שנה בדיוק אחרי ציון הניצחון הגדול של ארגוני הסביבה נגד תכנית בניית כפר הנופש על קו החוף של פלמחים, וההכרזה על ייעוד החוף לגן לאומי בתום ארבע שנות מאבק – אחד ההישגים הסביבתיים הגדולים בישראל עומד לרדת לטמיון. אך מתברר שאף החלטה של הרשויות, ובכלל זה מוסדות התכנון, אינה חלוטה. יזם כפר הנופש הגיש בוועדת ערר של מועצת התכנון והבנייה המחוזית תביעת פיצויים מהמדינה אחרי שתכנית הכפר שאושרה, בוטלה לפני שנה. ועדת הערר פסקה כי על המדינה אכן לפצותו בתוך שנה. אבל חלפה לה השנה והפיצוי לא הגיע.



ארגוני הסביבה נזעקים היום כאיש אחד כדי למנוע את חזרת הגלגל לאחור. את הלחץ כולו הם מפעילים על שר האוצר, משה כחלון, כדי שיימצא הסכום הזעום יחסית שתובע היזם מהמדינה, והם מגייסים לשם כך את השר להגנת הסביבה ממפלגתו, אבי גבאי וכן את השר לשעבר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, כיום השר לביטחון פנים שבשעתו נלחם ביחד עם ארגוני הסביבה למען שימור פלמחים כגן לאומי.



שלושה מארגוני הסביבה הגדולים בישראל – החברה להגנת הטבע, אדם, טבע ודין ומגמה ירוקה, פנו היום (רביעי) לשר האוצר וכתבו: "אנו פונים אליך על מנת שתורה על ביצוע הפעולות הדרושות לשם הצלת חוף פלמחים, שהינו נכס השייך לכלל הציבור. הפעולות הנדרשות הינן מימון שיפוי ו/או העמדת כתב שיפוי באופן מיידי, במקביל לדיון שאמור להתקיים ביום ראשון הקרוב, 10.1.16, בהתנגדויות לתכנית להכיר בחוף פלמחים כגן לאומי. בלעדי זאת, לא ניתן יהיה לבטל את זכויות הפיתוח להקמת כפר נופש, שרשויות המדינה העניקו בעבר ליזמים בתחום החוף". הם מדגישים: "הממשלה, מבקר המדינה ומוסדות התכנון הבכירים, כבר הכירו בכך שהייתה זו טעות אשר יש לתקנה. אולם, עד כה לא הצליחו מוסדות המדינה לתקן טעות זו, והדבר רובץ כיום לפתח משרדך".



הארגונים מזכירים לשר כחלון כי בדצמבר 2014, החליטה הוועדה המחוזית לתכנון ובניה מחוז מרכז, ביוזמת רשות הטבע והגנים, להפקיד תכנית אשר משנה את ייעוד השטח מכפר נופש, לגן לאומי. ההחלטה אושרה לאחר מכן, במאי 2015, בוועדת המשנה של המועצה הארצית אשר הבהירה כי החלטה זו: "מתייחסת לסיטואציה ייחודית ונדירה שבה, לאחר מאבק ציבורי, ביקשה הממשלה מנציגיה במוסדות התכנון, לשקול מחדש את התכנית המאושרת. הוועדה שקלה מחדש את היתרונות של כפר הנופש במקום זה, אל מול חסרונותיו, וסבורה שיתרונותיו של שטח פתוח - חופי, באזור כפרי בליבת המדינה, עולים על פני הפיכתו של שטח זה לכפר נופש נוסף, הנשען על הסביבה החופית, ומשנה אותה שינוי מהותי".