רבים מתושבי אשקלון נשאו אתמול את עיניהם לבית משפט השלום בראשון לציון, שם דן השופט מנחם מזרחי בבקשה להארכת מעצרו של ראש העיר איתמר שמעוני שחשוד, בין היתר, בשורת עברות מין, בהן אונס, בקבלת שוחד והעברת דמי שתיקה למתלוננת. בסופו של הדיון הוארך מעצרו בשישה ימים נוספים. 
 
למרות החשדות שעומדים נגד ראש העיר, לא מעט מתושבי העיר ממשיכים לעמוד מאחוריו. "יש לנו ראש עיר מצוין", אומר תושב העיר נדב יצחק. "גם בתקשורת אתה רואה שמתחילים להעלות דברים מ־2007, סתם כי מחפשים אותו. אני יודע מי הוא מבחינתי. הוא הפך את אשקלון, קידם אותה בצורה מדהימה וכולם כאן אוהבים אותו, יש לו תמיכה של 100%. אנחנו לא מאמינים לסיפורים. אנחנו מאמינים למערכת החוק שתדע לעשות את עבודתה. אני מאמין שבסוף יתברר שהכל פוליטיקה. אלה מתחרים פוליטיים שהפילו אותו".

נדב יצחק. צילום: אריאל בשור
נדב יצחק. צילום: אריאל בשור

 
"הכל שמועות", טוען גם תושב העיר חיים הולנדר. "אשקלון היא עיר עם 140 אלף תושבים ו־280 אלף דעות. תפיץ שמועה בוואטסאפ, ובתוך דקה כולם יחשבו שמדובר באמת לאמיתה. מה שראש העיר עשה בחייו הפרטיים לא מעניין אותי ועוד הרבה אנשים. אם ימצאו שהוא עשה דברים לא כשרים, כמו שמצאו אצל יצחק רוכברגר מרמת השרון ואצל שלומי לחיאני מבת ים - שלא ימשיך בתפקיד. אבל אני מאוד מקווה ומאמין שזה יסתיים בכלום. הרי אין לי ספק שבסוף נקרא שורת זיכוי קטנה בעיתון".
 

רוברט שאל, תושב העיר, מבקש להסביר את המצב באמצעות משל. "בחור צעיר סיים אקדמיה לאמנות", הוא אומר. "הוא צייר תמונה גדולה, לקח לשוק הסמוך וכתב על שלט: 'אני צייר חדש. אם מישהו רואה מקום שזקוק לתיקון, שיסמן לידו וי'. הוא חזר אחרי יומיים וכל התמונה הייתה מסומנת. המורה שלו אמר לו: 'תצייר עוד תמונה, אבל תרשום לידה: 'אני צייר חדש, מי שיש לו הערות שיתקן בעצמו''. חזר הצייר אחרי יומיים ולא היה שום תיקון. הסביר לו מורה: 'הערות יש לכולם, אבל לתקן אף אחד לא מוכן'".

אשקלון. צילום: אריאל בשור
אשקלון. צילום: אריאל בשור

 

"אחריות מוסרית"

רבים באשקלון מתעקשים להאמין בחפותו של שמעוני, האיש שנכנס לחייהם בסערה אחרי שניצח את בני וקנין בבחירות 2013 ועלה לכותרות אחרי שהנהיג עיר מוכת טילים במבצע צוק איתן. שמעוני צבר מוניטין של מי שנלחם בארגוני הפשע, אלא שיש גם גורמים בעיר שלא מהססים למתוח על שמעוני ביקורת, בהם ד"ר ריקי שי, חברת המועצה מהאופוזיציה שהתמודדה בעבר פעמיים על ראשות העיר. "מכיר את חוק הראשוניות?" שואלת כעת ד"ר שי. "תמיד אתה זוכר את ההתחלה ואת הסוף. לא זוכר את האמצע. השנה הראשונה של איתמר בתפקיד הייתה מדהימה. הייתה סערה גדולה, מסיבות ראווה. גם אני הייתי בתוך האופוריה הזאת, באשליה. יש לו כריזמה מעולה, והוא יודע לגרום לך להאמין במה שהוא רוצה, אבל משהו בדרך התפקשש. הרבה פעמים אמרו לי: 'תעזבי, הרי להיות חברת מועצה זו התנדבות', אבל אתה לא יכול לוותר על האחריות המוסרית שלך לתושבים. הם מאמינים לך".
 
