לפי הדיווחים מחדרי החקירות של יאח"ה, ראש עיריית אשקלון איתמר שמעוני, שנעצר בשבוע שעבר בחשד לאונס ומתן שוחד, טען בחקירתו כי ערך הסכמי שתיקה עם מספר נשים, שאיתן ניהל מערכות יחסים אינטימיות בעשר השנים האחרונות, בעת שמילא תפקידים ציבוריים ופוליטיים. דיווחים אלה מלמדים פרק נוסף על הריקבון במערכת חרף כל מנגנוני הפיקוח המחמירים של המדינה והתקשורת בשנים האחרונות.



מבחינת האינטרס האישי, ההודאות במשטרה אולי יסייעו לו לקצר את ימי המעצר, אבל מבחינת האינטרס הציבורי, הן מצביעות על עצימת העיניים הכרונית של בכירי מפלגות השלטון שאותן ייצג שמעוני; בכירים השתמשו בו כקבלן קולות בפריפריה וקידמו אותו תוך התעלמות מנורות האזהרה אשר הבהבו בפניהם.



קורבן ההתנהלות הזאת הוא הציבור, קהל הבוחרים באשקלון במקרה הזה, אנשים ישרי דרך שחיפשו מועמד נקי לעיר מוכת השחיתות והפשיעה, ונתנו את קולם לאיש שזכה בעבר לתמיכתה של ציפי לבני. בלוליינות אמנותית הצליח שמעוני להלבין את הפינות האפלות ברזומה שלו, בסיוע תקשורת מקומית שראתה בו תרנגולת המטילה ביצי זהב ושכחה את שליחותה הציבורית.



שמעוני, שקודם לכן מונה על ידי פטרוניו־מיטיביו לנהל את "אתרים", שבבעלות משרד התיירות ועיריית תל אביב, ניהל את החברה הציבורית ביד רמה, בעוד ברקע היו דיווחים על אווירה בעייתית ובילויים סוערים של המנכ"ל - מלווה בקלאבר מפורסם ובאחת מאותן נשים שלהן, לפי החשד, שילם דמי שתיקה. א' נקרא לה, אקדמאית שהייתה צמודה אל המנכ"ל נמוך הקומה בפגישות עבודה בתל אביב, אבל גם בבילויים הליליים של שניהם בעיר ללא הפסקה.



כמי שחשף את הטענות נגד שמעוני עוד בשנת 2009 בכתבה ל"ידיעות אחרונות", נאלצתי לחזות באיש נבחר באוקטובר 2013 לראשות העירייה, הפך בן לילה ללוחם בארגוני הפשיעה המקומיים, ובתוך פחות משנה נהיה גם גיבור חזית הדרום של התקשורת במבצע צוק איתן.



"מדבר בעד עצמו"


ב־2009, זמן קצר לפני מתן גזר הדין של שר האוצר לשעבר, אברהם הירשזון, המליצו חוקרי יאח"ה להגיש כתב אישום נוסף נגדו, על כך שבהיותו שר התיירות ב־2005 פעל למינוי שמעוני למנכ"ל "אתרים", בניגוד לעמדת הגורמים המקצועיים. המידע על כך התקבל באמצעות תלונה למשרד מבקר המדינה. היא הפכה לחקירת משטרה, שאותה ניהל החוקר הבכיר סנ"צ יורם נעמן.



התיק נסגר. הירשזון. צילום: רוני שוצר, פלאש 90
התיק נסגר. הירשזון. צילום: רוני שוצר, פלאש 90



את החקירה קידם דווקא אחד החשודים, יו"ר דירקטוריון החברה מטעם עיריית תל אביב, רוני שטן, שכיהן בתפקיד בהתנדבות. בעדותו סיפר כיצד הירשזון הורה לו לבחור בשמעוני, וכיצד ראש העיר רון חולדאי, אשר הורה לו להימנע מקבלת תכתיבים של השותפים הפוליטיים ממשרד התיירות וממפלגת קדימה, התקפל ואישר לו לקבל את דרישת הירשזון.



החשוד הנוסף בחקירה, שמעוני, עוצב כחיה פוליטית מאז היה אחד משלושת יועציו של שר הבריאות לשעבר, דני נוה, לענייני מרכז הליכוד. שמעוני, משה פונטי ודוד לניאדו חברו אז לשלומי עוז המנוח, ובהמשך עברו ארבעתם לשורות קדימה שהסתערה על השלטון. המפלגה החדשה מינתה את שמעוני למייסד הסניף באשקלון, ובתוך זמן קצר הוא נבחר למועצת העיר כנציג קדימה. בפריימריז לראשות המפלגה היה מנכ"ל "אתרים" שמעוני מראשי מחנה לבני וסייע לה גם לנצח בעיר האסטרטגית של מחנה אבי דיכטר ושאול מופז, מה שבדיעבד הביא לה את ראשות המפלגה.



