זה כבר הפך כמעט לריטואל שנתי. המועצה לענף הלול וארגוני מגדלי העופות מגיעים לוועדת הכלכלה של הכנסת, ובאמצעות משרד החקלאות מבקשים לאשר תקנות להגדלת מכסות ייצור הביצים בישראל. גם הבוקר (שני) יבקשו החקלאים העלאה של כ־7.5% במכסות ייצור הביצים לשנה הקרובה, רק שהפעם, כך מקווים ארגוני זכויות בעלי החיים בישראל, אוזנה של ועדת הכלכלה תהיה כרויה לצערם של בעלי החיים.



ארגוני בעלי החיים תנו לחיות לחיות ואנונימוס מעודדים מדחיית הוועדה לאחרונה את הרפורמה שביקשה הממשלה להוביל בשוק העוף (אז גם בתמיכת החקלאים) מתכוונים להציג הבוקר בדיון נתון חד־משמעי - משמעות התקנות שמגדלי העופות מבקשים לאשר היא תוספת של לא פחות מחצי מיליון תרנגולות לכלובי הסוללה אשר גורמים סבל רב לעופות. "אנחנו מבקשים שכל הגדלה בכמות תוקצה אך ורק ללולים ללא כלובים, שכיום בארץ מהווים רק 2% מהלולים ובאיחוד האירופי מהווים כבר כ־50%", אומר רונן בר, איש עמותת אנונימוס.



וזאת נקודת המפתח – עד כה לא פרסם משרד החקלאות כל נימוקים מדוע יתמוך בהגדלה נוספת של מכסות הביצים. אומנם יש לעתים טענות על מחסור בביצים, בעיקר בתקופות חגים, אולם מכיוון שב־2016 יבוא הביצים צפוי לגדול, לא ברור מדוע דווקא השנה החקלאים מבקשים בגיבוי משרד החקלאות תוספת כה דרמטית.



ישראלי ממוצע צורך כ־240 ביצים בשנה, וזה גם בערך מספר הביצים שהשוק הישראלי מקבל כל שנה מכל תרנגולת מטילה, כך שבעצם, על כל אדם שאוכל ביצים בישראל יש תרנגולת מטילה אחת. כתשע מיליון תרנגולות מטילות בישראל בכל רגע נתון. 98% מהן מגודלות בכלובי סוללה, שבהם לכל תרנגולת קיים שטח מחיה מצומצם מאוד. מקורן נחתך בעודן אפרוחים במדגרה, כדי לצמצם את התוקפנות ההדדית שנפוצה מאוד בשל הצפיפות בלולים. כלובי סוללה נאסרו לשימוש ביותר מ־30 מדינות בעולם, והם הוצאו מחוק לחוק באיחוד האירופי החל מתחילת שנת 2012.



הסיכוי שוועדת הכלכלה של הכנסת תקשיב הפעם לקולם של מי שמבקשים לייצג את בעלי החיים בתעשייה, גדול יותר ולו בשל העובדה שהיא נשלטת על ידי האופוזיציה בכנסת. יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני), שימש גם בעבר כראש השדולה לזכויות בעלי חיים, ובשיחה עם "מעריב־השבוע" לקראת הדיון אמר כי "אני מכיר את הנושא היטב. את רפורמת הפטם אני מזכיר שרק לאחרונה עצרנו. הדברים בדיון ייבחנו לגופו של עניין. שום החלטה לא הולכת להיות אוטומטית ומגדלי העופות לא יגיעו לוועדה לטיול בן חמש דקות. חותמת גומי לא תהיה".



ממשרד החקלאות נמסר בתגובה לדברים כי המגמה של המשרד היא דווקא להפחית את התלות ביבוא, וכי התקנות למיגור כלובי הסוללה בלולים מתקדמות: "בשנה האחרונה היקף יבוא הביצים עלה בעשרות אחוזים והגיע ליותר מ־300 מיליון ביצים בשנה. לפיכך, כדי לספק לאוכלוסיית ישראל ביצים טריות ולצמצם את התלות ביבוא, החליט המשרד להמשיך להעלות את הייצור המקומי. טיוטת תקנות צער בעלי חיים המוזכרות בכתבה עתידות להיות מוגשות לאישור ועדת החינוך של הכנסת (האמונה על צער בעלי חיים) בימים אלו ממש".