הסערה כבר אצלנו. גשם, שלג, רוחות וסכנת החלקה פוקדים מספר לא מועט של אתרים בצפון הארץ. בחרמון נערמו כמה עשרות סנטימטרים של שלג, והיום (חמישי) צפויה לנחות מכת השלג הרצינית יותר. במהלך הערב צפויה הקצנה במזג האוויר וירידה בטמפרטורות, אפילו קיים חשש להצפות במספר מקומות ברחבי הארץ. בירושלים לא צפוי שלג משמעותי.

הקצנה משמעותית. ברקים באשדוד. צילום: אדי ישראל, פלאש 90
הקצנה משמעותית. ברקים באשדוד. צילום: אדי ישראל, פלאש 90

 
דבר אחד כבר ברור לחזאים ולמנהלת אתר החרמון: האתר יהיה סגור מחר למבקרים והוא יפתח רק עם שוך הסערה הנוכחית, בתקווה שהשלג ייערם לגובה סביר שיאפשר פעילות מגוונת באתר.
 
החזאים חוזרים מאתמול בצהריים על כך ש"הגשמים מקומיים יורדים בכל רחבי הארץ ובצפון בעיקר, אך החלק המשמעותי של המערכת עדיין לפנינו". הסערה, או מה שמוגדר על ידי החזאים "המערכת המשמעותית", אמורה להגיע מחר (שישי) והגשמים יתחילו לרדת בעוצמה רבה מהצפון ועד צפון הנגב. 

מערכת משמעותית. צילום: בן קלמר
מערכת משמעותית. צילום: בן קלמר

 

ומה עם השלג בחרמון ובירושלים? בבירה, טוענים החזאים, גם אם יירד שלג הוא לא ייערם, אבל האופטימיים שבהם לפחות מבטיחים כי בפסגות של מעל 650 מטרים, יראו לכל הפחות את פתיתי השלג יורדים ונמסים על הקרקע. 
 
בחרמון, כאמור, החל כבר אתמול בבוקר לרדת שלג קל והוא אף הצטבר מעט בחלקו התחתון של ההר. גם בצפון רמת הגולן, במירון ובצפת יירד היום שלג.
 
בצפת החליטו אתמול בישיבת ההיערכות האחרונה להשבית את הלימודים היסודיים והעל תיכוניים בכל המוסדות, מהחשש שהסערה והשלג יסכנו את התלמידים והמורים. במקביל, נערכים בצפת לפינוי הצירים מיד עם תחילת השלג. ראש עיריית צפת, אילן שוחט, הבהיר כי ההיערכות לסערה הנוכחית מתבצעת על פי לקחי העבר. לדבריו, מטרת ההיערכות היא למנוע סכנות מותרות ופגיעות בנפש.
 
במועצה אזורית גליל עליון יצאה הנחיה לראשי הישובים והקיבוצים לאמוד מקרוב כל התפתחות, בדגש על תשומת לב לקשישים ואנשים עם מוגבלויות. כמו כן, ראשי היישובים והקיבוצים הצטיידו במלאי מזון, דלק, תקינות גנרטורים לחירום, בדגש על בתי סיעוד וענפי חקלאות שונים. צוותי החירום בקיבוצים ובמועצה השלימו את היערכותם. טרקטורים לפינוי מפגעים ושלג הועמדו מוכנים, ונרכשו סירות גומי לשימוש בעת הצפה ביישובים.

פתיתי שלג ראשונים בחרמון . צילום: אתר החרמון
פתיתי שלג ראשונים בחרמון . צילום: אתר החרמון

 
היערכות חברת חשמל לקראת הסערה כללה פתיחת מטות במחוזות החברה. מנכ"ל החברה הורה לאייש את המטות עד לסיום אירועי מערכת החורף הנוכחית. במקביל, הושלמה הצטיידות החירום ושינוע הגנרטורים לאזורים הרגישים בצפון ובירושלים. אתמול הזרימה חברת חשמל גנרטורים וציוד ייעודי נוסף לאזור הגליל, אשר צפויים לספק מענה מידי להפסקות חשמל, במידת הצורך. כמו כן, החלה החברה בשבועיים האחרונים, לאחר קבלת האישורים מפקיד היערות, בכריתת עצים נרחבת בקרבת רשתות חשמל.

נציגי חברת החשמל ישתתפו במטה משטרת נצרת כחלק מהיערכות מיוחדת לאירועי הסילבסטר של הציבור הנוצרי. תוגברה היערכות לקראת השבת בשכונות החרדיות. בחברה הדגישו כי ההיערכות המקדימה לוותה ב"אפס תקלות". הרוחות העזות הצפויות עלולות לגרום לקריסת עצים, פגיעת ענפים וחפצים שונים ברשתות החשמל ולגרימת נזק שיגרום להפסקות באספקת החשמל. החברה תגברה את מוקדי השירות 103 ונמצאת בכוננות מלאה של צוותי עבודה לתיקונים וציוד כבד, הכולל במות הרמה ומנופים ליציאה מידית לשטח.

שלג באלוני הבשן. צילום: יסכה דקל
שלג באלוני הבשן. צילום: יסכה דקל


רופאים על ג'יפים

בקיבוץ מרום גולן ירדו אתמול הטמפרטורות, ובקיבוץ נערכים למצב של שלג בכבישים עם מפלסות, מחפרונים ושופלים, המוכנים לכל תרחיש. גבי קוניאל, רכז המטעים והכרמים בקיבוץ מרום גולן, מציין כי החקלאים מצפים בכיליון עיניים למשקעים הצפויים בסוף השבוע, לאור העובדה שבצפון הארץ כמעט לא ירדו עדיין משקעים ומורגש היובש.
 
בה בעת, הסתיימו עבודות ההיערכות לאירועי גשם קיצוניים בפרויקט "400 דונם" החדש בשמורת החולה, בעלות של 5.5 מיליון שקלים. רגע לפני שהסערה הראשונה של החורף הנוכחי החלה, סיימו השבוע ברשות הכינרת את שלב א' בפרויקט שהתרכז בעבודות בשטחי שמורת החולה בסמוך לתעלה המערבית של הירדן. הפרויקט מאגד שתי מטרות: יצירת שטח רחב ועמוק לניקוז מי משקעים, במקרה של מזג אוויר סוער והצפת שטחים חקלאיים; והזרמת מי התעלות וההצפות ליצירת בתי גידול לחים שנהרסו עם השנים, בסמוך לשמורת החולה.

שקנאים באגמון החולה. צילום: אבי הירשפלד
שקנאים באגמון החולה. צילום: אבי הירשפלד


במגן דוד אדום נערכים עם רופאים הרכובים על ג'יפים מיחידת המתנדבים של מד"א, אשר יגיעו בהתאם למצבו הרפואי של החולה ישירות לביתו בירושלים, בצפת, במג'דל שמס ובמסעדה בעקבות השלגים שצפויים לרדת בהרי הצפון ובמקומות הגבוהים ועלולים לגרום לחסימות של כבישים. שר הבריאות הרב יעקב ליצמן פנה למנכ"ל מד"א, אלי בין, וביקש לוודא כי כל אדם נזקק יזכה למענה רפואי.