ד"ר ליאור נשר, מומחה למחלות זיהומיות בבית החולים סורוקה, שם מאושפזות כמה נשים שחלו בשפעת החזירים, עדכן היום (חמישי) במצבן ואמר כי "בשבועות האחרונים אנחנו רואים עלייה משמעותית בתחלואת השפעת ובמיוחד בתחלואת שפעת החזירים, בדומה למה שהיה ב-2009. לעומת דצמבר של שנה שעברה אנחנו רואים עלייה של עשרות אחוזים בכמות התחלואה בשפעת החזירים".

 
הרופא הדגיש כי "מה שחשוב לציין זה שממה שהסתכלנו ראינו שמרבית החולים שהגיעו לא חוסנו נגד השפעת העונתית השנה וזה מאד חשוב, אנחנו רק בתחילת עונת השפעת וחשוב שכל מי שלא התחסן - יתחסן נגד המחלה".
 
קודם לכן פורסם כי ילדה בת ארבע אושפזה אמש בטיפול נמרץ בבית החולים אסף הרופא, והיום (חמישי) אובחנה כחולה בשפעת החזירים והיא סובלת ממחלות רקע. 

גל של שפעת חזירים התפרץ בדרום ובמרכז הארץ. הנגיף מסוג H1N1 תקף לפחות שמונה נשים וגבר אחד שהגיעו עם סימני שפעת חזירים קשים לבית חולים סורוקה שבבאר שבע ולשני בתי החולים הדסה עין כרם והדסה הר הצופים שבירושלים ולבית החולים שערי צדק. 
 
לבית החולים סורוקה הגיעה אישה בת 50 לטיפול לפני כחודש ונפטרה היום מהמחלה. האישה שנפטרה הועברה לפני כחודש מבית חולים סורוקה לטיפול מיוחד מציל חיים בבית חולים בילינסון והיתה במצב קשה מאוד במשך חודש, מורדמת ומונשמת שטופלה באמצעות מכשירים תומכי חיים בחודש האחרון.

ד"ר ירון ברק, מומה בכיר במערך ניתוח לב חזה בבית חולים בילינסון מסר ל"מעריב" כי "האישה בשנות החמישים לחייה הייתה עם מחלות רקע רבות מה שגורם לרגישות יתר למחלות נגיפיות וחיידקיות. היא לקתה בשפעת חזירים, ונקראנו לסורוקה על מנת לחבר אותה למכשיר לב ריאה חיצוני תומך חיים".

ארבע נשים נוספות הגיעו בימים האחרונים עם שפעת חזירים לבית חולים סורוקה, מהן שלוש בהריון ואישה בת 57 שאיננה בהריון. אחת מהנשים במצב קשה ומאושפזת בטיפול נמרץ. מצבה הצריך ניתוח קיסרי. העובר יולד במשקל של 870 גרם בלבד בשבוע ה-27 להריונה של האישה. שתי נשים נוספות נמצאות בבידוד.
 
לבית החולים הדסה עין כרם הגיעו שתי נשים בשנות ה-30 וה-40 לחייהן במצב קשה אך יציב. הן מונשמות ומורדמות. לבית החולים הדסה הר הצופים הגיע חולה בן 46 במצב בינוני וכעת מצבו מוגדר קל והוא לא נזקק להנשמה שניים משלושת החולים בבתי החולים של הדסה לא חוסנו לשפעת ולגבי השלישית לא ידוע עדיין. כשליש מהבדיקות שנשלחו לאחרונה לבדיקה במעבדה מבית חולים הדסה הן חיוביות למחלת השפעת ומתוכן 80% אחוז מאובחנת כשפעת חזירים.
 
בבית חולים שערי צדק מאושפזת אישה שנדבקה בשפעת חזירים גם היא, מצבה קשה והיא מחוברת למכשיר אקמו שהוא מכשיר לב ריאה המשמש לתמיכה חיצונית במקרים של קריסת מערכות. בבית החולים מאושפזת אישה נוספת שלגביה יש חשד למחלה והנושא שלה נמצא בברור.
 
רופאת משפחה בחולון, ד"ר ורד אליהו, מסרה שבמרפאה שלה אין עלייה דרמטית בשפעת לעונה ולמרות זאת היא ממליצה לכולם להתחסן, לא רק לאנשים שנמצאים בקבוצות הסיכון.

מה היא שפעת חזירים?
"זה זן אחד של נגיף השפעת שהוא מסוכן במיוחד".
 
האם חיסון השפעת הוא גם כנגד הזן הזה?
"חיסון השפעת הניתן הוא נגד שלושה זנים של שפעת ביניהם גם שפעת חזירים. שני זני A שמתוכם אחד הוא זן של שפעת החזירים H1N1 וזן B. את הזן של שפעת החזירים הוסיפו אחרי 2009 שבה החלה היסטרית שפעת החזירים".
 
האם אפשר לחלות מהחיסון?
"החיסון מורכב מנגיפים מומתים והוא אינו מסוכן ואינו גורם לשפעת. הוא בטוח לכולם לשימוש. גם אני ובני משפחתי התחסנו".
 
רוב החולות הן נשים - האם זה מקרי?
"מהנתונים שלפניי, כל החולים הם מקבוצות הסיכון: חלק נשים הריון והאחרים עם מחלות רקע. העובדה שמדובר בעקר בנשים בגל הזה, עשויה להיות מקרית".
 
מי בסיכון?
"נשים בהריון, ילדים מגיל חצי שנה עד גיל 5, חולים כרוניים בכל גיל ואוכלוסייה מבוגרת מגיל 65".
 
למשרד הבריאות ידוע עד כה על 11 חולים קשים עם שפעת H1N1, מתוכם אחת שנפטרה כאמור.  חלק מהחולים עם מחלות רקע המעלות את הסיכון לסיבוכי שפעת כגון: מחלת לב, סוכרת, תסמונת דאון וכן, הריון. משרד הבריאות שב ומדגיש את החשיבות הרבה להתחסנות כנגד השפעת. החיסון נגד שפעת כולל גם את הזן נגד שפעת H1N1. הציבור נקרא להתחסן, בדגש על נשים הרות, ילדים ואנשים עם מחלות רקע.
 
ניתן לעיין בתדריך החיסונים נגד שפעת של משרד הבריאות כאן.