כוננות שיא בשירותי החירום, בחברת החשמל ובעיריות לקראת מזג האוויר הסוער הצפוי היום ומחר. החזאית התורנית בשירות המטאורולוגי בבית דגן, אליסה רזי, מסרה שהגשמים המקומיים שירדו אתמול ואמש יימשכו בבוקר ויתחזקו בהדרגה.
 
הגשמים, שירדו מצפון הארץ עד צפון הנגב, יהיו מלווים בסופות רעמים ובמשבי רוחות חזקים, שיגיעו באזור החוף למהירות של כ־50 קמ"ש. גובה הגלים צפוי להגיע לשלושה מטרים. בחרמון צפוי לרדת היום שלג, והלילה צפוי שלג גם בפסגות הרי הצפון. בשירות המטאורולוגי הזהירו מפני סכנת שיטפונות בנחלי המזרח ומהצפות במישור החוף.
 
גם מחר צפוי מזג אוויר גשום וסוער. גשמים חזקים ירדו לפרקים ומשבי הרוחות יתעצמו עד ל־60 קמ"ש באזור החוף. גשמי הזעף ילוו בסופות רעמים. מחר בערב ייתכן שלג קל גם בהרי המרכז, ואולי גם פתיתים מעורבים של שלג וגשם בירושלים. בשעות הערב הגשמים והרוחות ייחלשו בהדרגה.
 

בשבת בבוקר ייתכנו גשמים מקומיים באזור המרכז, ובמוצאי שבת תתחיל מערכת חורפית נוספת, שהפעם תתמקד באזור הצפון ותורגש פחות באזורים אחרים. על פי התחזית, בשעות הערב יחלו לרדת גשמים באזור הצפון ובחרמון צפוי שלג. ביום ראשון בבוקר ייתכן שלג ברמת הגולן.

הצפות באשקלון. צילום: עיריית אשקלון
הצפות באשקלון. צילום: עיריית אשקלון

 
הרשויות במתכונת חירום

לנוכח התחזיות למזג אוויר סוער, ברשויות המקומיות נערכים לתגבור המוקדים העירוניים וצוותים שייתנו מענה למפגעים והצפות.
 
ברשות הכבאות ארצית הודיעו על תגבור תחנות הכיבוי וההצלה ברחבי הארץ, בדגש על האזורים המועדים לשלג והצפות. ברשות הזהירו שמלבד הצפות וחסימת כבישים, מזג האוויר הסוער עלול להוביל לקריסת עצים או  עמודי חשמל, סכנות החלקה על כבישים וכן לניתוק עצמים ממקומם.
 
יחידות החילוצים המיוחדים, בעיקר באזורים הנתונים להצפות, הושמו בכוננות עם סירות ורכבי החילוץ.
 
עקב שימוש מוגבר במכשירי חימום ועומס על מערכת החשמל הביתית, נערכים בשירותי הכיבוי להתמודד גם עם שריפות בדירות מגורים.
 
ברשות אף פרסמו הנחיות מיוחדות לקראת הסערה: אין להעמיס מספר רב של מכשירי חשמל על שקע בודד מחשש לעומס יתר. למשתמשים בסדין חשמלי לחימום המיטה, יש לנהוג על פי הוראות היצרן, לוודא שאין קיפולים בסדין לפני החיבור לחשמל ולנתק את הסדין משקע החשמל לפני השינה.
 
להרחיק תנורי חימום בעלי אש גלויה מכל רהיט או אמצעי העלול להתלקח כתוצאה מחימום יתר. אין להשאיר תנורי ספירלה או כל תנור בעל גוף חימום לוהט ללא השגחת מבוגר וחל איסור מוחלט לישון בזמן שהם דולקים.
 
רצוי לחזק ולקשור סככות, פרגולות, אנטנות, דודי שמש וכל פריט העלול לעוף ברוח, ולנקות פתחי ניקוז במרזבי הגגות.

העלאת גנרטורים לאזור צפת. צילום: יוסי וייס, חברת החשמל
העלאת גנרטורים לאזור צפת. צילום: יוסי וייס, חברת החשמל

 
משטרת ישראל והמחוז הצפוני נערכו לקראת מזג האוויר הסוער הצפוי בימים הקרובים. מוקד החירום המשטרתי 100 וכן מוקד המידע הארצי של מ"י 110 יתוגברו כדי לתת מענה מהיר לציבור. בימי סוף השבוע יפעלו שוטרי הצפון במתכונת מוגברת ברחבי הצפון ובנקודות המועדות לפגעי מזג האוויר - בעיקר ברמת הגולן ובהרי צפת.
 
משטרת ישראל קוראת לציבור הנהגים לנהוג במשנה זהירות בקרבת מאגרי מים שבהם קיימת סכנת נפילה, היסחפות וטביעה. בנוסף לכך, יש להתאים את הנסיעה לתנאי הדרך, להדליק אורות, להימנע מעצירות פתע ולעצור רק בתחנות רענון מוסדרות ולא בשולי הכביש. לציבור הנהגים מומלץ לשים לב לתנאי הדרך ולנהוג במשנה זהירות בכבישים רטובים. כמו כן, חל איסור מוחלט להיכנס עם רכבים לנחלים זורמים ולאזורי שיטפונות.
 
