תשע שנים לאחר הרצח וכמה שנים לאחר שהחלה היוזמה לבנות בית כנסת על שם תאיר ראדה, הילדה הצעירה בת ה-13 שגרונה שוסף בחדר השירותים בבית הספר, נחנך היום בית כנסת על שמה בקצרין. אלף אנשים חלקם הגדול תושבי קצרין אבל לא רק הגיעו להשתתף בחנוכת בית הכנסת.



הדרמה הגדולה הייתה סביב האב שמואל, שהגיע לבית הכנסת באמבולנס כשהוא במצב קשה במיוחד וסובל ממחלה סופנית. הוא קיבל שחרור מבית החולים כדי להגיע במיוחד לאירוע. "אני שמח שהצלחתי להגשים את החלום להקים בית מקדש לזכרה של תאיר", אמר שמואל לפני תחילת הטקס. "זה לא היה קל להגיע לרגע הזה. עשיתי את כל המאמצים להגיע לכאן כי אני עוד חולה".



לטקס הגיעו, מלבד כל משפחתה וקרוביה של תאיר, גם ראש מועצת קצרין, רבנים מהאזור, תומכים מרחבי הארץ וסתם סקרנים. החלק המרגש באירוע היה דווקא דיווח שהתקבל אתמול והגיע לאוזני המשתתפים בטקס, לפיו יש הרעה במצבו של האב שמואל. בני המשפחה הוזעקו לבית החולים ובדרך נס חל לפתע שיפור והוא הצליח להגיע לאירוע שהוא כל כך חיכה לו. "שמואל תמיד חזר על האמירה לפיה הוא רוצה לראות את הפתיחה של בית הכנסת, להתפלל בו ואחרי זה שום דבר לא משנה לו".


שמואל ראדה מגיע לחנוכת בית הכנסת על שם בתו. צילום: הפורום החברתי קצרין
שמואל ראדה מגיע לחנוכת בית הכנסת על שם בתו. צילום: הפורום החברתי קצרין



ברוך סבג, אחד המשתתפים באירוע אמר: "זה היה רגע מצמרר, כששמואל ירד מהאמבולנס. לא יכולתי להחזיק את הדמעות. לא הייתי לבד, כולם בכו. זה אירוע יוצא דופן, הגיעו מאות וכולם התרגשו". אילנה ראדה אמרה במהלך האירוע "זה יום של שמחה. יום של אהבת ישראל".



האם אילנה סיפרה על הדרמה במסגרת ההכנות האחרונות ועל ההרעה שנרשמה במצב של שמואל. "בימים האחרונים ראינו נסים גלויים", אמרה. בטקס הוסיפה: "רציתי להוביל אותה לחופה, אבל לא זכיתי. זכיתי להקים בית לקדוש ברוך הוא. ואז אלוהים לקח אותי ואת שמואל בשתי ידיים והראה לנו את כל האהבה והחיבוק של העם הזה. אני רוצה להודות לקדוש ברוך הוא ואני רוצה להודות לך שמואל. נלחמת להקים את הבית הזה, והנה החלום קורם עור וגידים. זכית. אני רוצה להודות לעם הזה, לבן אדם ששלח מעטפה עם שקל אחד, מתוך זה שאין לו וגם הוא רצה להנציח את תאיר".



לאחר הסרת הלוט וקביעת המזוזה, הוקרן בין היתר סרט על חייה של תאיר. בית הכנסת היה צר מלהכיל את המוני האורחים ומאות צפו בטקס מבחוץ. הזמר פאר טסי שר לבקשת האם אילנה את הפיוט "לך אלי תשוקתי". לאחר הסרת הלוט שר הקהל "לחיי העם הזה, שכמה טוב שהוא כזה".



כזכור, לפני פחות מחודש הכריע בית המשפט העליון ברוב קולות שרומן זדורוב הוא שרצח את הילדה. בינתיים גוברת המחאה בדרישה לקיים דיון חוזר אבל טרם הושגה התקדמות בעניין הזה.