הפקת הלקחים של המשטרה מפרשת נשאת מלחם החלה היום. ניצב בדימוס אורי בר לב, לשעבר מפקד מחוז דרום, אמר הבוקר (ראשון) לניסים משעל ב"רדיו ללא הפסקה 103FM": "המשטרה לא נהגה נכון. היה מקום לשתף את הציבור יותר. המשטרה צריכה לזכור שהיא לא גוף חשאי שעובד בסתר. יש ציבור ויש לו משמעות גדולה וצריך לשתף אותו במה שקורה. מבחינה מבצעית הציבור זה עוד עשרות אלפי עיניים שיכולות להבחין במישהו חשוד ולהזעיק משטרה וכמו כן אזרחים שמסתובבים עם נשק. היו לא מעט מקרים שבהם הציבור היה ערני ונתפס מחבל. היה מקום כאשר מאמתים שזה המחבל, להפיץ את התמונה".
 

"מבחינה תקשורתית", המשיך בר-לב, "אין ואקום. צריך להעביר לציבור מסר מרגיע או מזהיר או מנחה. ברגע שאין קצין משטרה סמכותי שמדבר, אז מראיינים את הזבן בחנות ליד, הוא מוסר פרטים שבחלקם יכולים לגרום נזק לפעילות המבצעית והוא ודאי לא האיש שמוסמך ויכול להרגיע את הציבור. שני הנושאים האלה שהפריעו מאוד לציבור צריכים להילמד ולהיות מיושמים באירוע הבא. צריך להיות מישהו, מפקד סמכותי, שעומד מול הציבור, מרגיע ומעביר הנחיות".
 

"לגבי המפכ"ל, בוא ניתן לו את הזמן", המליץ ניצב בדימוס בר-לב. "רוני אלשיך אדם ראוי וחכם. אין לו מאה ימי חסד כאן. הציבור שופט אותו מהר. המחבל חוסל, הלקחים יופקו, ועכשיו המשך המבחן שלו. יש מה לשפר. בסופו של הליך המשטרה יודעת להשתפר ומבצעת פעולות שכאזרחים אנחנו גאים בהן".
 
על עצם הימלטות המחבל מתל אביב דרך מחסומי המשטרה הסביר בר-לב: "אם אדם שמכיר את תל אביב מבצע כזה פשע חמור, עד שמגיעים השוטרים, עד שמבינים בכלל מה מדובר, עד שהמחסומים נופלים, חולפות כמה דקות ארוכות. זה טבעו של אירוע כזה שבו יש ערפל מאוד גדול סביב האירוע מה בדיוק קרה, והאם אחת הגופות ששוכבות שם אחת היא בכלל של המחבל. ברגע הראשון ודאי שאי אפשר לשפוט אף אחד. ניידות הגיעו מהר מאוד, תוך דקות ספורות, התחילו להבין במה מדובר, ובמקביל הפעילו מחסומים. אותו יורה המשיך לירות, לפחות במקרה אחד הוא הזהיר מישהו שיורים שם, עלה על מונית, נסע, ככל הנראה ראה מחסום משטרתי, פנה, זה הזמן שבו כנראה נהג המונית התחיל להבין מי הוא הנוסע שלו,והמחבל ירה והרג אותו. הוא נסע עם המונית, ראה מחסום משטרתי, ירד והמשיך ברגל".

ערך: אסף נבו