זעם בארגון מגדלי העופות על התערבות ראש הממשלה למנוע את הגדלת מכסות ייצור הביצים בדיוני ועדת הכלכלה השבוע בנושא, שיימשכו היום (רביעי), בעקבות הפרסום במעריב.



המגדלים טוענים כי התערבותו של ראש הממשלה נתניהו בדיונים בועדת הכלכלה ובקשתו לעכב את אישור הגדלת יצור הביצים פוגעת במגדלים הישראלים.


מזכיר ארגון מגדלי עופות, מוטי אלקבץ אומר הבוקר כי עיכוב ההחלטה "יביא לכך שצרכני הביצים במדינת ישראל יספקו בעל כורחם פרנסה לחקלאים בטורקיה ובמדינות אחרות במקום לאחיהם בארץ ויגדיל את היבוא ללא סיבה" כדבריו.



אלקבץ טוען עוד כי בשנה האחרונה ייבאה ישראל כמות שיא של 300 מיליון ביצים כדי לספק את הביקוש ההולך וגובר, "למרות זאת איננו מבקשים מועדת הכלכלה תוספת מכסות במלוא הכמות אלא רק בחלקה, כשההנחה היא שגם לאחר התוספת יהיה צורך ביבוא משלים לקראת החגים, אם כי בכמות קטנה בהרבה מבשנה החולפת. המצב שבו מרכיב כה בסיסי בצריכת המזון של תושבי ישראל נשען על יבוא אינו בריא משום בחינה שהיא".



על סוגיית צער בעלי חיים וההיקף העצום של "כלובי הסוללה" בלולים שנחשף במעריב (98% מסך המטילות מוחזקות בהם כשתקנות משרד החקלאות בנושא מתמהמהות) והביא לדחייה פה אחד בוועדת הכלכלה של בקשתם אומר בארגון מגדלי העופות: "אנו תומכים בהגדלת מספר לולי החופש כפי שמציעים ראש הממשלה, חברי כנסת וגורמים נוספים, אולם יש לעשות זאת במסגרת תוכנית מקיפה בעידוד הממשלה. ייצור הביצים בלולי חופש יקר בהרבה מאשר בלולים הרגילים, ואי אפשר במצב הנוכחי להטיל את ההוצאה על הצרכנים. בכל מקרה, הלולים מהם מבוצע היבוא כיום הם לולים רגילים בתנאים דומים לאלו של הארץ ולכן מי שמתנגד להגדלת המכסות לא משנה דבר ביחס למטילות אלא מרחיק את הגידול מישראל. נכון יותר שמקסימום מהגידול יעשה כאן בארץ בפיקוח של השירותים הווטרינרים הישראלים".



בדיון ועדת הכלכלה ביום שני השבוע דחה יו"ר הוועדה, ח"כ איתן כבל מהמחנה הציוני, את בקשת מועצת הלול ומשרד החקלאות להגדיל בעוד 7% את מכסת ייצור הביצים הארצית ל-2016. לכתבה שהתפרסמה באותו בוקר במעריב על השלכות הבקשה מבחינת צער בעלי חיים אמר כבל: "הוועדה לא תהיה חותמת גומי לחקלאים. רווחת בעלי החיים תילקח בחשבון בכל החלטה מאוזנת ולא לפני שיוצגו התקנות למיגור כלובי הסוללה". ראש הממשלה נתניהו הורה בעקבות הפרסום לחברי הליכוד בוועדה להתנגד גם הם לבקשת החקלאים ומסר באמצעותם: "אל לנו להתייחס לבעלי החיים כאל מכונות לייצור מזון". היום יערך דיון המשך בסוגייה.