ישראל המוקפת לא רק על ידי איומים קיומיים אלא גם על ידי ממשלות ותנועות בעלות אלמנטים של עריצות היא חברה הדובקת בחופש. כך נכתב בפתיח הכתבה ב"וושינגטון פוסט". בעוד הדמוקרטיה שלה אינה מושלמת ואף פרועה, אבני היסוד שלה נשארו איתנות מזה שנים של סכסוך אינטנסיבי. זו בדיוק הסיבה שכנסת ישראל צריכה לדחות את הצעת החוק שתסמן ארגונים לא ממשלתיים שמקבלים מימון מחו"ל. ההצעה משקפת התנהלות ששולטת ברוסיה ובסין כשברצונן לדכא התנגדות, וזה לא עולה בקנה אחד עם ערכי הליבה של ישראל כמדינה דמוקרטית.



הצעת החוק שהוצגה על ידי שרת המשפטים אילת שקד אושרה בישיבת קבינט ב-27 בדצמבר ונשלחה לכנסת שם עליה לעבור הצבעות נוספות. היא תחול על ארגונים שמקבלים יותר ממחצית מימונם מקורות מימון זרים. הארגונים יאלצו להזדהות כממומנים ובתקשורת ובאינטרקציות עם גורמים ממשלתיים ויאלצו לפרט מקורות מימון בדוחותיהם. הם יאלצו לענוד תג מיוחד כשיהיו בכנסת עם שמם ושם הארגון. זו עכשיו הדרישה מלוביסטים. הפרת ההוראה עלולה לגרום לקנסות כבדים.



שקד פירסמה את החקיקה ככזו שתספק יותר שקיפות, אך זו אינה המטרה האמיתית. החקיקה נועדה ליצור דה לגיטימציה לקבוצות בישראל שהן שוחרות זכויות אדם ומתנגדות להתנחלויות בגדה המערבית כגון שלום עכשיו, בצלם, הקרן החדשה לישראל ואחרם. כרגע רוב ארגונים אלו מסתמכים על מקורות זרים והחוק יאלץ אותם לשאת תוית לא נעימה ששמציעה כי הם מתנגדים לאינטרסים של ישראל.



מליוני דולרים נשלחים לישראל על מנת לתמוך במטרות ימניות כגון התנחלויות, אך המימון הזה מגיע מתורמים פרטיים, לא ממשלות, כך שהחוק לא מתייחס אליו. הארגונים הלא ממשלתיים מחויביים כבר לפי חוק קודם לחשוף מקורות מימון ולכן ההשפעה של הדרישה החדשה תהיה לענוד טלאי שאופן שהוא נתעב.



הנשיא ולדימיר פוטין גרם לארגונים לא ממשלתיים בארצו להרשם כ"סוכנים זרים" כאילו הם אויבי המדינה. בסין, ההגבלות החדשות אוסרות על תמיכה ממדינות זרות ומאפשרות פיקוח מנגנוני בטחון על הארגונים. בשני המקרים המטרה היא להשתיק התנגדויות מה שיגרום לכך ששירותים בעלי ערך ימנעו מאנשים שזקוקים להם. ישראל לא צריכה להרשות לעצמה להיות מוזכרת בסמיכות למשטרים כאלה.



הדמוקרטיה של ישראל הייתה מקור כוחה במהלך שנים של מצור. זה לא תמיד פשוט לסבול או להגן על קבוצות שמבקרות את המדינה ובעלי שררה, אך לאפשר להם לתפקד באופן נורמלי הוא מבחן חשוב לדמוקרטיה, וסימן לחברה פתוחה וחופשית.