"חולדאי היה בדעה כי חובה למנות את האדם המתאים ביותר ולא להסכים למינוי פוליטי", אמר שטן לחוקרי יאח"ה, "ב־14 במאי זומנתי לפגישה עם שר התיירות דאז הירשזון בגני התערוכה... נדרשתי באופן מפורש לדאוג למינוי שמעוני למנכ"ל 'אתרים'. כאשר אמרתי כי חובתי למנות את האדם המתאים, אמר לי השר: 'שמעוני לא פחות טוב מאחרים, כדאי מאוד שהוא ייבחר'.לאחר מכן נפגשתי באקראי עם הירשזון בקניון רמת אביב, והוא שב והודיע לי שאני חייב לדאוג לבחירת שמעוני, 'כדאי שאתה ועיריית תל אביב תפסיקו להתעסק איתי'".



בשלב הזה, סיפר שטן, חולדאי זימן אותו ללשכתו ואמר לו כי שינה את עמדתו והוא נאלץ לבקש ממנו לדאוג לבחירת שמעוני.



שמעוני סייע לה לנצח בפריימריז של קדימה. לבני. צילום: מרק ישראל סלם
שמעוני סייע לה לנצח בפריימריז של קדימה. לבני. צילום: מרק ישראל סלם



שטן שחזר בפני החוקרים כיצד הקים ועדת איתור לבחירת מנכ"ל וסיפר כי התקבלו 31 הצעות, שמהן העביר חמש למכון השמה, ובהן מינויו של שמעוני - למרות הניקוד הנמוך ביותר. "הוא זכה להעדפה גם בשלב הראיונות, את הראיון קיים נציג המדינה", ציין שטן בעדותו, "לפי השאלות היה ברור שנציג המדינה מתואם עם שמעוני. השאלות היו מוזמנות ושיפרו את הניקוד שלו".


נחקר אחר ממשתתפי המכרז הגדיר כך את ההתייעצות הסופית: "היה ברור לכולם שאין מנוס מבחירת שמעוני, למרות שכל המועמדים האחרים היו טובים ומנוסים ממנו".



בסיום החקירה אמר שטן לחוקרים: "לאחר המכרז התייסרתי שנטלתי חלק במעשה פסול זה, כאדם וכאזרח, ויזמתי מהלכים לביטול המינוי. כתוצאה מכך התפתחה מלחמה, ושמעוני הפעיל נגדי את כל כוחותיו הפוליטיים. הוא הצליח להישאר בתפקיד ואני נאלצתי לעזוב".



הכנות של שטן לא סייעה לו במשטרה. החוקרים המליצו להגיש כתב אישום נגדו ונגד הירשזון ושמעוני בעברות של מרמה והפרת אמונים. "התיק הזה מדבר בעד עצמו", אמרו לי אז גורמים רשמיים במשטרה. "יש כאן מינוי של מנכ"ל במכרז לא תקין. הראיות לימדו שההליך היה לא תקין וגורמים מחוץ למכרז פעלו לבחירת שמעוני, ביניהם שר התיירות הירשזון".



כחודשיים לאחר פרסום הכתבה הוציאה פרקליטות מחוז תל אביב הודעה מיוחדת לסנגורים על סגירת התיק בנימוק ש"מכלול נסיבות העניין אינן מצדיקות הגשת כתב אישום". פרקליטת המחוז הייתה רות דוד, את שמעוני ייצגה פרקליטה בכירה לשעבר במחוז תל אביב, עו"ד פנינה גיא, ממשרד עו"ד גדעון פישר.



"דאווינצ'יק כזה"


"המועדונים המועדפים על שמעוני במהלך הקדנציה שלו ב'אתרים' היו 'הקלרה' בחוף הים וה'יא יא' בקומה החמישית של בניין מגדלור ברחוב בן יהודה", מספר אדם שעקב אז אחר מהלכיו. "הוא היה מגיע עם בחורה יפהפייה בשם א' שהייתה גם סוג של מזכירה אישית וראש הלשכה שלו, עם 'הצל' שלו משה פונטי מאשקלון ועם אחד הבעלים של 'אלנבי 40'. החבורה הזאת הייתה יוצאת קבוע. היו דופקים כניסות למקומות הכי חזקים בעיר. א' בחורה מרשימה וגבוהה, ואיתמר נראה ליצן לידה, נמוך ושמן כזה, אבל העיקר שהיה מתלבש רק במותגים הכי נחשבים".



