בדיון שנערך היום (רביעי) במסגרת כינוס שדולת הגמלאים, סיכמו חברי הכנסת בשדולה ימשיך המאבק לטובת זכויות המבוטחים שנפלטו מפוליסות הביטוח הסיעודי הקולקטיבי ובטווח הרחוק סוכם כי הפתרון ההולם והאמיתי יהיה חקיקת חוק ביטוח סיעודי ממלכתי. שר הבריאות, ח"כ יעקב ליצמן בישר בכינוס: "ב-1 בינואר 2017 הביטוח הסיעודי הממלכתי יכנס לתוקף בהתאם לסיכומים של ההסכמים הקואליציוניים. אני עומד בפני תיקונים אחרונים עם מנהל אגף התקציבים באוצר והשר. אני יכול להבטיח, בלי נדר, שלא אניח ולא אשקוט עד שהביטוח הממלכתי יכנס לתוקף והוא ייכנס".



זו הפעם הראשונה ששר בריאות בישראל מתחייב על הפעלת סיעוד ממלכתי, עדיין לא ברור אם בחקיקה ראשית או בתקנות, שיוציא את הקשישים במדינה מהתלות המוחלטת בשוק הביטוח הפרטי. אם המהלך אכן יצא לפועל מדובר במהפכה הגדולה ביותר בתחום הבריאות והרווחה מאז חוק ביטוח בריאות ממלכתי משנת 1994 שהוביל שר הבריאות דאז, חיים רמון. מעבר לכך ליצמן אף הזכיר את המהלך כתנאי בהסכמים הקואליציוניים ובישר שהוא ושר האוצר, משה כחלון, פועלים יחדיו לקידום הנושא. ליצמן עצמו ניסה גם בכהונתו הקודמת לקדם את הנושא ללא הצלחה ונראה שבכהונתו הנוכחית הוא נחוש להשלים את המהלך.



"נגביל את כוחה של המפקחת על שוק ההון והביטוח"


כינוס השדולה שיזמו ראשיה איציק שמולי, נחמן שי ויואב קיש עסק בניסיון למצוא גם פתרון מידי לרבבות מבוטחי פוליסות הביטוחים הסיעודיים הקולקטיביים שפקעו והותירו אותם ללא כיסוי ביטוחי עליו שילמו עשרות שנים. ח"כ נחמן שי (המחנה ציוני) הדגיש: "המדינה הפקירה את מאות אלפי המבוטחים בביטוח הסיעודי. לפני שמנהיגים ביטוח סיעודי ממלכתי יש להבטיח את זכויותיהם של מבוטחים אלה. מצוקתם אינה סובלת דיחוי ואינה יכולה להמתין עוד".



ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני) אמר בכינוס: "רק לפני חודש הבטיח שר האוצר שבמשמרת שלו לא יזרקו קשישים לרחוב והנה עכשיו זה בדיוק מה שקורה כשחברות הביטוח ממשיכות לבטל פוליסות וכחלון לא נוקף אצבע. אנחנו דורשים משר האוצר להתחיל לשמור גם על המבוטחים ולא רק על חברות הביטוח ולחייב את חברות הביטוח להמשיך למבוטחים את הפוליסות שעליהן שילמו כבר 30 שנה. בטווח הארוך הפתרון היחידי האפשרי הוא מעבר לביטוח סיעודי ממלכתי".



בכינוס השתתפו מלבד שר הבריאות, יעקב ליצמן (יהדות התורה), גם השרה לשוויון חברתי גילה גמליאל (הליכוד), שר הרווחה חיים כץ (הליכוד), יו"ר האופוזיציה, ח"כ יצחק הרצוג, מנכ"ל הביטוח הלאומי, פרופ' שלמה מור יוסף, יו"ר הסתדרות הגמלאים, שמואל מזרחי ואחרים.



שר הרווחה, חיים כץ, התייחס באירוע למאבק לביטול הביטוח הסיעודי ואמר: "נגביל את כוחה של המפקחת על שוק ההון והביטוח שמחליטה מה שהיא רוצה ללא שום בקרה". לדבריו ביטול הביטוח הסיעודי הקבוצתי הוא הונאה אחת גדולה. "אם חברות הביטוח לא רוצות לחדש את הביטוח אז שיחזירו מהכסף שקיבלו לכם חזרה", אמר כץ.