ארגון "שורת הדין" הגיש היום (שני) תביעה נגד פייסבוק בגין אי הסרת עמודי הסתה נגד ישראלים ויהודים. הארגון הימני, המכנה עצמו "ארגון זכויות אדם יהודי", ביצע ניסוי ופתח שני דפי פייסבוק זהים המסיתים - האחד נגד פלסטינים והשני נגד יהודים, אך רק אחד מהם נסגר, המסית נגד פלסטינים.
 
שני עמודי הפייסבוק המזויפים היו דומים בתוכנם, כשהאחד מסית כנגד הפלסטינים ונקרא "Stop Palestinians" והאחר מסית כנגד יהודים וישראלים ונקרא "Stop Israelis". בעקבות דיווחים זהים שנעשו לפייסבוק כנגד שני העמודים, כאמור, נסגר רק העמוד המסית כנגד הפלסטינים, בטענה שהוא מפר את הסטנדרטים הקהילתיים של החברה. לעומתו, העמוד שהסית נגד ישראל נותר פתוח.
 

"הציונים נוגסים בחלקי המדינה"


לפני כשבוע החלו לעלות במקביל בשני העמודים חומרי הסתה דומים וחומרי וידאו. בעמוד כנגד הישראלים עלו כותרות ראשונות, כגון "הציונים נוגסים בחלקי המדינה חלק אחר חלק והעולם שותק. נעצור אותם בכל דרך שנוכל". מנגד, בעמוד נגד הפלסטינים עלו כותרות דומות, כגון "ישראל השלמה תחזור בקרוב לשליטת היהודים מידיו של האויב המוסלמי. נעצור אותם בכל דרך שנוכל". התחקיר המשיך ופוסטים חדשים המשיכו לעלות בשני העמודים.

 
בעמוד נגד הישראלים עלתה כותרת חדשה: "היום יותר מתמיד, הצבא הציוני משתמש באלימות נגד ילדים פלסטינים. ילדים אלה ישחררו את פלסטין בדם ואש וישמידו את הפולשים הציונים". מנגד, בעמוד נגד הפלסטינים עלתה כותרת דומה ברוחה: "יותר ויותר חיילים בצבא הישראלי יודעים שיש צורך להשמיד את האויב הערבי. אנחנו מוכנים למלחמה כנגד האויב".
 
בפוסטים הבאים ארגון "שורת הדין" העלה את רמת ההסתה ובעמוד נגד הישראלים התפרסמה קריקטורה של קרוקודיל, המדמה את מדינת ישראל האלימה, המגיעה לבלוע את הר הבית, כשרק סכין פלסטינית הנעוצה בפיו עוצרת בעדו מלסגור את לסתותיו. לשון הכותרת מעל הדימוי: "נקמה כנגד האויב הציוני המאיים על הר הבית. מוות ליהודים". מנגד, בעמוד נגד הפלסטינים הוצגו צילומי תיעוד של אתרים רבים, שבהם רוססו כתובות גרפיטי מחתרתיות, המרוססות על מבנים שנשאו ססמאות כגון "נקמה" ו"נקמה בערבים", ולשון הכותרת מעל הדימויים: "נקמה כנגד האויב הערבי. מוות לכל הערבים".
 

"פייסבוק ממשיכה להתעלם מההסתה לאלימות נגד ישראלים"

 
יומיים לאחר תחילת התחקיר, המשיכו לעלות בשני העמודים חומרי הסתה נוספים נגד שני הצדדים, ואז הוחלט לדווח על כך במקביל לפייסבוק. בכל התלונות לפייסבוק צוין כי פייסבוק מתבקשת להסיר את העמודים משום שהם פוגעניים ומלאי שנאה כלפי גזע או מוצא אתני, כהנחיות החברה. התוצאות לא איחרו לבוא והנהלת פייסבוק סגרה את העמוד המסית כנגד הפלסטינים. 
 
העמוד כנגד הישראלים, לעומתו, לא נסגר. באשר לעניינו, התקבלה מפייסבוק הודעה הפוכה, המציינת כי העמוד נגד הישראלים אינו מפר את חוקי פייסבוק. ניצנה דרשן לייטנר, יו"ר ארגון שורת הדין, הגיבה לתחקיר שיצטרף לחומרים שיוצגו במסגרת התביעה: "מדהים לגלות שאחרי רצח של קרוב ל-30 ישראלים מאז אוקטובר, המונעים מהסתה פרועה ברשתות החברתיות, פייסבוק ממשיכה להתעלם מההסתה לאלימות נגד ישראלים, בשעה שהיא מראה כי היא מסוגלת ויכולה להסיר הסתה כשהיא מחליטה לעשות כך. אנו דורשים שפייסבוק יתחילו למנוע את ההסתה הפלסטינית לטרור מעל דפיה, תיעזר בטכנולוגיות המתקדמות שלה כדי לאתר ולהוריד קריאות לרצח ישראלים, וינטרו תמונות וקטעי וידאו המעודדים מעשי טרור כנגד יהודים".

מפייסבוק טרם נמסרה תגובה.