חולדאי. צילום: מגלן
חולדאי. צילום: מגלן



אותו אדם מספר שגם נפגש עם השניים לרגל עסקיו: "בפגישות עבודה היא הייתה סוג של נערת יחסי ציבור, מתחנחנת על אנשים, רושמת דברים שנאמרו בפגישה, אבל גם הייתה מקפידה לשבת מול המשתתפים, כמעט נוגעת, נועצת מבטים וכל הזמן משדרת רמזים מיניים. זו לא אווירה של משרד ממשלתי".


וכך, מעבר לחקירה הרשמית של יאח"ה על עצם המינוי, במשטרת תל אביב הצטברו ידיעות מודיעיניות על האנשים אשר הקיפו את שמעוני ב"אתרים", חברה השולטת על נכסים ציבוריים בשווי מאות מיליוני שקלים לאורך חופי העיר, שחלקם מועדים לפורענות בכל הקשור לתופעת הפרוטקשן וארגוני הפשע.


"שמעוני הכניס כאן סטנדרטים חדשים מהדרום הפרוע", טען במשטרה אחד האנשים שעבדו מולו. לדבריו, "האנשים שלו מאשדוד ומאשקלון, שהיינו קוראים להם 'הכנופיה הגרוזינית', בהם פונטי, התנחלו ב'ארקפה' מתחת למשרדים של 'אתרים' ברחוב הארבעה והפכו את המקום למשרד שלהם. אם היו מרימים טלפון למנכ"ל ואומרים לו: 'תרד', הוא היה יורד. לפעמים זה היה נראה כאילו הם מעורבים בכל תנועה עסקית של החברה, מכרזים, חידוש הסכמי שכירות והתקשרויות עם חברות שמירה".



מקור היכרותו של שמעוני עם השלושה היא באשקלון. "לברנז'ה העבריינית יש שם חלק בלתי נפרד בפוליטיקה, וכאשר שמעוני קיבל את הג'וב בתל אביב, הם נדדו אחריו", מספר אדם שהעביר מידע לאחת מיחידות המשטרה. "אני זוכר את אחד מהם יושב לבד במסעדה, גדול כזה עם מעיל עור, מזמין זכיינים לפגישות איתו ואומר להם: 'אנחנו צריכים כסף כדי לתרום לבחירות של שמעוני לראשות העיר'. מול מתמודדים מסוימים במכרזים הוא היה משתמש בשם של שלום דומרני".



שמעוני עצמו תואר על ידי אחד ממכריו כ"בעל קודים של פוזאי, דאווינצ'יק כזה, אבל בשיחות פרטיות הוא היה אומר שהשלושה התעלקו עליו. הוא יודע שהם פונים לזכיינים וגם ברור לו שהם פונים אליו בשם מתמודדים על זיכיונות. באורח פלא, מאז שיאח"ה פתחו בחקירה על המינוי, השלושה נעלמו. גורמים במשטרה אמרו לו באותה תקופה: 'אנחנו יודעים שאתה מאוים, שמור על עצמך, אם אתה צריך עזרה - פנה אלינו'".



לא לעולם חוסן


אחרי שהתיק הפלילי נסגר והחשדות על התנהלותו של שמעוני ב"אתרים" נותרו רק במאגרי המודיעין של המשטרה, הגיע הניצחון המוחץ בבחירות לראשות עיריית אשקלון. הקמפיין עורר תהיות לאור ההשקעות העצומות בפרסום המותג שמעוני. ב־2009 פנתה העמותה לאיכות השלטון באשקלון בתלונה לרשם העמותות בטענה כי שמעוני, שכיהן אז כנשיא עמותה לאוכלוסיות מוחלשות, עשה שימוש בכספי העמותה כדי לקדם את הפרויקט "אשקלוני קונה מאשקלוני". רכזת רשם העמותות ענתה לעמותה אז: "מעיון בתיק העמותה עולה כי העמותה ביקשה להוסיף למטרותיה מטרה נוספת: 'קידום עסקים בעיר אשקלון' ובתוכה פרויקט 'אשקלוני קונה מאשקלוני'. מטרה זו לא אושרה ונשלח מכתב מטעמנו בעניין, אשר טרם נענה".



בשבוע שעבר, עם מעצרו של שמעוני, התברר כי לא לעולם חוסן. הקשר בין א' לשמעוני הגיע לידיעת יריביו במועצת העיר, שטרחו והגיעו להסכם השתיקה אשר נחשף ביוזמתם וחולל את הפרשה. חוקרי המשטרה החלו לבדוק את הדברים בעקבות הפרסום בחדשות 10, והחקירה חשפה פרשות נוספות, שבהן לפי החשד ביצע שמעוני עברות מין בכמה נשים ושילם להן כספים בתמורה לשתיקתן.



