דפנה מאיר ז"ל, אם לשישה, שנרצחה אמש בדקירות סכין לעיני ילדיה בביתה ביישוב עתניאל שבדרום הר חברון, הובאה היום (שני) למנוחות. בקול רועד מבכי אמר בעלה, נתן מאיר, קדיש, ופתח את מסע הלוויה של הפיגוע הקשה שאירע אתמול ביישוב. מסע הלוויה יצא בשעה 9:00 מעתניאל, והסתיים בהר המנוחות בירושלים. "איך הערצת את הילדים ואת עדיין אוהבת אותם", "תהיה נשמתה צרורה איתנו תמיד בצרור החיים", ספדו לה בבכי קרוביה.


שרת המשפטים איילת שקד, שר החינוך נפתלי בנט, יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג, ושרת התרבות מירי רגב הגיעו ללוויה. רננה, בתה בת ה-17 קרעה את לב הסופדים כשאמרה: "סליחה אמא. סליחה שלא הצלחתי לעזור לך כשהיית צריכה. תראי לכמה אנשים אכפת ממך וכמה אנשים הגיעו. כמה אנשים באו ללוות אותך, קשה לי לחשוב שלא נצחק יותר, שלא נריב יותר, שלא נבכה יותר. קשה לי לחשוב שלא תלווי אותי לבקו"ם, לחופה, לחדר לידה. שלא נשב שוב לשתות תה ביחד ולדבר ב-12 בלילה. איבדתי את החברה הכי טובה, סליחה שלא הערכנו מספיק את מה שעשית עבורנו, אני מצטערת שברגעים הכי קשים שלך לא הצלחתי לעזור לך".
נתן מאיר אומר קדיש על דפנה מאיר ז"ל

קברה של מאיר ז"ל. צילום: יונתן סינדל, פלאש 90


"דווקא ממך נטלו את החיים"


המנהלת של דפנה בסורוקה, ציפי עובדיה אמרה: "דפנה היתה התזה האמתית של אחות אמפתית, דואגת, מלאת שמחה ושופעת שמחה לצוות. היא תמיד דאגה לפנק את החברים בעבודה במעשי ידיה, מעולם לא היתה לה מילה רעה, ארץ ישראל היפה. קשה לנו לדבר עליה במצב עבר. היא לא האמינה, דאגנו לה שהיא נוסעת, היא תמיד היתה אופטימית, מלאת שמחה, מעולם לא עלה בדעתה שזה אמור לקרות לה, אנחנו בהלם.

בעלה של דפנה מאיר אומר קדיש. צילום: דוברות הר חברון


בדברי ההספד של בנט, אמר: "בתוך החושך הגדול, דפנה, הארת את סביבתך. לקחת איתך את האור שלך לכל מקום. הייתם משפחה של שש נפשות, אך היה בכם מקום לעוד נתינה ופתחתם את ביתכם לעוד שני ילדים. היית אישה שמחה, מאושרת, אופטימית, אחראית ואוהבת. היית נשמה מיוחדת. הבאת חיים לכל מקום. שילבת בין רפואה קונבנציונלית בעבודתך כאחות בבית החולים סורוקה. לבין עבודה כמטפלת ברפואה טבעית, והתמחית בפריון. הבאת חיים לכל חי". 
 
עוד אמר בנט: אומרים שמעט מהאור דוחה הרבה מן החושך - ואת הבאת כל כך הרבה אור. ובנוסף, היית מדריכת כלות. כי בכל מקום שבו אפשר להביא אור ולהתחיל חיים חדשים, שם אמרת: הנני. ודווקא ממך נטלו החיים. גם ברגעייך האחרונים, דפנה, ברגעי החושך והאימה, ממך יצא אור ואהבה. את החיים האחרונים עליי אדמות - נתת דפנה  - לילדייך - כשנאבקת עם המחבל עד שהוא ברח מגוזלייך, ואת, צנחת אל מותך.

