בימין, עו"ד מיכאל ספרד, העוסק בזכויות אדם, אמר כי מצבם שונה באופן רדיקלי מזה של עצורים פלסטינים, המוחזקים ללא אישומים ונחקרים במספרים הרבה יותר גבוהים. "אני לא יכול לדמיין, בחלומותי הפרועים ביותר, שבן משפחה של עצור פלסטיני החשוד בטרור יפגוש אי פעם שר בישראל, ופחות מכולם את שר המשפטים", אמר ספרד למגזין "פורוורד". "ההבדל בין עצורים פלסטינים החשודים בטרור ויהודים החשודים בטרור מבעית".
הנחקר נמצא במעצר על ידי השב"כ מאז 25 בנובמבר. במשך שבועות לא ניתן לו לראות עורך דין, ובני משפחתו אומרים כי גורמים רשמיים אמריקאים לא הורשו לראותו. כתב אישום עדיין לא הוגש נגדו. בהקלטה שבוצעה עבור מגזין "פורוורד", אמו העריכה כי הוא "לא קשור להצתה בדומא בשום אופן". יחד עם בני משפחה אחרים, המשפחה טוענת בתוקף כי הוא עונה על ידי החוקרים. השב"כ דחה בכל תוקף כי עבר על החוק בהחזקתו ובחקירתו.
כזכור, בימין מחו כנגד הטיפול בעניינו של העצור ועצורים אחרים בפרשת דומא. בזמן שקציני השב"כ חוקרים תוך שימוש בטכניקות קשוחות עצורים פלסטינים - שארגונים לזכויות אדם מכנים רבות "עינויים" - ועוצרים אותם לתקופות ממושכות ללא משפט, הפרקטיקות הללו כמעט לעולם לא מיושמות על יהודים ישראלים, אומר ספרד.
"כאשר קהילת זכויות האדם הישראלית נלחמה בתוקף על מנת להפוך לפלילית את שיטת העינויים, כפי שהחוק הבינלאומי דורש, הימין הישראלי לא הצטרף", מזכיר ספרד. "אני יכול לקוות עתה כי הימין הישראלי יצטרף ליוזמות להוציא מחוץ לחוק כל סוג של עינויים, השפלה וטיפול לא-הומני בעצורים".
 

"מה שערבים חווים בכלא נפרד ממה שיהודים חווים"

הלן פרידמן, יו"ר הארגון הימני "אמריקאים לישראל בטוחה", אמרה למגזין "פורוורד" כי ארגונה לא היה יכול לנקוט אותה עמדה באשר לטקטיקות החקירות של שירותי הביטחון הישראלים באשר לפלסטינים: "מה שערבים חווים בכלא הוא דבר נפרד ממה שיהודים חווים. ערבים הם טרוריסטים, הם רוצחים. בכל יום יש טרור של ערבים. אז מדוע אנחנו משווים זאת עם מה שהנערים הללו לכאורה ביצעו?"