במציאות הישראלית שבה האירועים מתרחשים בקצב שיא, נדמה לפעמים כי מבצעי העלאת יהודים מרחבי העולם התרחשו בעבר הרחוק. למרות זאת, אם צריך דוגמה לכך שמשפחות ממשיכות לעשות עליה גם כיום, אפשר להסתכל על העיר חיפה, שם קלטו בשנה החולפת לא פחות מ־3,400 בני אדם. 1,900 מתוכם הגיעו מרוסיה והאחרים ממדינות שונות, בהן ארה”ב, צרפת ורומניה. העולים הגיעו בסיוע הסוכנות היהודית ומשרד הקליטה. במחצית השנייה של שנת 2015 נכנסה לתמונה הקרן לידידות, שהביאה יותר מ־300 עולים.



בסיוריו באוקראינה המדממת זיהה נשיא הקרן לידידות, הרב יחיאל אקשטיין, את הצורך הבהול בהבאתם של יהודים ארצה. שם גם התקבלה ההחלטה להקים מחלקת עלייה עצמאית בקרן, שתסייע ליהודים במצוקה ברחבי העולם לעלות ארצה. בנובמבר 2014 הגיעו לראשונה לנתב”ג שתי טיסות ועליהן 400 עולים. בשנת 2015 הביאה ארצה מחלקת העלייה הצעירה, הנחושה והדינמית של הקרן 2,200 עולים נוספים. היעד ל־2016 הוא הכפלת המספר והבאת עולים מ־11 מדינות שונות - מאוקראינה ועד אמריקה הלטינית.



“פילוסופיית העלייה” של אקשטיין גורסת כי הנושא כולו תלוי באיכות הקליטה כאן. “הסוד לעידוד עלייה ארצה נמצא בחוויית הקליטה של העולים המגיעים ארצה”, הסביר נשיא הקרן לידידות, “הקרן שלנו משקיעה בכל עולה ועולה ומעניקה לו סיוע כלכלי וליווי אישי במשך חודשים. כך נוצר מצב שיהודים מכל העולם פונים אלינו לסיוע בעלייה ארצה. עלייה היא נכס אדיר לישראל".



כך, לדוגמה, כל משפחה מאוקראינה זוכה לקבל, בנוסף לסל הקליטה, מענק הסתגלות של אלף דולר לכל מבוגר ו־500 דולר לכל ילד עד גיל 16. כל עולה יודע באיזו עיר הוא ימוקם וכבר בשדה התעופה ממתין לו נציג הרשות המקומית. בחצי השנה הראשונה שומרים אנשי הקרן על קשר רציף עם העולים ומעניקים להם סיוע בין אם מדובר במימון גן ילדים למשפחה ובין אם מדובר בהגדלת מכסת הציוד שכל משפחה מורשית להביא איתה. ביום שקודם לטיסה מתקיים לעולים מאוקראינה סמינר עם נציגי קופות החולים, משרד החינוך ורשויות מקומיות כדי להסביר להם על שורת צעדיהם עם נחיתתם ארצה.



“בניתי אימפריה"



סגנית ראש עיריית חיפה יוליה שטריים, המכהנת כיו”ר העמותה לקליטת עלייה משנת 2007, מכירה מקרוב את נושא העלייה ארצה. בשיחה עמה סיפרה השבוע שטריים כי “כאשר נכנסתי לתפקיד ראיתי שהעיר חיפה, שבעבר קלטה רבים ממדינות שונות בעולם, נמצאת במקומות האחרונים בנושא הזה, אחרי ירושלים ותל אביב.



"החלטנו לשנות את המצב, וזה עבד. בשנים האחרונות אנחנו מוצבים במקום הראשון בקליטה מכל מדינות בריה”מ לשעבר ובמקום הרביעי בקליטת עולים ממדינות נוספות. הפרטנרים שלנו הם משרד הקליטה והסוכנות ויש לנו כעת גם פרטנר חדש, הקרן לידידות, שנכנסה לפעילות בחצי השנה האחרונה”. שטריים מכירה היטב את המשמעויות הנלוות למושג “עולה חדש”.



“אני עצמי עליתי לפני 25 שנה ומבינה את החשיבות בהגעתם. אנחנו המדינה היחידה שביום הראשון שמגיעים אליה מקבלים אזרחות”, היא אומרת, “הודות לכך שיש לי פרטנרים כמו הסוכנות היהודית, משרד הקליטה והקרן לידידות, בניתי אימפריה”. האימפריה של שטריים כוללת בין היתר גם חמישה פרויקטורים דוברי שפות זרות לטובת האזרחים החדשים.



בנוסף לכך היא מוסיפה כי “אנחנו שוכרים דירות ומעניקים לעולים ליווי בכל מה שהם צריכים כדי להפוך לבני בית כאן: עוזרים להם בפתיחת חשבון בנק, בכניסה לאולפן ללימוד עברית וכן הלאה. במסגרת הפעילות התרבותית נערכים אירועים חגיגיים וטיולים בשיתוף משרד הקליטה. לפעמים אנחנו קולטים אימהות חד־ הוריות שמתקשות למצוא פרנסה, והילדים שלהן לא יכולים לעלות לתורה. החלטתי לעשות טיול בר מצווה ובת מצווה בסיוע הגופים השונים. כך הם מרגישים ישראלים אמיתיים. הקרן עוזרת להביא אותם יחד, כקהילה, לא כבודדים. אנחנו עיר שרוצה לקבל עלייה”.