אחד ממקורבי שמעוני טען בשבוע שעבר כי הקשר עם א' החל בזמן שלא היו ביניהם יחסי מרות, בשעה ששניהם היו פעילים בפרויקט ההקמה של קדימה, ורק כאשר שמעוני קיבל את "אתרים", הוא הביא אותה לעבוד בלשכתו. לפי העולה מהחקירה, הסכם השתיקה נחתם כאשר שמעוני עזב את "אתרים" לטובת עיריית אשקלון, וא', לפי טענותיו של שמעוני בחקירה, עשתה לכאורה סימנים שהיא אינה מוכנה לוותר על מתחם הנוחות שלה. לפי הפרסומים, ההסכם עלה לשמעוני מאות אלפי שקלים.



אגב, פונטי, זה שתואר כאחד מחברי "הכנופיה הגרוזינית" בחברת "אתרים", נעצר בשבוע שעבר עם שמעוני בחשד שתיווך בינו לבין קבלנים. לפי החשד, כספי השוחד מהקבלנים שימשו בחלקם לתשלום עבור הסכמי שתיקה שערך לכאורה שמעוני עם הנשים. 



תגובות


סנגורו של שמעוני, עו"ד ירון לונדון, מסר בתגובה: "כסף שעובר הוא לא תמיד שוחד. אכן נלקחו הלוואות על ידי בני משפחתו אבל זה היה בהליך כשר לחלוטין והכל ממוסמך ומתועד. לגבי הסכם השתיקה, הסכמים מסוג זה אינם מהווים עברה פלילית, מדובר בהסכם סודיות בין שני אנשים מבוגרים אשר ניהלו רומן, ואין בו כל התניה המנוגדת לחוק". בנוגע לטענות על הסכמים עם עובדות עירייה אשר היו תחת מרותו נמסר: "לא מדובר בראיות לכך שהיה משהו ביניהם, לא כל מערכת יחסים היא פלילית וגם בחוק איסור קיום יחסי מין תחת יחסי מרות יש מקרים יוצאים מן הכלל המתייחסים לרומן בין שני אנשים וזה לאו דווקא פלילי".



פרקליטו של משה פונטי, עו"ד עמיר ג'ורג'י, מסר בתגובה: "המעצרים נראים כניסיון להפעלת לחץ על שמעוני דרך סביבתו הקרובה".



מפרקליטות מחוז תל אביב (פלילי) נמסר בתגובה: "לאחר בחינה מדוקדקת של מכלול הראיות בתיק זה, הגיעה הפרקליטות למסקנה כי התיק נגד איתמר שמעוני, אברהם הירשזון ורוני שטן ייגנז בעילה שמכלול נסיבות העניין אינו מצדיק הגשת כתב אישום. החלטה זו נעשתה על דעת פרקליט המדינה דאז ונסמכה על מגוון שיקולים ראייתיים ומשפטיים. בין היתר, קשיים ראייתיים בהוכחת מכלול טענותיו של שטן בנוגע לליקויים במינוי שמעוני, בהינתן ששטן הנו שותף לעברה ועדותו טעונה חיזוקים ראייתיים; היעדר אפשרות להוכיח, כנדרש במשפט הפלילי, את מודעותו של שמעוני לליקויים במכרז לבחירתו לתפקיד, בהתחשב בכך שעמד בתנאי הסף של המכרז ומינויו אושר על ידי הוועדה לבדיקת מינויים בחברות ממשלתיות (ועדת רביבי); וחלוף הזמן מביצוע העברות לכאורה ועד לתלונתו של שטן, ללא הסבר משכנע לשיהוי זה. חלק מטענותיו של שטן הופרכו בגרסאות של נחקרים אחרים ואף בראיות חיצוניות נוספות. אומנם בתיק נתגלו פגמים בהליך המינוי, אך לאור מכלול הנסיבות לא היה ניתן לבסס בגינם כתב אישום, כנדרש במשפט הפלילי. הודעה על סגירת התיק נשלחה לסנגוריו של שמעוני, כמקובל".



מראש עיריית תל אביב יפו נמסר בתגובה: "חברת 'אתרים' הנה חברה ממשלתית, ועל כן הליכי בחירתו של מר איתמר שמעוני למנכ"ל 'אתרים' נעשו על ידי המדינה בפיקוח של רשות החברות הממשלתיות, כאשר מינויו של מר שמעוני למנכ"ל 'אתרים' נדון והוכרע בערכאות שונות. מעבר לכך, הדברים המועלים על ידיכם נבדקו בעבר ונמצא שאין בהם ממש". 



רשימות נוספות של אמיר זוהר באתר פוסטה www.posta.co.il