לטענת ד"ר שי, היא כבר שאלה בעבר את שמעוני על הפרשיות השונות שמועלות כעת ועל דמי השתיקה ששולמו לפי החשד, אך לדבריה, ראש העיר בחר לא לענות. "לא מעניינים אותי חייו הפרטיים", היא מדגישה. "אמרתי: 'אתה נראה טוב, יודע לדבר, יכול להשיג כל אישה שאתה רוצה, אבל לא תחת מרות, כשלאישה אין את הבחירה להגיד לא ואתה עוד משלם כדי להשתיק'. זו מאפיה. אמרתי: 'אתה לא צריך לתת לי תשובה, זה הציבור שצריך לקבל תשובות. העובדה שתשתוק רק תעצים את הדברים וחבל'. ברגע שאתה נותן תשובה, אפילו 'מעדתי, עשיתי', אנשים יסלחו, יבינו, אבל ברגע שאתה אומר שאתה מעל כולם, לא עושה להם חשבון, זה רק יוביל לאנטגוניזם".
 
לא מדובר בחדירה לפרטיות?
"חורה לי שדווקא נשים אומרות: 'יש משפחה'. בטח שחבל לי על המשפחה והילדים. הם לא אשמים. אבל שייקח אחריות. אני אחראית למשפחה שלו? הוא אחראי. קמתי בישיבת מועצה ושאלתי: 'היה או לא היה?' אם אנחנו אומרים: 'זה בסדר, יש לו כסף, הוא יכול להשתיק את מי שהוא רוצה', אז זה גרוע מאוד". 

ריקי שי. צילום: אריאל בשור
ריקי שי. צילום: אריאל בשור

 

לא לוקחים צד


האהדה לשמעוני ברחבי העיר באה לידי ביטוי גם ברשתות החברתיות: הוקמו כבר כמה קבוצות פייסבוק שטוענות לחפותו. בימים האחרונים אפילו הוקם מוקד טלפוני לקריאת פרקי תהלים "למען הצלחת ראש העיר", שאליו נרשמו אלפים מתושבי העיר.
 
שמעוני, בן 47, דאג במהלך כהונתו לטפח היטב את מערך הדוברות וההסברה בעיר. אפילו כשביקשתי לשוחח עם בכירי העיתונות המקומית, הם סירבו בנימוס, לא רצו לקחת צד בפרשה.
 
"כשהכרנו הוא לא היה כזה", אומרת ד"ר שי. "שנינו באנו מהשכונות. הוא היה אומר: 'ריקי, אנחנו הולכים לעשות דברים בעיר הזאת'. אני חושבת שהכוח והכסף הפכו אותו לעריץ. הוא היה אומר: 'אחת, שתיים, שלוש',  ומי שלא היה לצדו יצא החוצה. לא יכול להיות שלא נוכל להביע דעה. אנשים שמגיעים לתפקיד כזה מרגישים שהם הפכו למלכי העולם. יש תקציבים ונכסים. התושבים שמגיעים צריכים להתנצל שהם הגיעו לבקש עזרה. לא מבינים שנבחרי הציבור צריכים לשרת אותם. הכוח משחית".

איתמר שמעוני ראש עיריית אשקלון בבימ"ש, חשוד אונס. צילום: אבשלום ששוני
איתמר שמעוני ראש עיריית אשקלון בבימ"ש, חשוד אונס. צילום: אבשלום ששוני

 
אם לא יוגש כתב אישום, האם שמעוני יוכל לדעתך להישאר בתפקיד?
"עם  כל הסימפתיה שיש לי אליו, ויש לי - לא. זו תהיה אמירה מאוד קשה כלפי החברה. אם אתה מוותר לאדם כזה, אז למה את האדם הפשוט תכניס לכלא? הוא הודה בדמי שתיקה, וזה חמור מאוד. גם אם אני אשאר לבד במערכה, אני אלך עם האמת שלי. יכול להיות שיכעסו עלי, אבל ככה חברה מתוקנת צריכה להיות".
 
בלשכתו של שמעוני בחרו לא להגיב.