השרה מירי רגב ספדה ואמרה: "את בחיוכך התמידי, בליבך הרחב, בביתך הפתוח לכל  - את סמל החיים. סמל מאיר של חיים. מולך עמד רוצח שפל, שוחט בשם הדת. זה לא טרור רגיל זו אידיאולוגיה דתית קיצונית. העולם יחזור על המנטרות החלולות, אבל אנחנו יודעים – לא תסכול מניע את טרור הסכינים הזה, לא עוני ומצוקה וגם לא סכסוך טריטוריאלי עם עם ישראל".
 
"לפני יממה לא הכרנו אותך. וכעת, הפכת לסמל ולדמות מופת. עוד לפני שהופיע המחבל על דלת ביתך היית אישה האוחזת בחיים. הבאת ילדים לעולם וסייעת לילדים נוספים. עזרת לנשים רבות בתהליך הבאת החיים לעולם, להתגבר על הקושי  ולדבוק בחיים".
 
"יש מלחמות של נשים, מלחמות של אימהות. "עַד שַקַמְתִּי דְבוֹרָה, שַקַמְתִּי אֵם בְּיִשְרָאֵל" אומרת דבורה הנביאה בהפטרת השבוע. היא אומרת את זה, דפנה, על המלחמה שלנו. על אויב שזורה פחד ומזנב בדרכים. אלו מלחמות שמנצחות אותן נשים גיבורות, אמיצות. כאלו שלא הפחד מנהל אותן, אלא אהבת החיים ועוצמת החיים. כאלו שלא הולכות בדרכים עקלקלות, אלא נוסעות לעבודתן במשמרת לילה בכבישי הר חברון. כאלו שיש להן האומץ להילחם בידיים חשופות, במחבל מתועב כדי להציל את ילדיהן".
 

המחבל: ככל הנראה פלסטיני שעבד ביישוב


דפנה עצרה את הדוקר בגופה והגנה בחירוף נפש על שלושה מילדיה שהיו בבית. בתה הגדולה רננה לקחה את שני הילדים הקטנים לקומה העליונה ומשם התקשרה לאביה, שהזעיק את צוות הכוננות של היישוב. המחבל, ככל הנראה פלסטיני שעבד בבנייה ביישוב ולא חזר עם חבריו בהסעה המיועדת לפועלים, דקר את דפנה כמה פעמים, השאיר את הסכין תקועה בגופה ונמלט. אמש ניהלו אחריו כוחות הביטחון מצוד נלהב.

במקביל החלו כוחות צבא לסגור את היישוב. אזעקה הופעל והתושבים התבקשו להסתגר בבתיהם מחשש שהמחבל ימשיך את מסע ההרג. צה"ל והמשטרה החלו לסגור את כל הצירים המובילים ליישוב. במקביל נורו פצצות תאורה ומזל"טים חגו מעל האזור. המרדף, בפיקודו של מפקד החטיבה המרחבית יהודה, אל"מ יריב בן עזרה, התרכז ביציאה צפונה מהיישוב עתניאל לכיוון שני כפרים סמוכים: חירבא כרמה, שנחשב לכפר עוין במיוחד, והעיירה יאטה שבדרום הר חברון. חוקרי שב"כ ומשטרה הגיעו לבית הנרצחת והחלו לאסוף ממצאים מהזירה במטרה להגיע לממצא שיוביל לזהותו של המחבל.

לוויתה של מאיר ז"ל. צילום: דוברות הר חברון


אתמול, סמוך לשעה 21:00, הצליחו החוקרים לעלות על מידע שלפיו המחבל יצא מהיישוב, המרושת כולו במצלמות אבטחה, אולם אינו מגודר. בסרטונים נראה המחבל בורח מהיישוב לאחר הפיגוע. כתוצאה מכך הונחו התושבים לחזור לשגרה. כאמור, ההערכה היא שהדוקר הוא פועל פלסטיני שנשאר ביישוב אחרי ששאר הפועלים הבונים את הבית הסמוך לבית משפחת מאיר יצאו ממנו. כך סיפר אתמול דוד בן חמו, מצוות החירום היישובי. הנוהל ביציאת הפועלים הוא שכל אחד שיוצא מקבל את תעודת הזהות שהפקיד בכניסה, אך כנראה מקוצר הזמן נתנו את ערימת התעודות לרכז הפועלים בלי לבדוק שכולם אכן יצאו.

