כולנו סובלים מהקור בשיא החורף. אנו מדליקים את החימום בבית וברכב, ממעטים ביציאות לא נחוצות החוצה ונמנעים מהגשם. אבל מה אפשר לעשות עבור מי שמתקשה אפילו להסביר לנו שקר לו? קבלו מספר עצות מד"ר גיל שביט, ווטרינר מוסמך, איך נוכל לשמור על הכלבים שלנו בבריאות טובה ובמצב רוח טוב גם בחורף. 



 ד"ר שביט מסביר כי כלבים הקשורים שעות רבות בחוץ, כלבים שאינם מוגנים מגשם, כלבים קטנים בעלי שיער קצר (לכלבים קטנים, שטח פני העור גדול יחסית למשקלם, לכן מוגבר אצלם גם אובדן החום וחשיפה לקור). כשהטמפרטורות בגופם יורדת מתחת ל- 36 מעלות, נכנסים בעלי חיים למצב הנקרא היפותרמיה. הסימנים הקליניים הם: אדישות, רעידות בגוף, חוסר רצון לאכול ולשתות.



הסכנות במצב של היפותרמיה מגוונות ועשויות אפילו להיות קטלניות. איברים פריפריאליים כמו אוזניים, זנב, כפות הרגליים, מקבלים פחות דם במצב של היפותרמיה. כשהמצב נמשך, איברים אלו עלולים לסבול מנמק ואף לנשור. בנוסף, בכל הגוף, תתקיים ירידה חדה בחילוף החומרים, ירידה בפעילות הלב, ירידה באספקת דם וחמצן לאיברים חיוניים ובמקרים קיצוניים, קריסת מערכות ומוות.

מה ניתן לעשות ע"מ להגן על חיות המחמד שלנו מפני הקור? 
כל שנרבה להשאיר את חיות המחמד שלנו בבית החם, כן ייטב. עבור הכלבים החיים מחוץ לבית, יש לדאוג למלונה אטומה למים, המוגבהת מעט מעל לפני הקרקע. רצוי לרפד את מצעם עם מזרן ושמיכה ולבדוק שיהיו יבשים. גם את הכלבים החיים מחוץ לבית מומלץ להכניס הביתה בימים קרים, לייבש את פרוותם שנרטבה במגבת כלבים ולדאוג שגם להם תהיה פינה חמה מהקור", מסביר ד"ר שביט.

"כלבים קטנים וגורים סובלים הרבה יותר מהקור", ד"ר שביט מטפל בכלב. צילום: יח"צ
"כלבים קטנים וגורים סובלים הרבה יותר מהקור", ד"ר שביט מטפל בכלב. צילום: יח"צ


"בחורף, עולה צריכת האנרגיה של הכלב, עקב הצורך לחמם את גופו, לכן גם צריכת המזון עולה. בנוסף, לא לשכוח אספקת מים טריים גם בחורף. הפרווה משמשת לחימום הגוף של הכלב ולכן מומלץ שלא לספר כלבים החל מהסתיו ועד לאביב".
 
"קיימים בשוק מעילים מיוחדים לכלבים, זה רק לשם הסטטוס האופנתי, אלא מאוד מומלץ לחמם בהם כלבים קטנים בעלי שיער קצר, שקשה להם להתחמם בעצמם והם יותר פגיעים לקור. חתולים אוהבים למצוא מקלט מהקור, בתוך מנועי מכוניות, אליהם הם חודרים מתחתית הרכב. כדאי לבדוק ולהרים את מכסה המנוע, על מנת לבדוק שאין במנוע חתול העלול להיפגע בעת הפעלת המנוע" מוסיף הווטרינר.
 
איך לטפל בכלב המגלה סמני היפותרמיה?
"הכניסו מיד את הכלב הביתה, יבשו היטב את פרוותו ותנו לו לנוח ליד מקור חום (לא קרוב מדי!). הביאו את הכלב לווטרינר שלכם. הווטרינר יעריך את מצבו הקליני ובמידת הצורך, מעבר לחימום חיצוני בעזרת מנורת חימום, בקבוקים חמים וכו' ויחבר את הכלב לאינפוזיה חמה. אינפוזיה חמה הינה החדרת נוזלים שעברו חימום, ישירות לכלי הדם. זוהי השיטה המהירה והבטוחה ביותר לטפל בהיפותרמיה. הנוזלים החמים מגיעים במהירות דרך מחזור הדם, לכל מקום בגוף ובעיקר לאיברים החיוניים, כמו הלב, הכבד, הכליות וכדומה".
 
"חשוב מאוד לדאוג לחיות המחמד שלנו מפני הקור. ישנם גזעי כלבים, כמו האסקים למשל, שלא מתרשמים מהחורף הישראלי וגם כשאנו מכורבלים ליד התנור, הם אוהבים לשכב בשמחה על הדשא הקפוא. אבל רוב הכלבים, מעדיפים להיות בבית, בסמוך למקור חום, ממש כמונו. נכון שהם עלולים ללכלך קצת את הבית בבוץ, הפעם אנא התעלמו מכך. יבשו את הכלבים הרטובים, חממו אותם, האכילו אותם היטב והתכרבלו איתם מול הטלוויזיה. זה מגיע גם להם".