ביום שישי נהרו להתחסן נגד שפעת רבבות מבוטחים של כל קופות החולים. נרשמה נוכחות גבוהה של נשים בהריון ושל פעוטות. בסך הכל התחסנו ביום שישי כמעט עשרת אלפים איש - מחציתם מקופת חולים כללית. יום שישי נחשב בדרך כלל לשקט במרפאות, אך הפעם הורגשה תנועה ערה ותורים השתרכו בדרך לחיסונים.



מבתי החולים שבהם מאושפזים חולים שנדבקו בשפעת החזירים בדרום הארץ ובמרכז ומצבם קשה, נמסר שלא חל שינוי במצבם במהלך סוף השבוע. נכון לסוף השבוע, עשרה בני אדם מאושפזים בבתי החולים עם שפעת החזירים, לפחות שבעה מהם במצב קשה. רוב המאשופזים סובלים ממחלות רקע או נשים בהריון. אביה של הפעוטה המאושפזת בבית חולים אסף הרופא, אבישי מלכה, סיפר ל"מעריב־השבוע" שבתו הקטנה עדיין מותשת מהמחלה, אבל החלה לאכול מזון רך. "היא עדיין מחוברת לחמצן אבל אינה בסכנה ועוד יומיים שלושה היא צפויה חזור הביתה", אמר מלכה.



ד"ר עבד אל־עזיז ג'ומע, רופא משפחה בכיר בקופת חולים כללית בשרון, מתריע כי מאחר שישנו שיעור לא קטן של נדבקים במחלה, כלל הציבור נתון בסכנת הדבקה. "אנחנו עלולים להיות עכשיו בתחילתה של מגיפה", מזהיר ג'ומע, "הגיעו אלפי נשים להתחסן ביום שישי, מתוכם היה רוב לנשים בהריון. אבל זה לא מספיק".



כיצד ראוי להיזהר מהידבקות במחלה?


"חובה שיגיעו להתחסן כל מי שחולה במחלה כרונית", מדגיש הרופא, "בסיכון גבוה נמצאות נשים בהריון וגם נשים אחרי לידה וחולים בסוכרת, מחלות לב, אי ספיקת לב, אי ספיקת כליות, מחלות ריאות, וגם ילדים בריאים מגיל חצי שנה עד 5 ומבוגרים בריאים החל מגיל 65. כל אחד עם מחלה כרונית מתבקש ללכת ולהתחסן בהקדם האפשרי. לאנשים האלה יש מערכת חיסונית חלשה והם עלולים להידבק בקלות במחלה".



לחיסון לוקח שבועיים להשפיע. מה עושים עד אז?


"לא להיות במגע עם אנשים חולים בשפעת מכל סוג. אנשים חולים מתבקשים להישאר בבית. אנשים בריאים עם צינון מתבקשים להתעטש לתוך המרפק ולא ליד, או מבלי לחסום את הפה כלל, כדי למנוע הידבקות. לשמור על היגיינה כל הזמן ולהקפיד על רחיצת ידיים. אין צורך להיות בפאניקה אבל כן ללכת להתחסן כדי שנשתלט על המחלה ונמנע הפצה שלה".



איך מונעים הדבקה


אנשים חולים מתבקשים לא לצאת מהבית.


על אנשים בריאים להימנע ככל האפשר ממגע עם חולים בשפעת.


על אנשים הנמצאים בקבוצת סיכון להתחסן, ועל מי שמתחסן יש לנקוט זהירות יתר במשך שבועיים עד שהחיסון ייכנס לפעולה.


יש לשמור על ההיגיינה האישית בצורה מוחלטת, ובעיקר להקפיד לרחוץ ידיים.


מתעטשים? השתמשו במרפק לבלימת ההתעטשות ולא בכף היד.



תזונה, שינה וספורט


זיו אלקלעי, מטפל ברפואה סינית זה 17 שנים, פורש את שיטתו לטיפול בשפעת. "לאורך כל השנה חשוב לשמור על המערכת החיסונית שלנו ולחזק אותה. יש כללי זהב שמאפשרים לגוף תנאים נכונים: תזונה, שינה ופעילות גופנית".



תזונה: "בעונת החורף יש לאכול ולשתות מאכלים מותאמים לעונת החורף בטמפרטורה חמה. מזונות שנחשבים  'מחממים', רבים מהם גדלים בתוך האדמה ולרוב בחורף. שורשים כמו סלק, ברוקולי, כרובית, שום ובצל הכי עוזרים, גם למניעה וגם לטיפול. בטטות, דלעת, גזר - כל אלה גדלים בחורף. קטניות: חומוס, שעועית, פול, דגנים כמו כוסמת, שיפון. גם פירות העונה, פירות הדר שבהם יש הרבה ויטמין C, שמגן על המערכת החיסונית. לימון באופן ספציפי ידוע כפרי מחמם, ואף שהוא חמוץ הוא יכול לשמש גם כמניעה של מחלה וגם כטיפול אם חולים. אגוזים, פקאנים, אגוזי מלך. חשוב להקפיד לאכול ארוחה מלאה בבוקר, קלה יותר בצהריים, ובערב להשתדל להימנע מלאכול". 



שינה: "חשוב להקפיד על שעות שינה. לפחות שמונה שעות שינה שמתחילות מקסימום ב־23:00. בשעות הללו הגוף בתהליכים של ניקוי וחידוש, ואם לא מאפשרים לו את השעות הללו הוא מתקשה להתמודד עם וירוסים וחיידקים".



פעילות גופנית: "עדיף בבוקר. חשוב שהפעילות הגופנית תתאים לאורח חייו של האדם ותשרת אותו. לאדם שיושב במשרד 15 שעות, למשל, חשוב לשלב פעילות גופנית עם נשימות ומתיחות ולאו דווקא לצאת ולרוץ. אם אתם חשים הרבה סטרס, כדאי למצוא פעילות גופנית שמורידה את רמות הסטרס כי הוא מחליש את מערכת החיסון".