פרמדיק מד"א חיים רובין, תושב היישוב שהגיע ראשון למקום הפיגוע, סיפר: "המראה היה קשה מאוד, ראינו אישה כבת 40 מחוסרת הכרה לא דופק ונשימה, עם פצעי דקירה בפלג גופה העליון. דאגנו שירחיקו את הילדים ויקחו אותם לחדר אחר תוך כדי שאנחנו מבצעים פעולות החייאה. לצערי לא נותר לנו אלא לקבוע את מותה. התחושה האישית שלי הייתה קשה מאוד, במיוחד משום שאני מכיר את המשפחה".

המכתב המצמרר שכתבה: "רולטה רוסית"


מאיר פרסמה כתבה בעלון השבת של עתניאל, שפורסם יומיים לפני שנרצחה בפיגוע הדקירה בביתה שביישוב. דבריה מתארים את תחושות חוסר הביטחון שמאפיינות רבים מתושבי ישראל, ומציבים מראה מול המצב הקשה. "עולים בי לאחרונה הרבה ערעורים עקב המצב הביטחוני, מחשבות מה צריך ומה לא צריך לעשות, על הפחדים, על בעלי והילדים. המצב לא קל ולפעמיים יש תחושה של רולטה רוסית"', כתבה שם. 

במרחק שני בתים ממשפחת מאיר גרה משפחת גליק. יהודה גליק, פעיל הר הבית, שסיפר ל"מעריב השבוע": מחבל הגיע לבית, שני בתים מהבית שלי. עמדה שם אישה הכי מתוקה שניתן לדמיין, קטנה ונמוכה, לא היה ל שום סיכוי שבעולם. ועכשיו אני צריך לחבק את הילדות שלי, שישנות אצלם בבית פעמיים בשבוע, וכולנו פה מחבקים זה את זה, מצד אחד. מצד שני - אנחנו הכי מקצוענים בעולם בתחום: תוך דקות התקשרו משפחה-משפחה, לבדוק שכל בני המשפחה בריאים ושלמים".

דפנה ונתן מאיר. צילום: באדיבות המשפחה


נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין שוחח אמש עם ראש מועצת דרום הר חברון , יוחאי דמרי, לאחר שעודכן בדבר הפיגוע, ואמר: "זהו אסון נוראי ואני אתכם בכל ליבי. הזעזוע נורא ואיום. אני בטוח שאתה ממוקד ברגעים אלה בפעולות הנדרשות לסייע למשפחה הכואבת וההמומה לצד הרגעת התושבים ביישוב".

דמרי סיפר לנשיא על מהצב בשעה זאת ביישוב והודה לו על מילות החיזוק. "אני סמוך ובטוח שכוחות הביטחון ילכדו את המחבל במוקדם או במאוחר וכי הם עושים ככל שניתן להשיב לאזרחים את תחושת הביטחון במהירות", אמר הנשיא. ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב אמש לפיגוע ואמר: "נמצא את המחבל והוא ישלם את מלוא המחיר על הרצח המתועב".

יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג אמר כי מדובר ב"פשע אכזרי" וכי "יש להכות במחבל ללא רחם". לדברי הרצוג, "אין מילים שינחמו את משפחתה של הנרצחת מעתניאל בדם קר מול עיני ילדיה. זה פשע אכזרי ומגונה. אני מוסר תנחומים למשפחה הדואבת ולקהילת עתניאל . הדם רותח בגלל חוסר הביטחון היומיומי שאנו נתונים בו. חוסר הביטחון שהביאה עלינו ממשלת הימין הקיצוני, שמתעקשת לא להיפרד מהפלסטינים".