במהלך 20 שנות פעילותה הצליחה עמותת “משאלת לב", השלוחה הישראלית של עמותת Make a Wish העולמית, להגשים את משאלותיהם של כ־3,000 ילדים החולים במחלות מסכנות חיים, ממשאלות צנועות יחסית כמו קניית מחשב ועד חלומות גדולים כמו פגישה עם נשיא ארצות הברית ביל קלינטון בשעה שכיהן בתפקידו.



“כששואלים ‘מה אתה רוצה להיות כשתהיה גדול', רבים עונים עשיר או מפורסם", אומרת מנכ"לית העמותה דניס בר־אהרון, שייסדה אותה יחד עם בן זוגה אבי. “אני אומרת שהאנשים הכי שמחים הם אלה שנותנים לקהילה, זה האושר".



דניס עלתה ארצה ב־1991 במהלך מלחמת המפרץ וזמן קצר לאחר מכן נאלצה להתמודד עם מותו של אחיה, דיוויד ספירו, ממחלת הסרטן. “דיוויד היה צעיר, אבל פילנתרופ בנשמה", מספר אבי. “כבר אז הוא אמר שצריך למצוא פעילות שיכולה לעזור לאנשים במצוקה. התחלנו לחפש, ודניס הכירה את עמותת Make a Wish עוד כילדה בארצות הברית. פנינו אליהם, הם הזמינו אותנו ועברנו תהליך שבו קיבלנו זיכיון להשתמש בשם בישראל. להמשיך את החזון. זה היה תהליך של גיוס משאבים ומתנדבים. הכי קשה היה ליצור אמון עם העובדים הסוציאליים והצוות הרפואי בבתי החולים כדי להפנות אלינו ילדים. הם פחדו שעם כל הרצון הטוב, אולי נאכזב אותם. 20 שנה לאחר מכן אנחנו נהנים גם בצד המקצועי וגם הנפשי. יש הרבה סיפוק ואושר לראות ילדים שמגשימים חלום".



לפני שלוש שנים איבד גם אבי את אחיו, דורי, אחד מפעילי העמותה, לאחר שחלה במחלת הסרטן.



החזון שעומד מאחורי העמותה הוא להעניק לילדים שמחה ותחושת הגשמה, בתקווה שאלו יתרמו להחלמתם. “אנחנו עמותה שמדברת על תקווה, אמונה והנאה. אנחנו לא מדברים על הנורא מכל", מספרת דניס. “אנחנו מרגישים שהגשמת המשאלה עוזרת לתהליך ההחלמה. פרופ' טל בן שחר וד"ר ענת שושני עשו מחקר על השפעת המשאלה. לקחו 55 ילדים שזכו להגשמה וראו תוצאות חיוביות. קראתי במחקר שלהם משהו שכל כך אהבתי: זו לא מטרה, זו משאלה. ההבדל הוא שבמשאלה הם מרגישים שזכו בבלתי אפשרי. מטרה, לעומת זאת, ניתנת להשגה. כך גם להיפגש עם ג'וני דפ, משימה שאני עובדת עליה כרגע, הרבה פעמים נשמעת כדמיונית".



“כמו פיות"


מאז הקמתה הגשימה עמותת Make a Wish העולמית 384 אלף משאלות ברחבי העולם, כשכל 22 דקות מוגשמת אחת. בישראל הגשמת המשאלה הראשונה הייתה ב־1996, כשאדמונד בן ה־9 ביקש וקיבל מחשב חדש.



“הארגון העולמי מרושת ב־40 מדינות ברחבי העולם", מספר אבי. “כל מדינה עוזרת לאחרת בתיאומים. זה מאפשר לנו לעשות דברים שלפעמים נראים בלתי אפשריים וגם נותן למפורסמים ביטחון שכל הטיפול שקשור לפרטיותם ייעשה בצורה מקצועית. פעמים רבות הם מבקשים להימנע מפרסום ורק כך הם מוכנים לשתף פעולה".



“יש הרבה סיפוק ואושר לראות ילדים שמגשימים חלום". דניס ואבי בר אהרון. צילום: סיון פרג'
“יש הרבה סיפוק ואושר לראות ילדים שמגשימים חלום". דניס ואבי בר אהרון. צילום: סיון פרג'



מדי שנה מגיעות לעמותת “משאלת לב" כ־400 פניות של חולים בני 3־18 במחלות מסכנות חיים. המשאלות מגיעות לארגון מהילדים עצמם, בני משפחה או עובדות סוציאליות בבתי חולים. לאורך השנים הוגשמו על ידי העמותה מגוון משאלות, בהן של ילדים ערבים נוצרים שביקשו להיפגש עם האפיפיור פרנציסקוס וזכו לכך בעת ביקורו בישראל ב־2014; של מעריצה של ג'סטין טימברלייק שזכתה לשוחח איתו כחצי שעה לפני שעלה להופיע; ושל ילד שהתלווה לקומיקאי ג'רי סיינפלד ליום צילומים.



“לאדם מבוגר, ילד חולה זה משהו שנוגע בנימים הכי עמוקים", מסביר אבי את ההיענות. “גילינו שככל שהסלב יותר מפורסם - ממסי, דרך רונאלדו ומייקל ג'ורדן ועד לכוכבי הוליווד - ברגע שהם שומעים שמכל הבקשות הילד בחר להיפגש דווקא איתם, אתה מוצא אצלם ענווה אמיתית. לפעמים הכוכב שואל: ‘מכולם הוא ביקש להיפגש איתי?'. רואים את הענווה הזאת גם בפגישה, שבה אין אמירה של ‘בוא נעשה סלפי', אלא יושבים אחד על אחד. יש, למשל, הסיפור הידוע של ביל קלינטון שנפגש בעבר עם יוני דותן, כשחלה בסרטן, ועדיין שומר איתו על קשר; או ביל גייטס שהטיס נער לאי הפרטי שלו, והיום הבחור מצליח מאוד אחרי שסיים בהצטיינות לימודי הנדסת מכונות בטכניון".



לדברי דניס, אותם מפורסמים בדרך כלל נענים לבקשות משום שגם בני משפחתם או חבריהם הקרובים התמודדו עם אותן מחלות. “אני מאחלת שלא יזדקקו לנו, אבל אם כן, אז שנוכל להגיע לכל ילד שמבקש", אומרת דניס. “שאנשים יהיו מוכנים לתרום ולהיות חלק מאיתנו. בארץ, רק ממחלת הסרטן, מצטרפים כל שנה 300 ילדים למעגל".



הגשמת המשאלה היא ללא ספק עניין משמח, אבל לא פעם, כשמשאלה מתגשמת ומגיעה לסיומה, הילדים החולים נאלצים להתמודד עם רגשות צער ועם קושי להמשיך בחייהם. “אנחנו נותנים לצוות את הכלים כדי לדעת להיכנס לעולם המאוד פרטי של המשפחה", מספר אבי. “להיכנס עם מטה קסמים, לעשות את מה שהם יודעים ולצאת כמו פיות. אם נותר קשר יותר מדי קרוב, זה עלול להזיק ולא לתת להם כוחות להמשיך הלאה".  



לתרומות, התנדבות ואינפורמציה נוספת ניתן לפנות למשרדי העמותה בטלפון 09-7602848 או להיכנס לכאן



או דרך דף הפייסבוק Make A Wish Israel http://www.facebook.com/MakeawishIL