בחברת החשמל הפנימו את לקחי נזקי הסערה הפתאומית שהתחוללה לפני כחודשיים וחצי והחליטו לתגבר את צוותי העבודה בשטח. נוסף על כך קידמה חברת חשמל גנרטורים לאזור צפת ולרמת הגולן, שם צפויות סופות שלגים. כמו כן החלה החברה בשבועיים האחרונים בכריתת עצים נרחבת בקרבת רשתות חשמל.
 
בחברה שבים וקוראים לציבור לשמור על כללי בטיחות בסיסיים: אין לגעת בחוטי חשמל קרועים עקב סכנת התחשמלות - ולדווח על כך מיידית למרכז השירות 103 או למוקד משטרת ישראל 100 באמצעות האפליקציה של חברת החשמל בטלפון הסלולרי או בעמוד הפייסבוק של חברת החשמל. בחברה מדגישים שעל אף ההיערכות המקדימה הנרחבת אין "אפס תקלות".
 
ואכן, אמש כבר הייתה הפסקת חשמל ממושכת בחלקים מכפר סבא. דיירים המתגוררים ברחוב תל חי ובאזורים סמוכים סיפרו שיותר משעתיים הם ללא אספקת חשמל.

ברקים באשקלון. צילום: עיריית אשקלון
ברקים באשקלון. צילום: עיריית אשקלון

 
"אנחנו חיים בחושך. הדלקנו נרות ומחכים שהחשמל יחזור סוף־סוף", סיפרה דליה, דיירת באזור שנאלצה לנתק את השיחה, מכיוון שהסוללה בטלפון הסלולרי, שאי אפשר להטעין אותה בשל הפסקת החשמל, עמדה להיגמר.
 
"יש ילדים בבית ואי אפשר להדליק את דוד החשמל. זה משבש את החיים, אבל אני מקווה שהפעם הפסקת החשמל לא תהיה כמו בפעם שעברה, באוקטובר, כשימים שלמים לא היה בחלק מכפר סבא חשמל", אמר דידי, המתגורר באזור רחוב תל חי.
 
ואילו במשרד הבריאות קוראים לאוכלוסיות הקשישים ולהורים לתינוקות ולילדים צעירים, לנקוט כמה פעולות חשובות כדי לצמצם את נזקי הקור בימי הקרובים: חימום הבית בטמפרטורה קבועה, שאינה פחותה מ־21 מעלות. ההמלצה היא חימום ל־24 מעלות; מומלץ להיעזר במד חום למדידת טמפרטורת החדר ולדאוג ללחות האוויר בחדר. כדי להימנע מאוויר יבש אפשר להשתמש במכשיר אדים. יש לדאוג לאטימה נאותה של פתחי הבית (חלונות, דלתות וכו'); לבדוק את בטיחות התנורים בדירה ולהקפיד על לבוש חם.

העלאת גנרטורים לאזור צפת. צילום: יוסי וייס, חברת החשמל
העלאת גנרטורים לאזור צפת. צילום: יוסי וייס, חברת החשמל

 
בחרמון מתכוננים לשלג

מהבוקר צפוי לרדת שלג בחרמון.והצפי הוא שבתחילת שבוע הבא יפתח האתר את שעריו למבקרים. בחרמון מבהירים כי צירי התנועה לאתר יפתחו לנסיעת רכבים פרטיים ואוטובוסים רק כאשר הנסיעה תהיה בטוחה והציר יהיה נקי משלג. פתיחת האתר תיתכן ככל הנראה בסיומה של מערכת שלג זו, ופתיחת מסלולי הגלישה לסקי תתאפשר לאחר ירידת כ־50 ס"מ שלג במפלס התחתון.
 
המרכז הרפואי בנהריה נערך גם הוא למזג האוויר הסוער הצפוי. הנהלת המרכז קיימה דיון הערכת מצב מיוחדת, שכלל פינוי מפגעים אפשריים ותדרוך הצוותים הרפואיים והסיעודיים לקראת הסערה שבפתח. 
 
גם במרכז הרפואי זיו בצפת נערכים לקראת האפשרות של חסימת כבישי הגישה למקום בשל מזג האוויר. בית החולים ייעזר בשירותי חברות המפעילות רכבי שטח בעלי יכולת עבירות בסופות ובשלגים.

שלג באלוני הבשן. צילום: יסכה דקל
שלג באלוני הבשן. צילום: יסכה דקל

 
רופאים במרכז הרפואי זיו הזהירו מפני סכנות הקור והזכירו שעל הורים, בני משפחה של קשישים ומטפלות, לגלות ערנות מוגברת לתופעת ההיפותרמיה ולהקפיד לשמור על טמפרטורה מתאימה בבית ועל לבוש מתאים בחוץ.
 
החל מאתמול בערב הפעילה עיריית צפת אתר אינטרנט ייעודי לסערות חורף. האתר יישלח לכלל בתי האב בעיר באמצעות מסרונים.